پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لحظه به لحظه با انتخابات/

مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شد

منتشر شده در 28 خرداد 1403
در سرویس

اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد در  رسانه ملی آغاز شد.

 

سوالات کارشناسان 

سوالات کارشناسان در دور اول مناظره مطرح شد و  هر نامزد باید به این سوالها جواب دهد.
دانش‌جعفری: دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟
غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟
مظاهری: برای تامین رشد 8 درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده؛ برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟
فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟
پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟
مروی: تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟
نجفی عرب: برنامه مشخص شما درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، چیست؟ صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و … تغییر کرده است.
پاسخ نامزدهای انتخابات
مردم از وعده ها خسته شدند 
 قاضی زاده هاشمی نامزد ریاست جمهوری: به عنوان یکی از اعضای تیم رئیس جمهور پرچمی که شهید رئیسی به دست گرفته و یک حکمرانی با قوت بدست بگیریم و به جلو ببرم. جوری صحبت نکنیم که دنیا از امروز شروع شده است. مردم از وعده ها خسته شدند. این وعده دادن در عمل به تحقق نمی رسد عده ای از مردم ناامید می شوند و با صندوق قهر می کنند. 250 میلیارد دلار برای رشد اقتصادی 8 درصد نیازمند سرمایه گذاری هستیم. شاید جدید ترین کاری که باید انجام بدهیم هدفمندی یارانه‌هاست.
یکی از وظایف رئیس‌جمهور، تحول در حوزه اقتصاد است
 قالیباف: رئیس‌جمهور باید به گونه‌ای انتخاب شود که ضامن حل مشکلات اقتصادی به وسیله خود مردم باشد. در دهه نود شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم. از جهات اقتصادی رشد متوسط سالانه ما یک درصد بود نقدینگی ما 26 برابر بود. انتخابات شما مردم در این مقطع بسیار مهم است. یکی از وظایف رئیس‌جمهور، تحول در حوزه اقتصاد به ویژه در خانواده‌های محروم، کارگران، مددجویان کمیته حضرت امام و… است.
لازمه اجرای برنامه حضور همه جناح ها به دور از اختلاف است
 پزشکیان: اگر ما نتوانیم انسجام داخلی را و مشارکت همه جناح و گروهها در جریان برنامه همراه خود بکنیم هرچه قدر هم درست بنویسم مثل قبل برنامه ها معطل خواهد ماند لازمه اجرای برنامه حضور همه جناح ها به دور از اختلاف است. نباید یک تولید کننده بدنش بلرزد که امنیت سرمایه گذاری نداشته باشد. دولتی که در آینده می‌آید باید روی برنامه جدید برنامه‌ریزی کند. از نظر علمی غیرممکن است. دولت همراه کارشناسان باید برنامه درستی را تنظیم کند و مجددا اهداف را بازنگری کند. علاوه بر انسجام داخلی، امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهایمان با دولتهایی که در منطقه هستند و دولتهای دنیا، بتوانیم به 8 درصد برسیم. برای رشد 8 درصدی سالانه 200 میلیارد دلار پول می خواهیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و چگونگی این از ملزومات این رشد هشت درصدی است. در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید میدان دهیم در تصمیم سازی و فعالیت ها دستشان باز باشد.
برای رشد 8 درصد باید فرصت ها را بشناسیم
سعید جلیلی، نامزد ریاست جمهوری:  به مجموع سوالات دو ایراد وارد است. ایراد اول وقتی چیزی که می شود قانون و باید انجام بشود نباید در چنین سطحی در آن تردید وارد بشود؛ رشد 8 درصد یک ضرورت است. مردم باید انتخاب کنند که این ضرورت را کدام نامزد می تواند به بهترین شکل انجام دهد.  نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: به سوالات ایراد وارد است. اگر چیزی قانون می شود نباید به آن ایراد وارد شود. مردم باید انتخاب کنند که کدام قانون را به بهترین شکل می تواند اجرا کند.
اینکه فقط رشد را به سرماه منوط کنیم ایراد دارد، رشد عوامل مختلف دارد و مدیریت سرمایه و استفاده از نیروی انسانی هم دخیلاست. فناوری های مهم هم مهم است در رشد. اگر میگوییم قرار به رشد 8 درصدی است، بر اساس برنامه هفتم از دولت خواسته است که دولت برنامه ریزی کند. رشد 8 درصد می تواند محقق شود به شرطی که از فردای انتخابات کار را شروع کند. برای رشد 8 درصد باید فرصت ها را بشناسیم. با چند حرف جذب سرمایه نمیتوان رشد داشته باشیم و متخصصین هاروارد هم به این موضوع معتقد نبودند. همراهی مردم و دخیل کردن آحاد مردم در اقتصاد است.
با ریال درآمد کسب می‌کنیم و دلاری خرج می‌کنیم

 زاکانی: با ریال درآمد کسب می‌کنیم و دلاری خرج می‌کنیم مشکل اقتصادی ایران تحریم نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکاست.  باید از اقتصاد دلار زدایی کرد. مشکل اقتصاد این است که مردم ریالی درآمد دارند اما با مسیری که ما تنظیم کردیم دلاری خرج می‌کنند.

مشکل اقتصادی ایران تحریم نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکاست. اولا باید تاکید بر ثبات اقتصاد بر اساس دلارزدایی اقتصاد و با تکیه بر پول ملی داشته باشیم. ثانیا جهش تولید، با تولید محصول‌محور را پیگیری کنیم. سوما حاکمیت مردم را در اقتصاد را باید بپذیریم. و نکتهٔ چهارم اینکه خلق ثروت را در دستور کار بگذاریم.  باید از اقتصاد دلار زدایی کرد. مشکل اقتصاد این است که مردم ریالی درآمد دارند اما با مسیری که ما تنظیم کردیم دلاری خرج می‌کنند.
حل مشکلات اقتصادی صرفا راهکار اقتصادی ندارد
 پورمحمدی: حل مشکلات اقتصادی صرفا راهکار اقتصادی ندارد اقتصاد مقولۀ پیوسته به فرهنگ، اجتماع، مسائل حقوقی، سیاسی و بین‌المللی است. برخی می‌گفتند تحریم مسئله مهمی نیست الان می‌گویند ۲۰-۳۰ درصد به اقتصاد ما ضربه می‌زند. وقتی تمام روابط تجاری و مالی ما قفل شده فعالان اقتصادی چگونه کار کنند؟ از طرف دیگر در داخل کشور حرکاتی انجام می‌شود و به سفارتخانه‌ها حمله می‌شود که کلی تبعات دارد و به تحریم‌ها افزوده می‌شود. در حوادث مهم بین‌المللی مثل اوکراین و تایوان و جاهای دیگر ما هزینه می‌دهیم اما سودش را نمی‌بریم و دیگران می‌آیند از فرصت ما به نفع خودشان بهره می‌برند. باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را برطرف کنیم.
در دور دوم پاسخ به سوالات:
هزینهٔ تصمیمات اشتباه ما را مردم می‌پردازند
قاضی زاده هاشمی: حرف‌های کلی باز شنیدیم همانطور که حدس می‌زدم. حرف‌هایی که قبلا‌ هم شنیده شده ولی در عمل یک دهه برای ما اقتصاد منفی و رشد منفی ایجاد کرده است. تصمیمات اشتباه ما را هزینه‌اش را مردم می‌پردازند و خانواده‌های ما.
من اسم دولت را دولت خانواده گذاشتم چون هزینه اشتباهات را خانواده‌ها می‌پردازند و سفره ایرانی‌ها کوچکتر می‌شود. بیش از ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم؛ حجم طلاق زیاد شده است.من در دولت خانواده به مسئله جزئی می‌پردازم که هر تصمیمی که می‌گیریم به صورت عینی اثرش بر خانواده چه خواهد بود؟ خواهشم این است که دوستان به جای اینکه باز نسخه‌های قبلا ارائه شده را بگویند که نتیجه بدش را هم یک دهه پس دادیم از گفتنش بپرهیزند.
ما اول از داخل باید شروع کنیم؛ اقتصاد ما باید پیش‌بینی‌پذیر شود. بخش خصوصی باید شریک راهبردی ما شود. دولت باید جایی وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده. هر روز نباید از جیب صادرکننده بزنیم و یک روز گوجه را ممنوع کنیم و یک روز کالای دیگر را.
دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم؛ مثل برخی مسائل گمرک و مالیات و… کارهای خیلی خوبی در دولت آقای شهید رئیسی در این مسائل صورت گرفت. خام فروشی را باید درست کنیم؛ به جای صدور نفت خام، فرآورده تولید کنیم و اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنیم. باید بسته مشترک و شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم. در راهبرد صنعتی سیاست‌های ارزی و تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار و تولید شود. باید کاری کنیم که مردم با ایجاد رقابت، قدرت انتخاب کالای باکیفیت و ارزان را پیدا کنند.
۱۷.۵ درصد از ۹ میلیون بشکه هدر می‌رود
قالیباف:   دکتر پزشکیان گفتند انسجام، من این را قبول دارم؛ آقای پورمحمدی گفت فقط اقتصاد نیست فرهنگ هم هست، حتما این درست است. به همین خاطر می‌گوییم وقتی حرف از سرمایه‌گذاری می‌زنیم، یک بخشی سرمایه‌گذاری و یک بخش بهره‌وری است. پنجاه درصد رشدهای ۹ درصدی در برخی کشورها از بهره‌وری حاصل شده است. از مدیریت صحیح استفاده شده است. رئیس‌جمهوری که قابلیت این را داشته باشد. از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده شود. بهره‌وری می‌تواند نیمی از این هشت درصد را بسازد. معتقدم اگر انسجام نداشته باشیم نمی‌شود.
برنامه تبدیل به سند ملی شده است؛, حتما ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد. مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است. سبد خانوار در همه ابعادش. ویژگی برنامه هفتم این است که ماده ۱۱۸ پیش‌بینی شده شورای راهبری هرجا اشکالی دید کمیته‌ای پیش‌بینی شده که اصلاح کنند. ولی بدانیم قانون هست و باید اجرایش کنیم نه اینکه بگذاریمش کنار. بگذاریم کنار یعنی برویم سمت بهانه‌جویی.
۱۷ و نیم درصد از ۹ میلیون بشکه هدر می‌رود. ما از این انرژی در حوزه پتروشیمی که درآمدی قریب به ۲۰ میلیار داریم، فقط ۷ و نیم درصدش را استفاده می‌کنیم. ما اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر نکردیم و اینکه تصمیمات سیاستی و قاعده‌گذاری غلط داریم. همین ۴۸ ساعت گذشته یک وزارتخانه یک تصمیمی گرفته که با آن سرمایه می‌تواند فرار کند. نباید اینطور باشد.
اینکه بگوییم تحریم را دور می‌زنیم فاجعه است
پزشکیان: سیر تاریخ، تجربه جهانی، آدمی را که تقوا داشته باشد راه را برایش مشخص می‌کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی رشد نداشته است. ما باید صادرات و سرمایه ‌گذاری خارجی داشته باشیم.
ما الان گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. در نفت کلی ضرر می‌کنیم. کی باید جواب دهد که چرا اینقدر مفت دارایمان را می‌فروشیم؟ کی باید جواب دهد چرا باید گران بخریم؟ ماشین‌های دست دوم شده افتخار که از آنجا بخریم! این برازنده جامعه ایرانی است که ماشین دست دوم بخریم؟ تازه دولت دلار ندارد بدهد! تحریم فاجعه است؛ دور می‌زنیم ولی در این مسیر غلط که درایم میریم کلی بخور بخور هست. نفر ۱۵ از آخر در آمار فساد هستیم. اینهمه بخور بخور از کجا می‌آید؟
چین قرار بود سرمایه‌گذاری کند گفتند تا FATF را حل نکنید سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. امکان نداره بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم یا شریک تجاری درست حسابی داشته باشیم. وضعیت اقتصادی را از اول تا الان، چهل سال است می‌گوییم درستش می‌کنیم.
روزبروز پولمان و قدرت خریدمان بدتر می‌شود! وقتی پول چاپ می‌کنیم پولمان بی‌ارزش می‌شود. ما الان نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و داریم ذخایر را از دست می‌دهیم. به جای ۴۰ درصد بهره‌وری در نفت ۱۲-۱۳ داریم و بقیه را مفت داریم از دست می‌دهیم. این را چه کسی باید جواب بدهد؟ تورم ۴۰ درصد و پرداخت‌ها ۲۰ درصد است. باید نگاهمان را عوض کنیم. نخبه‌ها و سرمایه‌ها دارد می‌رود و روز بروز وضعیت با این وعده‌ها بدتر می‌شود. کجا با این تئوری‌های شما کشور را درست کردند که اینجا بتوانیم؟
اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نخواهد آمد
جلیلی:مطالبی که گفته شد خوب است مصداقی صحبت شود. لازمه رشد هشت درصدی دیدن فرصتهاست. ناظر به پرسشها چند نکته بگویم. شما باید اولویت داشته باشید؛ اگر می‌گوییم باید صادرات و ارزآوری داشته باشیم باید تبدیل شود به ماموریت همه دستگاه‌ها نه اینکه فقط چند پروژه شود.
ظرفیت اساتید و دانشگاه‌ها را چطور استفاده و چه ماموریتی برایشان تعیین کردیم؟ امروز با فناوری که در کشور داریم می‌توانیم موفقیت‌های بزرگ داشته باشیم. همان کسی که میگفت فشار حداکثری، بعد گفت شکست فاحش خورد.
با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید رئیسی داشت، همان کسانی که زمانی گفته می‌شد با ما روابط نخواهند داشت مگر با فلان قرارداد، ولی آمدند و همکاری راهبردی با شما می‌کنند. نمی‌گویند اول باید فلان موضوع انجام شود. آمریکا می‌گوید یک بشکه نفت نباید فروخته شود ولی از شما نفت می‌خرند. اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نمی‌آید.
شما باید بسته مجوزها را آماده کرده باشید که اگر کسی خواست سرمایه‌گذاری کند در درون سازوکار اداری شما گیر نکند. اگر سازوکار درستی نداشته باشید صادرکننده و واردکننده دچار مشکل می‌شود. برای این موضوع ده ها ساعت جلسه گذاشتیم.
برخی ایرادات در تخصیص ارز هست که اگر درست کنیم، مسئله حل می‌شود. بدانیم که اولویت‌ها باید مشخص باشد.اگر هر روز سرمایه بیاید ودرامد زیاد شود ولی این دچار نشتی‌هایی باشد حتما شکل نمی‌گیرد. برخی می‌گفتند ۳-۴ درصد می‌تواند درآمد پرتی داشته باشد، چرا باید اینطور باشد؟ برای این موضوع کار کردیم در برنامه هفتم و به مجلس مشورت دادیم. رئیس‌جمهور باید فرصتها را بشناسد و نقصها را رفع کند.
ما می‌توانیم
زاکانی: آقای پزشکیان همه چیز را به همه چیز گره زدند و تهش گفتند نمی‌توانیم. تعجب کردم چطور نامزد رئیس‌جمهوری شدند! زاکانی در دور دوم پاسخ به سوالات: مردم عزیز ما می‌توانیم. این صحبت‌های ناامیدکننده شما را ناامید نکند. جلوگیری از خام فروشی، دلارزدایی، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد، خصوصی‌سازی و نه اختصاصی‌سازی، خلق ثروت و توزیع عادلانه بین مردم، با مشارکت مردم جزو موضوعات اساسی است.
زیبا می‌شود مملکت را اداره کرد لذا این صحبت‌هایی که برخی می‌کنند شما را ناامید نکند. نقدینگی مفید است ولی مهم است که رها نشود و سرمایه‌گذاری شود. در چین نسبت نقدینگی به ناخالص بیش از ۲۰۰ درصر و میانگین دنیا ۱۴۰ درصد است و در ایران ۷۵ درصد. لذا نقدینگی اصلش بد نیست. آقای پزشکیان نکات کلی مطرح کردند و همه چیز را به همه چیز گره زدند و تهش گفتند نمی‌توانیم. تعجب کردم چطور نامزد رئیس‌جمهوری شدند!
.ناظر به موضوع کار، آقای پزشکیان! مردم الان اطلاعات و آمار دستشان است. ترکیه هم عضو ناتو هم WTF است و هم اف ای تی اف، ۲۵۰ میلیارد دلار هم در بازه‌ای در آن سرمایه‌گذرای شده. در ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اما ارزش پولش بسیار کاهش یافته است.
موضوع رشد هشت درصد هم توجه به نیروی انسانی و سرمایه و آموزش را می‌طلبد. آقای پورمحمدی هم نکاتی گفتند که مبنائاً راه را اشتباهی رفتند. با اینجور مسائل نمی‌توان دولتداری و حکومتداری کرد. میتوان شعار داد و حرف قشنگ زد ولی نمیتوان مشکل مردم را حل کرد.
قدرت خود را باور کنیم
پورمحمدی: قدرت خود را باور کنیم ولی اشتباهات خود را هم اصلاح کنیم . من به گذشته مردم و نظام و دولتها افتخار می کنم و به توان ملی خودمان باور دارم. کارهای بزرگی مردم و نظام انجام داده اند ولی نباید واقعیتها راانکار کرد. نقاط قوت مان فراوان است ولی با اینها باید ضعف ها را برطرف کرد.
شش برنامه توسعه تا الان بوده چرا رهبری فرمودند ۳۰ تا ۳۵ درصد فقط اجرا شده؟ چرا اینطور شده؟ شاید برنامه ها هم اشکال دارند. چرا میخواهیم فقط آرمانها و رویاهایی مطرح کنیم. الزامات رشد هشت درصدی محقق می شود؟ برنامه های قبلی چرا اجرا نشده است؟
ساختار برنامه مشکل دارد که جای دیگری باید بحثش را انجام بدهیم. از کجا می خواهیم منابع لازم را برای رشد بیاوریم؟ با مردمی که اعتمادشان در بورس خراب شده است؟ تا اعتماد نسازیم که نمیشود رشد اقتصادی داد.
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/173365

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی