پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یک فعال سیاسی گفت: در حاشیه مسائل بسیار دیگری روشن شد که آقای پزشکیان برخلاف آن چیزی که می‌گفت دروغ نمی‌گویم، گاهی مواقع به‌جای اینکه بگوید من اشتباه کردم یا نظرم را تغییر دادم، دروغ‌هایی سیاسی می‌گفت. دروغ سیاسی تفاوت‌هایی دارد. سیاستمداران با یک نفر ملاقات می‌کنند بعد می‌گویند ما ملاقات نکردیم. یا اظهارنظری در زمینه‌ای مطرح می‌کنند بعد می‌گویند نه ما این حرف را نزدیم. آقای پزشکیان در مناظره دوم ثابت کرد این منش را دارد.

منتشر شده در 14 تیر 1403
در سرویس

عباس سلیمی‌نمین کارشناس سیاسی در گفتگو با فرهیختگان نکاتی را درباره مناظره اخیر سعید جلیلی و مسعود پزشکیان گفته است که خلاصه آن را در ادامه میخوانید:

مناظره روز سه‌شنبه مناظره خوبی بود. به این دلیل که مقداری وارد جزئیات شد، در ورود به جزئیات مشخص می‌شود که کدام نامزد ریاست‌جمهوری اشراف دارد و می‌تواند به‌نوعی مسائل را مدیریت کند و دیگران او را مدیریت نکنند. اگر شخصیت‌های سیاسی فاقد اشراف باشند، این نگرانی در مورد آنها پیدا می‌شود که او تنها نمادی خواهد بود. مناظره ‌دوم از این جهت برای من مفید بود که مشخص کرد حتی برنامه هفتم هم که مصوبه اخیر مجلس بوده است، آقای پزشکیان چیزی در مورد آن نمی‌دانست و حتی به مسائل اخیر هم اشراف نداشت.

در حاشیه مسائل بسیار دیگری روشن شد که آقای پزشکیان برخلاف آن چیزی که می‌گفت دروغ نمی‌گویم، گاهی مواقع به‌جای اینکه بگوید من اشتباه کردم یا نظرم را تغییر دادم، دروغ‌هایی سیاسی می‌گفت. دروغ سیاسی تفاوت‌هایی دارد. سیاستمداران با یک نفر ملاقات می‌کنند بعد می‌گویند ما ملاقات نکردیم. یا اظهارنظری در زمینه‌ای مطرح می‌کنند بعد می‌گویند نه ما این حرف را نزدیم. آقای پزشکیان در مناظره دوم ثابت کرد این منش را دارد.

همه می‌دانند اگر مطبوعات خلاف نوشته باشند با تکذیب مواجه می‌شوند. راحت بگوید الان به این موضوع معتقد نیست. بحث‌های مختلف دیگری در برنامه روز سه‌شنبه بوده که بسیار حائز اهمیت بود. وقتی نامزدی کنار یک نامزد دیگر نشسته، هردو رئیس‌جمهور بالقوه هستند. احترام‌شان برای همه واجب است، چون بالاخره یکی از این دو رئیس‌جمهور و دومین شخصیت کشور می‌شود. آقای پزشکیان برخوردهای ناصوابی در این زمینه داشت.

«تو» «تو» کردن‌ها و تاکید بر اینکه من دروغ نمی‌گویم، درست نبود. اگر کسی نخواهد خودستایی کند، می‌گوید من دروغ را نمی‌پسندم. ولی مرتبا در یک برنامه بیش از 10، 15 بار گفت من دروغ نمی‌گویم و این شائبه را تقویت می‌کند که چنین پایبندی وجود دارد. چون زمانی که به موضوعی تاکید مدامی صورت می‌گیرد، به این معنی است که دارد چیزی را پنهان می‌کند. تاکید چندباره خودستایی تلقی می‌شود.

آقای پزشکیان مرتب پوزخند می‌زد، مرتب رفتارهای ناصوابی برای نامزد ریاست‌جمهوری از خود نشان می‌داد. به‌گونه‌ای تحقیر می‌کرد که شایسته نبود. رئیس‌جمهور باید صبوری لازم را داشته باشد که حرف‌های مخالف خود را با احترام بشنود، نه اینکه وقتی با ذائقه‌اش مطابقت نداشت در مقام تحقیر بربیاید. بعضی از رئیس‌جمهورهای گذشته ما این کار را می‌کردند و این باعث می‌شد خیلی‌ها جرات نکنند برابرشان انتقاد کنند. دعوت می‌کنم آنهایی که می‌خواهند محققانه رای دهند، مناظرات به اندازه کافی گویاست و می‌توان ضعف‌ها و قوت‌های نامزدها را دریابیم و محققانه رای دهیم.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/176290

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی