پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 24 مهر 1399
در سرویس

به گزارش خبرنگار جهت، این روزها و با بالاگرفتن ‌تب انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و برگزاری میتینگها و مناظرات،گمانه زنی ها نیز در این خصوص افزایش یافته است. در کنار بنگاه های نظرسنجی، طرفداران هرکدام از این نامزدها در ایران هرکدام ساز خود را می نوازند و معتقدند کاندیدای مورد نظر آنها درصورت رئیس‌جمهور شدن می‌تواند موجب بهبود وضعیت ایران شود!

در این میان، بخش اکثریت این جریان در کشور، مناسب ترین گزینه را جو بایدن می دانند که با آمدنش مانند کاراکترهای فیلم های هالیوودی می‌تواند تمام مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع کند و برخی هم از ماهها قبل فریاد میزنند که ترامپ پیروز انتخابات خواهد شد و باید به اصطلاح با او بست.

این نکته را باید در نظر داشت که از دوران پس از جنگ جهانی دوم تاکنون در آمریکا فقط سه رئیس جمهور نتوانستند بیش از یک دوره وارد کاخ سفید شوند ، جرالد فورد ، جیمی کارتر و جرج هربرت واکربوش.

بیشتر نظرسنجی ها هم خبر از این می دهند که شاید دونالد ترامپ چهارمین رئیس جمهور تک دوره ای آمریکا باشد که تصدی این مسئولیت را داشته است؛ در همین راستا وب سایت ۵۳۸ و از آن مهمتر آرای الکترال خبر از برتری ۷ تا ۱۲ درصدی بایدن بر ترامپ دارد.

هواداران این رخداد معتقدند این تک دوره ای شدن به چند دلیل برای ایران خوش یمن است!

این افراد می گویند در نگاه اول با آمدن بایدن، حضور لابی های ضد ایرانی فعال در وزارت خارجه و کاخ سفید کم خواهد شد. در همین راستا باید گفت که در آمریکا اندیشیده ها لابی های زیادی در تصمیمات اثرگذار هستند که غالبا تحت حمایت مالی و معنوی سعودی و اسرائیل به روشهای گوناگون درصدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند.

این تاثیرگذاری تا جایی است که برخی مانند نایاک به دنبال هضم جمهوری اسلامی و حل شدن این کشور در معادلات جهانی و کاستن از صدور انقلاب و… با روش‌های رفرمیستی، حمایت از اصلاح طلبان، روش های سخت و براندازی هستند.

در نگاه دوم ‌مزیت بایدن بر ترامپ این است که دیگر خبری از پمپئو و برایان هوک و الیوت آبرامز نخواهد بود و لذا رویکرد تغییر نظام سیاسی در ایران به اصلاح نظام سیاسی تغییر خواهد یافت و انتظار می‌رود از سطح برخورد های چکشی آمریکا با ایران کاسته شده و به جای آن ‌اپوزیسیون داخل کشور فعال می‌شود.

دلیل سوم مدافعان بایدن اثرات فوری و احساسی پیروزی بایدن بر اقتصاد، مانند ترکیدن حباب قیمت‌ها، کاهش تورم در روز و متعاقباً مسکن و خودرو خواهد بود. تجربه نشان داده بازار ایران در این موارد بسیار احساسی عمل می‌کند و اثرات روانی این اتفاقات بیش از اثرات عینی (هرچند کوتاه مدت) را به وجود خواهد آورد که التهابات را کاهش خواهد داد.

در مقابل این دسته، افراد دیگری معتقدند ترامپ بهترین گزینه است. این افراد پیروزی ترامپ در فضای ژئوپلتیکی را به نفع ایران می دانند و معتقدند سیاست‌های عجیب و یکجانبه امریکا نه فقط علیه ایران بلکه در بستر رویدادهای جهانی و بین المللی، سبب ایجاد اختلافات آمریکا با متحدان خودش می شود.

آنچه که در مناظره هم کاملاً مشخص بود این بود که ترامپ در مورد مذاکره با ایران فقط ژست انتخاباتی گرفته و در عمل همان سیاست قلدرمآبانه خودش را در قبال ایران ادامه خواهد داد. با این تفاوت که به دلیل کرونا و البته مطالبات داخلی که به خیابان کشیده شده، ترامپ دیگر نمی تواند از حربه چماق بهره ببرد.

در این میان روش و منش سیاسی او در عرصه بین الملل هم نشان داده او هیچ بهره ای از آداب دیپلماتیک و ساختاری نبرده و برای دولت‌های اروپایی نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

رد دعوت آلمان برای اجلاس گروه هفت و مواضع معترضانه فرانسه در قبال ترامپ گویای این ادعاست؛ از طرف دیگر هم‌پیمانان ترامپ مانند سعودی هم به دلایل اقتصادی نیم نگاهی به روسیه و چین پیدا کرده اند که پرستیژ امریکا را در این بعد هم خدشه دار کرده است.

با همه این اوصاف اما حقیقت این است که سیاست امریکا در قبال ایران با آمدن بایدن یا ترامپ دگرگون نمی شود و همانطور که خودشان در مناظرات و میتینگ های بایدن و ترامپ اعلام کرده‌اند از همه توان و ظرفیت‌ها و اجماع جهانی برای فشار بیشتر به ایران استفاده می‌کنند تا از تحریم ها برای گرفتن امتیاز و پای میز مذاکره کشاندن مجدد ایران سود ببرند. همانطور که گفته شد تفاوت بین ترامپ و بایدن تنها روش کار است و در حقیقت هدف جمهوری‌خواه و دموکرات برای ضربه زدن به ایران یکیست.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/138579

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی