پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

در پی اسامی اعلام شده از سوی شورای نگهبان داوطلبان رد صلاحیت شده واکنش‌های متفاوتی داشتند، در کنار این واکنش‌ها صدا و سیما بدون از دست دادن وقت با یک برنامه ریزی دقیق تبلیغات داوطلبان تایید شده را آغاز کرد.

منتشر شده در 21 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ در پی انتشار اسامی تایید صلاحیت شدگان توسط شورای نگهبان واکنش‌ها از سوی داوطلبان متفاوت بود. گروهی از داوطلبان همانند علی لاریجانی موضع سکوت در پیش گرفتند و حتی از طرفدارانشان هم اظهارات منافی اخلاق سرنزد. برخی از داوطلبان مثل محمود احمدی‌نژاد و هوادارانشان واکنش‌های منفی از خودشان نشان دادند بعضی از هواداران او با زیر سوال بردن کلیت ارگان‌های نظام وفاداری و ناراحتی خود را نشان دادند. برخی دیگر  هم بودند که واکنششان کاملا اخلاقی و در حیطه اطاعت از قانون بود مثل مهرداد بذرپاش که با شنیدن خبر رد صلاحیت شدنش گفت: همچنان سرباز انقلاب و مردم خواهم ماند.

بهادری جهرمی به عنوان سخنگوی دولت سیزدهم در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه شاهد گفت: توثیق‌نامه و معرفی‌نامه یک امر کاملاً متعارف است و از گذشته نیز روال بوده و پیش از این نیز این اتفاق می‌افتاده است. نامه دولت نه در نفی سایر نامزدها، بلکه توثیق‌نامه‌ای بود که آن شخص کف صلاحیت لازم را از منظر امضاکنندگان دارد. باید در نظر گرفت که این اقدام رسانه‌ای که در خصوص این نامه رخ داد، از کجا نشأت گرفته و چه جریانی آن را منتشر کرد و به طور گسترده به آن پرداخت.

از تاکیدات تا پرهیزات تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری

همزمان با اعلام اسامی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون انتخابات در بیلبوردهای شهری اکران شد.

رئیس قوه قضائیه هم در توصیه‌ای دوستانه و  قاطعانه به داوطلبان گفت: کاندیداهای احراز صلاحیت‌شده که فرآیند و موسمِ تبلیغات انتخاباتی آن‌ها طبعاً آغاز شده و یا آغاز می‌شود قطعاً توجه و عنایت دارند که باید اخلاق و قانون را در عرصه تبلیغات انتخاباتی، سرلوحه اقدامات خود قرار دهند. در فرآیند تبلیغات انتخاباتی، چنانچه پس از تذکرات و هشدارهای دستگاه‌های نظارتی، کسانی خلاف قانون و اخلاق عمل کنند و با تخریب، توهین، شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب، بخواهند فضا را ملتهب و اذهان را مشوّش کنند، قطعاً با برخورد قانونی دادستان‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط مواجه خواهند شد.

از روز یکشنبه موعد تبلیغات انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، بر همین اساس به ملاحظاتی می‌پردازیم که نامزدهای انتخاباتی در موعد تبلیغات باید رعایت کنند. دادستان کل کشور  گفت: اولین تاکید حفظ وحدت ملی، همبستگی اجتماعی و مسائل کشور و نظام است. احترام به ارزش‌های انقلاب اسلامی، قانون اساسی، مقام ولایت فقیه و تقویت گفتمان امامان انقلاب است.  همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌ها در انجام وظایف خطیر قانونی و ایجاد فضای رقابتی سالم برای تمام نامزدها و فراهم کردن بستر کاملاً مناسب برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات است. استفاده نکردن از امکانات و رسانه‌های بیگانه و معاند است؛ زیرا همکاری با آن‌ها اساساً جرم محسوب می‌شود.  پرهیز از دوقطبی‌سازی جامعه و پرهیز از چالش آفرینی و تحریک آفرینی است. پرهیز از دادن وعده‌های خارج از توان و اختیارات قوه مجریه.  پرهیز از دعوت به تجمعات خیابانی، راهپیمایی بدون مجوز و انتشار اخبار غیرواقعی توسط نامزدها و هواداران آن‌ها است.

تکاپوی تبلیغاتی داوطلبان با انتخاب افراد شناخته شده در ستاد انتخاباتی

سعید جلیلی که شب گذشته بیژن نوباوه به عنوان نماینده او در مراسم قرعه کشی برنامه‌های تبلیغاتی صدا و سیما شرکت کرده بود، امروز اعلام شد که محسن منصوری به عنوان رئیس ستاد سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری است.

علیرضا زاکانی از دیگر داوطلبان ضمن با بیان اینکه طول مدت تبلیغات را از شهرداری مرخصی می‌گیرد، گفت: همه ما برای تداوم راه شهید رئیسی تکالیف سنگینی داریم. البته سوابق، کارنامه و مواضع نامزدها در این باره برای مردم روشن است.برای همه ما نامزد‌ها، ضروری است نسبت به سوابق و عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم. هیچ‌یک از ما طلبکار مردم باشد؛ همه به مردم بدهکاریم و باید پاسخگو باشیم. بنده نماینده بودم و یکی از آقایان نامزد‌های کنونی وزیر بهداشت بود. متوجه خطا در آزمون دستیاری شدم و درخواست اطلاعات کردم، پاسخ ناقص دادند و مجبور به تحقیق و تفحص شدیم.معلوم شد آن زمان سوالات آزمون دستیاری را نفری ۳۰ میلیون تومان فروخته بودند و ۲۱ نفر در دادگاه محکوم شدند، اما آقای وزیر یا بی‌اطلاع بود یا از یک بی‌عدالتی محض دفاع می‌کرد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای انجام تبلیغات ریاست جمهوری از بنیاد شهید مرخصی گرفت. در این مدت، «کامیار ثقفی» قائم مقام بنیاد شهید جایگزین وی خواهد شد. او درباره ائتلاف جبهه انقلاب گفت: اولویت‌ها باید حفظ دستاوردهای دولت شهید رئیسی در حوزۀ سیاست خارجی و تلاش برای حفظ یکپارچگی داخلی و تمرکز بر حل فصل مسائل معیشتی مردم باشد. ارتقاء و بهبود وضعیت خانواده‌ها از اولویت‌های دیگری است که باید رئیس‌جمهور دولت جدید مورد توجه قرار دهد. قبلا هم گفته‌ام که خود را متعلق به جبهۀ انقلاب می‌دانم و به هر تصمیمی که این مجموعه به آن برسد، تبعیت می‌کنم.

قرعه‌کشی برنامه‌های انتخاباتی چطوربود؟

آئین قرعه کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری شب گذشته ۲۰ خرداد در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار و به شکل زنده از شبکه یک سیما پخش شد. در این آئین نمایندگان و مشاوران نامزدهای ریاست جمهوری حضور داشتند و در کنار آنها برخی از هنرمندان و خانواده‌های شهدا نیز حاضر شدند. حجت الله ایوبی، محمود رضوی، بیژن نوباوه، حسن شمشادی از جمله چهره‌های فرهنگی و هنری حاضر در مراسم بودند. در بخشی از این مراسم سخنان مادر شهید مهدی زین الدین شنیده و دیده شد. بخشی که با پخش آن واکنش‌هایی هم در فضای مجازی به همراه داشت. نکته قابل تأمل این بخش سوال‌هایی بود که از مادر بزرگوار شهید زین الدین پرسیده می‌شد و گویی تلاش داشت آنچه را که از جواب مورد هدف است در کلام این مادر بزرگوار قرار دهد. این حضور کوتاه مادر شهید زین الدین اگرچه شاید به ۵ دقیقه هم نرسید اما در همان زمان کوتاه هم شیوه سوال و جواب به گونه‌ای بود که نه تنها بازتاب مثبتی نداشت بلکه برخورنده هم برداشت شد.

امروز کدام نامزدها در تلویزیون حاضر خواهند شد؟

محمدباقر قالیباف هم در شبکه خبر امروز برنامه «صف اول» را در ساعت ۱۷:۳۰ خواهد داشت.

امیرحسین قاضی‌زاده با برنامه‌ای با عنوان «با مردم» از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹ امروز در شبکه اول حاضر می‌شود.

شبکه خبر نیز امشب میزبان مسعود پزشکیان است که در گفت‌وگوی ویژه خبری از ساعت ۲۲ در مدت زمان ۴۵ دقیقه حضور دارد.

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/172834

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی