پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: امسال طرحی را اجرا خواهیم کرد تا دانش‌آموزان استثنایی با تأیید آموزگار به مدارس عادی بازگردند، اگر دانش‌آموز در نارسایی مربوطه توانایی کسب کرده باشد پس از بررسی می‌تواند به مدارس عادی بازگردد.

منتشر شده در 19 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛  

حجت‌الله الماسی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه روز یکشنبه 20 خرداد 1403 آخرین فرصت کلاس‌اولی‌ها برای سنجش سلامت است، اظهار کرد: سنجش سلامت برای بررسی میزان آمادگی جسمانی، حرکتی، شناختی، حسی، گفتاری، کلامی و قدرت ارتباط اجتماعی دانش‌‌آموزان است.

الماسی بیان کرد: خانواده‌ها باید به سامانه my.medu.ir مراجعه کنند و برای دریافت نوبت سنجش اقدام کنند همچنین سنجش دانش‌آموزان اتباع با کد یکتا انجام می‌شود.

وی افزود: سنجش سلامت به این معنا نیست که دانش‌آموزان را برای ورود به مدارس استثنایی غربال کنیم بلکه برای شناسایی توانایی دانش‌آموزان است، به کودکانی که دارای اختلال و نارسایی اندک در توانایی‌ها هستند، برنامه آموزشی و توان‌بخشی ارائه می‌شود و 25 جلسه آموزشی و توان‌بخشی رایگان در مراکز جامع یادگیری برای آنها برگزار می‌شود.

الماسی ادامه داد: پس از اتمام فرآیند سنجش سلامت، دوره‌های توان‌بخشی ویژه کودکان دارای اختلال برگزار می‌شود و اگر مشکلات آنها با این دوره‌ آموزشی حل نشود به مراکز ارزیابی تخصصی ارجاع داده می‌شوند، در سال‌های گذشته ارجاع تخصصی کودکان به مراکز بیرونی بود اما امسال غربالگری تخصصی در مراکز جامع سنجش سلامت توسط متخصصان انجام می‌شود.

تأخیر در سنجش کلاس‌اولی‌ها باعث دیر رسیدن کتاب درسی می‌شود

وی ابراز کرد: اگر اثبات شد دانش‌آموز نمی‌تواند به مدرسه عادی برود برای ثبت‌نام در مدارس استثنایی تصمیم گرفته نمی‌شود و کمیته جای‌دهی با حضور متخصص سنجش، رئیس مرکز جامع یادگیری، آموزگار استثنایی، مشاور و والدین تشکیل می‌شود و برای تحصیل در مدارس استثنایی تصمیم گرفته می‌شود. اگر دانش‌آموز لب‌مرزی است، بدون تأیید و هماهنگی والدین دانش‌آموز را به مدرسه استثنایی نمی‌فرستیم اما برای کودکانی که ناتوانی آنها بدیهی است مانند طیف بالای اوتیسم تحصیل در مدارس استثنایی قطعی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: سال 1400 حدود 250 هزار کودک به مراکز جامع یادگیری ارجاع تخصصی داشتند البته ممکن بود کودک قدری استرس یا حرکت اضافه داشت و او را به‌عنوان بیش‌فعال به مراکز تخصصی ارجاع دادند، این موضوع استرس بسیاری را به خانواده‌ها وارد می‌کرد و حتی دانش‌آموزانی که نباید به مدارس استثنایی می‌رفتند به این مدارس هدایت شدند اما امسال تا این لحظه 46 هزار نفر به مراکز جامع یادگیری ارجاع شدند.

بازگشت دانش‌آموزان استثنایی به مدارس عادی

الماسی با اعلام اینکه “امسال طرحی را اجرا خواهیم کرد تا دانش‌آموزان استثنایی با تأیید آموزگار به مدارس عادی بازگردند.”، گفت: اگر دانش‌آموز در نارسایی مربوطه توانایی کسب کرده باشد پس از بررسی می‌تواند به مدارس عادی بازگردد.

وی ادامه داد: فرمی را برای آموزگار دانش‌آموزان استثنایی ارسال می‌کنیم تا شرح‌حال دانش‌آموز را یادداشت کند، پس از آن مجدداً دانش‌آموز را سنجش می‌کنیم و اگر توانایی تحصیل در مدارس عادی را داشته باشد این کار انجام خواهد شد، همچنین خانواده‌ها می‌توانند درخواست سنجش مجدد فرزند خود را به مدرسه، اداره استثنایی منطقه یا سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارائه دهند.

رصد اختلال خواندن دبستانی‌ها

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره رصد اختلال یادگیری و بیش‌فعالی دانش‌آموزان دبستانی عنوان کرد: دانش‌آموزان دوره ابتدایی در این زمینه رصد می‌شوند و حدود 96 هزار آموزگار در قالب طرح “مهراد” آموزش داده شدند تا دانش‌آموزان بیش‌فعال و دارای اختلال یادگیری را شناسایی کنند.

الماسی ادامه داد: برای نخستین بار اختلال خواندن دانش‌آموزان را در پایه سوم دبستان به‌طور ویژه رصد کردیم و دانش‌آموزان دارای مشکل به مراکز جامع یادگیری ارجاع شدند.

منبع : تسنیم
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/172417

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی