پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 25 اردیبهشت 1400
در سرویس

به گزارش جهت، علیرضا زاکانی در اسفند سال ۱۳۴۴ در خانواده ای مذهبی در جنوب شهر تهران، میدان خراسان متولد شد. پدربزرگ مادری اش آذری و اهل تبریز بودند، جد مادری‌اش اهل کاشان بود و اجداد پدری‌اش اهل روستاهای حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند؛ اما پدر ایشان، اهل شهر ری بودند. همسرش نیز اصالتا تبریزی است و معاون حوزه های علمیه استان تهران است.

پدرش مرحوم حاج حسین زاکانی از ورزشکاران با سابقه شهر ری و تهران، داور بین المللی درجه یک کشتی و از دوستان صمیمی جهان پهلوان تختی و در ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به مدت 28 سال مسوول برگزاری مراسم سالگرد مرحوم تختی بود. علیرضا زاکانی خود نیز قبل از حضور در مناطق عملیاتی و مجروحیت دست راستش کشتی گیر بود.

زاکانی سه فرزند دختر دارد که دو نفرشان ازدواج کرده اند. اولی دانشجوی دانشگاه تهران است؛ داماد اولش که دانشجوی دانشگاه تهران بوده و در حوزه علمیه درس حوزوی می خواند، برادر شهید است و پدر و پدربزرگ و برادرش هرسه روحانی اند. فرزند دومش هم دانشجوی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف است، داماد دومش نیز دانشجوی همان دانشگاه و فرزند یک رزمنده و جانباز 70 درصد دفاع مقدس می باشد.

زاکانی هم‌اکنون رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ۱ مرداد ۱۳۹۹ است. او نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم و همچنین نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته‌است.

زاکانی سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ و عضویت در هیئت منصفه مطبوعات را نیز در کارنامه دارد. تحصیلات دانشگاهی وی، در دانشگاه تهران و در رشته تحصیلی پزشکی هسته‌ای بوده‌است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/112610

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی