پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

ورود علی طیب نیا به عرصه‌ی انتخابات و حمایت وی از مسعود پزشکیان، با موجی از واکنش افکار عمومی و کارشناسان همراه بود.

منتشر شده در 11 تیر 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت اول روحانی برای حمایت از مسعود پزشکیان به ستاد انتخابی او و مسئولیت مشاوره اقتصادی در این ستاد را بر عهده گرفت.

علی طیب نیا، مردی است که در دولت یازدهم به ساختمان قدیمی وزارت امور اقتصادی و دارایی در باب همایون راه یافت و بر صندلی وزارت تکیه زد. او در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در قامت مشاور عارف، کاندیدایی که در روزهای پایانی رقابت‌های انتخاباتی به نفع حسن روحانی کنار رفت در صفحه‌ی تلویزیون ظاهر شد.

وی از سال ۱۳۷۳ به عنوان دبیر کمیسیون اقتصاد دولت وارد کار اجرایی در سطح کلان اقتصاد ایران شده‌ است. تخصص وی در حوزه‌های بخش عمومی، پول، سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی و مالیاتی و برنامه‌ریزی اقتصادی است. طیب‌نیا تا سال ۱۳۸۴ به طور پیوسته به عنوان دبیر و نیز مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود.

چه بلایی سر بورس در دولت روحانی آمد؟

پیگیری و پافشاری بر رویه‌های غلط سیاستی از طرف دولت دوازدهم شرایطی را ایجاد کرد که تمامی بخش‌های اجرایی و نظارتی بازار دچار بی‌نظمی و اخلال شوند و ضربات جبران ناپذیری بر ساختارهای ذهنی و واقعی بازار سرمایه وارد شود. خسارت‌هایی که با شروع ریزش بازارها و عدم توانایی مدیران در مدیریت بحران شکل گرفته، عمیق‌تر شد و به سایر ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران نیز آسیب رساند.

قابل توجه آنکه در گسترش بحران بازار سهام سال ۱۳۹۹، دولت به عنوان مسئول کنترل بحران، نه تنها در این مورد موفق نبود بلکه خود به مرکز اصلی انتشار بحران به دیگر ارکان جامعه تبدیل شد. دولت، مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار سهام تشویق کرد. تبلیغات و تضمین‌های دولت نسبت به بازدهی مناسب سرمایه‌گذاری در سهام، موج عظیمی از تقاضای تازه‌واردان را به‌دنبال آورد و در ادامه دولت با هموار ساختن مسیر دریافت کد معاملاتی شخصی برای افراد، در حالی‌ که خیل عظیم تازه‌واردان فاقد هرگونه شناخت و آموزش کافی در مورد سرمایه‌گذاری در این بازار بودند، در به ‌وجود آمدن فشار تقاضای کاذب سهم بسزایی ایفا کرد.

 

از طرفی، صدا و سیما نیز با پخش برنامه‌های مختلف، پیوسته مردم را به ورود به بازار ترغیب می‌کرد. رسانه‌ها از نشر اخبار منفی و هشدارهای صاحبنظران خودداری می‌کردند که این موضوع نیز در درجه اول در رشد بیش از حد شاخص و در درجه بعدی در بی‌اعتمادی جامعه به بازار، تأثیر بسیار زیادی داشت.

ساختارهای بازار که برای چنین استقبالی آمادگی نداشت، نتوانست نظم بازار را حفظ کند. قوانین مکرراً نقض می‌شد و کارگزاری‌ها در ثبت سفارش‌ها دچار خطا می‌شدند، نهادهای ناظر نیز سکوت اختیار کردند و از هشدار به مردم سر باز زدند.

بالاخره در ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ حباب بازار ترکید و بازار سقوط کرد. شاخص که تا آن زمان به حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده بود، تا آبان ماه به یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد و تا دی‌ماه به یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید. در این زمان و با شروع بحران، دولت در ابتدای شهریور اعلام کرد که با تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی از بازار حمایت خواهد کرد. این موضوع در ادبیات سیاسی به سیاست حمل بازوکا معروف است؛ این سیاست که در بحران مالی سال ۲۰۰۸ توسط خزانه‌داری و وزارت اقتصاد امریکا به کار گرفته شد، به این صورت است که دولت با اعلام انجام حمایت از بازار سهام در عمل چنین توان و قصدی ندارد.

اگر بازار وعده حمایت را قبول کند، متناسب با آن تغییر رفتار خواهد داد و اگر بازار دست سیاستگذار را بخواند، دیگر به او اعتماد نخواهد کرد. همان‌طور که در امریکای سال ۲۰۰۸ این سیاست شکست خورد، در ایران سال ۱۳۹۹، با اطلاع سهامداران از توخالی بودن این وعده، عمل دولت نه‌تنها بی‌نتیجه ماند، بلکه موجبات نارضایتی و بی‌اعتمادی بیشتر را در بازار فراهم کرد.

ریزش بورس با اعلام حضور طیب نیا در ستاد پزشکیان

امروز با اعلام خبر حضور علی طیب نیا، وزیر اقتصاد حسن روحانی، بازار سرمایه ریخت. حافظه تاریخی اهالی بازار سرمایه، نقش طیب نیا در ریزش سال های گذشته بورس را به خاطر دارد. طیب نیا حتی آبان 95 برای ریزش بورس به مجلس احضار شده بود.

طیب نیا سال 92 که وزیر اقتصاد شد، سیاست های شدیدا انقباظی در پیش گرفت که باعث ریزش بورس شد. علت ریزش، انتشار اوراق خزانه دولتی با نرخ بهره بسیار بالا بوده که باعث افزایش نرخ های بهره و خروج شدید نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بانکها شد.

این اولین بار نیست که با خبر اعلام حضور طیب نیا در دولت، بورس می ریزد. سهامداران خاطره خوبی در این زمینه از طیب نیا ندارند. جالب است که در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، در تاریخ 28 شهریور 1400 بورس 30 هزار واحد ریخت! تحلیلگران بورسی همون موقع گفتن یک علت ریزش این بوده که شایعه شد طیب نیا، رئیس بانک مرکزی دولت سیزدهم میشه!

به نظر می رسد ستاد پزشکیان از این موضوعات خبر داشته که از صبح امروز، در ادعایی بی ربط، ریزش بورس را به احتمال پیروزی سعید جلیلی در انتخابات مرتبط دانستند. ظاهرا این خبرسازی برای سرپوش گذاشتن بر این موضوع بوده که سهامداران فراموش کنند با ورود دوباره طیب نیا به حوزه اقتصاد، باید منتظر تکرار ریزش های دوره روحانی بود.

تقویت حافظه تاریخی مردم از اوجب واجبات است

در فضای رسانه اصلاح‌طلبان در کانال‌ها و سایت و شبکه‌های اجتماعی طوری طیب‌نیا را ناجی گرانی و تورم معرفی می‌کنند که گویی ماجرای حقوق‌های نجومی و از دست سرمایه مردم در بورس را فراموش کرده‌اند. دقیقا در زمانی که دولت کسری بودجه خود را از جیب مردم با کم ارزش کردن سهامشان در بورس جبران کرد.

حالا حمایت اهالی رسانه‌ای منتسب به اصلاح‌طلبان از طیب‌نیا مشاهده می‌شود و او را ابر قهرمان یا ناجی اقتصادی می‌نامند، تمام این اقدامات زیر سایه غفلت مردم و عدم تحقیق و مطالعه آن‌ها انجام می‌شود اگر غفلت و فراموشی مردم نبود چگونه کسی که در پرونده حقوق‌های نجومی و سقوط بورس نقش پررنگ و حیاتی دارد را می‌توانستند ناجی معرفی کنند؟

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/175636

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی