پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه‌ها و نمایندگان هم می‌توانند ذائقه ایجاد کنند و هم آن را تغییر دهند، آنها منافع مردم را دنبال می‌کنند و آن را به مردم می‌شناسند ذائقه سازی اشتباه جامعه را به اشتباه می‌کشد.

منتشر شده در 9 خرداد 1400
در سرویس

 حجت‌‎الاسلام مهدی باقری متولد ۱۳۵۹ که با حضور در دور دوم یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ رقابت را در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از نبی محمدی برد و با کسب ۱۴ هزار و ۹۶۴ رای، از حوزه انتخابیه زنجان و طارم از استان زنجان راهی بهارستان شد.

 وی به مناسبت آغاز به کار دومین سال مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر خبرگزاری فارس گزارشی از اقدامات، نظرات و برنامه‌های آتی خود را ارائه می‌دهد.

مشروح گفت‌وگوی این نماینده مجلس را در زیر می‌خوانید:

*: ضمن عرض خیر مقدم به خاطر حضورتان در دفتر خبرگزاری فارس در مورد رسانه‌ها و نقش آنها به عنوان بازوی چهارم دموکراسی در جامعه کنونی بفرمایید: 

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی: امر به معروف و نهی از منکر یک اقدام نظارتی است و باید نافذ باشد نه صرف مطلع شدن، اگر کار نیک، ارزشمند و ماندگار باشد باید زمینه تشویق را فراهم کند و منافع مردم حفظ شود، اگر به ضرر جامعه است اقدامی برای جلوگیری از ضرر مردم انجام شود، رسانه‌ها امروز امر به معروف می‌کنند رسانه‌های انقلابی نقش جدی و پررنگ‌تر دارند که گام نخست شناخت است همانطور که برای امر به معروف و نهی از منکر باید از معروف و منکر شناخت داشت.

رسانه باید منافع قانونی مردم و آنچه مسیر احقاق حق است را بشناسند و برخورد با نافیان قانون را بلد باشند، از مردمی که در زندگی روزمره خود گرفتار هستند، انتظار نداریم به همه موضوعات اشرافیت داشته باشد، اما رسانه‌ها می‌توانند این کار را انجام داده و به مردم اطلاع‌رسانی لازم را بکنند، در دوره‌ای جوسازی و موج‌سازی برای برخی اشخاص توسط رسانه‌ها اتفاق می‌افتاد اما در دهه موجود با توجه به گسترش رسانه‌ها و افزایش آگاهی مردم این موضوع تا حدودی تغییر کرده است.

امروزه نحوه اطلاع رسانی و ایجاد مطالبه تغییر کرده است برای نمونه هفت تپه با یک اطلاع‌رسانی و ایجاد مطالبه عمومی آغاز و منجر به ورود دستگاه‌های نظارتی و حل مشکل این شرکت شد، رسانه‌های انقلابی دغدغه شان مردم به ویژه مردم مناطق محروم است و خبرگزاری فارس در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.

*: به موضوع هفت تپه اشاره کردید مشابه همین موضوع در زنجان و در زمینه واگذاری روغن نباتی جهان مطرح است در این زمینه توضیح می‌فرمایید؟

مهدی باقری: در موضوعات چند زاویه نگاه وجود دارد، زمانی وجود دارد که نگاه به موضوع حقوقی بوده و یا موضوع حق است و قالب قانونی پیدا کرده و ما موظف به پیگیری هستیم و یا این چنین نیست و ما حق ورود و مداخله نداریم مگر اینکه گرهی در کار باشد و حقی وجود دارد که قانونی ندارد یا احقاق حق دارای گره است و قانونی را باید اصلاح کرد و مسیر حق را گشود.

در مورد روغن نباتی جهان ابعاد موضوع متفاوت است یکی از این ابعاد نیاز امروز کشور به تامین روغن نباتی است که اگر کمبودی وجود دارد باید بپرسیم چرا از ظرفیت شرکت استفاده نمی‌شود و موضوع دیگر بحث واگذاری است که کاملا متفاوت است، در تحقیقاتی که از بازار انجام شد روغن وجود داشت اما به دست مردم نمی‌رسید که یا به بازار تزریق نمی‌شد و یا  توزیع مشکل داشت که در بررسی‌ها متوجه شدیم یکی از مشکلات احتکار برخی فروشندگان و نیز فرهنگ غیرصحیح مصرف مردم بود که به دلیل نگرانی از شرایط موجود بود و مردم اقدام به ذخیره سازی روغن می‌کردند که در این میان نقش رسانه‌ها را می‌شد دید، چرا که رسانه‌ها در دل مردم ترس ایجاد کرده بودند، در واقع ما مشکل کمبود نداشتیم و بیشتر موضوع احتکار خانگی بود که روی داد و باید رسانه‌ها در این زمینه تصحیح الگوی مصرف را در دستور کار قرار دهند.

در زمینه واگذاری و تولید کم این شرکت پیگیر موضوع هستیم، باید توجه داشت روغن نباتی جهان توسط دولت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است که این فرآیند و صحت آن بررسی می‎‌شود و موضوع تولید به صورت فنی مورد تحلیل قرار می‌گیرد در این میان رسانه‌ها باید به جای ایجاد استرس به فکر مطالبه‌گری درست باشند.

هفت تپه با یک شبهه آغاز شد و پس از بررسی برای رفع ابهامات منتج به نتیجه شد، در زمینه شرکت روغن نباتی جهان نیز شبهات و ابهامات جدی در واگذاری وجود دارد برای رفع آنها باید اسناد ارائه شود اما تاکنون هیچ کس اسنادی دال بر تخلف در واگذاری این شرکت ارائه نداده است.

همچنین نهادهای نظارتی نیز مشغول به کار بوده و سعی در بررسی دقیق نحوه واگذاری و شبهات موجود آن هستند اما تاکید داریم تا موضوعی جدیت نیافته، نبابد رسانه‌ای شود چرا که این اقدام تنها منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود.

باید سوال کرد، چرا به سمت خصوصی‌سازی می‌رویم در فعالیت دولتی صرف ایجاد اشتغال بدون توجه به خسارت به بیت‌المال اتفاق می‌افتد اما در خصوصی سازی سود و زیان لحاظ می‌شود کدام سرمایه‌گذاری از گسترش شرکت خود و اشغالزایی ناراحت می‌شود، این در حالی است که در برخی موارد وجود دارد که تعدیل نیرو و از این نوع مسائل داریم که فرد تعدیل می‌کند تا خود را ورشکسته اعلام کرده و از ظرفیت فیزیکی شرکت استفاده کند از روغن نباتی جهان شاکی هستیم که با این ظرفیت کار می‌کند هیچ تعارفی نداریم به همین شرایط ادامه داشته باشد قابل قبول نیست.

*: این روزها موضوع تصویب منطقه آزاد اقتصادی مطرح است نظر خودتون رو در این زمینه و ظرفیت‌های این منطقه بفرمایید؟

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی: در زمینه ایجاد منطقه آزاد اقتصادی نگران هستیم یک سؤال در این زمینه آن است که چرا یک مجوز 16 سال طول کشیده است یا ایرادی داشته که آنقدر طول کشیده که باید دغدغه داشته باشیم اگر بی ایراد بود باید پرسید چرا پیگیری‌ها چند دولت طول کشیده، اگر عزم جدی برای فعالیت نداشته باشیم و رفتار فرسایشی باشد از مزایای این منطقه بهره‌مند نمی‌شویم و این موضوع منجر به رانت و خسارت می‌شود اگر چنین منطقه‌ای دارای ظرفیت باشد سرمایه‌گذاری هنگفت برای شهر خواهیم داشت.

رسانه‌ها و نمایندگان هم می‌توانند ذائقه ایجاد کند و هم آن را تغییر دهند نمایندگان منافع مردم را دنبال می‌کنند و آن را به مردم می‌شناسانند ذائقه سازی اشتباه جامعه را به اشتباه می‌کشد، باید دقت شود چه زمانی موضوعات مطرح می‌شود برای نمونه پسماند زمانی مطرح شد که دیر شده بود و باید اعتراضات به این شرایط زمان ساخت شرکت مطرح می‌شد ما مخالف اشتغال و تولید نیستیم، بلکه نباید همه چیز فدای اشتغال شود.

ما هر روز در مقابل مجلس تجمع داریم ولی بیشتر این تجمعات دیرهنگام و زمانی که کار از کار گذشته است، روی می‌دهد و می‌توان بخشی از این تجمعات را ناشی از جوسازی برخی رسانه‌ها برای ایجاد خوراک خبری خود دانست والا این افراد باید به موضوع در زمان درست حساس شده و اقدام می‌کردند.

*: این روزها فضاهای مجازی و رسانه‌ای در حال طرح موضوعات مختلف در محورهای گوناگون هستند، این موضوعات را چطور می‌بینید؟

باقری: هر مسؤولی در هر سطحی که یک مسؤولیتی دارد، مورد بازرسی و نظارت قرار دارد هم مسؤولان و هم نهادهای نظارتی در حال تلاش برای جلوگیری از سودجویی برخی افراد هستند، رسانه‌ها اصولا بعد از فاجعه مطلع می‌شوند که این به نفع مردم نیست از رسانه‌ها کمک می‌خواهیم و انتظار داریم که هوشیار عمل کنند برای نمونه در داستان ظریف بحثی طرح شد که این موضوع فارغ از اشتباه بودن چه نفعی برای مردم داشت؟ طرح و بررسی آن توسط رسانه‌ها در حالی که موضوعات مهمی مانند سهام عدالت در حال از بین رفتن است چه تاثیری در زندگی مردم دارد؟ دولت روحانی در حالی که مردم مشکلات عدیده اقتصادی را از سر می‌گذرانند به طبل مذاکرات می‌کوبد و رسانه‌ها آن را پوشش می‌دهند.

*: در صحبت‌های خود به موضوع سخنان ظریف و فایل صوتی منتشر شده از سوی وی اشاره کردید نظر خود در این زمینه را بفرمایید.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی: امروز فرصت قضاوت است و بنده مخالف قضاوت دولت در ابتدا بودم و معتقد بودم باید اجازه داد کارها بیانگر تلاش دولت باشد، با نگاه به گذشته متوجه می‌شویم که دولت روحانی و ظریف از ابتدا بنایی برای کمک به سوریه نداشت و به اندازه مذاکره به فکر محاصره ایران توسط گروهک وحشی چون داعش نبود و به حدی که نگران قدم زنی با اعضای ۵+۱ بود، نگران جبهه مقاومت نبود حرف‌های مطرح شده در فایل صوتی ظریف قبلا هم بیان شده بود و حرف جدیدی نبود و می‌توان گفت این فایل صوتی یک اقرار جدید بود.

*: با توجه به نزدیکی به انتخابات و برگزاری این رخداد مهم نظر خودتون رو در مورد حضور مردم و نقش مردم در تعیین سرنوشت کشور بفرمایید؟

مهدی باقری: اگر به مردم القا شود انتخابات یک موضوع سیاسی صرف است مردم علاقه‌ای به حضور در پای صندوق‌های رأی نخواهند داشت، اما اگر این حقیقت را بدانند که حضور در انتخابات در همه ابعاد زندگی آنها اثر خواهد داشت موضوع از نگاه مردم تغییر می‌کند.

متاسفانه در فضاسازی سیاسی دشمنان بازی می‌کنیم، دشمنان سعی می‌کنند القا کنند که انتخابات یک موضوع صرف سیاسی است، حقیقت این است اصلاح طلب و اصولگرا همگی سوار بر یک کشتی بوده و خراب کردن کشتی به نفع هیچکس نیست و موجب غرق شدن همگی می‌شود.

مردم اگر حرف یا انتقادی دارند به دلیل شرایط زندگی و نفع خود است مردم متاسفانه دنبال مطالبات حاشیه‌ای خود بوده و با وجود منافع جدی آن را از ما پیگیر نمی‌شود در حقیقت تحمیل ذائقه به مردم در حال اتفاق افتادن است.

*: برخی روستاهای زنجان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند شما به عنوان نماینده مردم چه میزان پیگیر این مشکلات هستید؟

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی: وظایف دستگاه‌ها تبیین نشده و مردم همه مطالبات را از نمایندگان درخواست دارند مردم نسبت به حق خود باید آگاه شوند، رسانه‌ها ردیف بودجه‌ها را به مردم اطلاع رسانی کنند تا مردم بدانند بدون اعتبار امکان کار برای آنها وجود ندارد و پیگیری بی‌نتیجه می‌ماند.

بودجه‌ای که برای مردم است باید نسبت به جمعیت انسانی مردم هزینه شود و هر گونه هزینه آن در موارد غیر، ظلم و گناه است و نماینده وظیفه دارد پیگیر هزینه‌کرد درست پول توسط دستگاه‌ها باشد.

برخی از روستاها محروم نیستند بلکه خالی از سکنه محسوب می‌شوند اولویت با روستای دارای مشکل اما دارای ساکن واقعی است، ما مشتاق تخصیص اعتبار به روستاها بوده و پیگیر آن نیز هستیم در تصمیم گیری برای هزینه کرد اولویت‌های جدی داریم که باید به آنها بپردازیم و اگر چنین نکنیم ظلم کرده‌ایم باید اشاره کنیم که موضوعات مطروحه در مورد روستای «پازوکی» آنچه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود درست نیست و با توجه به دوری و صعب‌العبور بودن روستا این روستا خالی از سکنه شده و فقط فصل برداشت اهالی این روستا به آنجا مراجعه می‌کنند.

وظیفه دولت اجرای دقیق مصوبات و هزینه کرد اعتبارات در محل درست است و دستگاه‌های نظارتی سپس از نمایندگان باید بر هزینه کرد آن نظارت کنند اما آنچه مسلم است، قوه مجریه باید نخست پاسخگو باشد و اگر مدیری ضعیف است و  اقرار می‌کند باید قدردان آن باشم و مدیران موفق و خدوم را به مردم معرفی کنیم.

مردم از ارائه خدمات توسط دولت ناراضی هستند و اگر دولت به جای اینکه به مذاکره دل خوش می‌کرد برای خدمت به مردم تلاش می‌کرد مردم با وجود محدودیت‌ها قدردان آن خدمات می‌شدند دولت همه امور را رها کرده و به امور حاشیه‌ای می‌پردازد.

*: با توجه به پایان عمر دولت و حضور سه استاندار دولت تدبیر و امید در استان زنجان عملکرد این افراد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باقری: بدنه دولت یعنی مدیران در عملکرد استاندار بسیار موثر در بین سه استاندار زنجان در دولت حقیقی استاندار وقت مجموعه پیگیر موضوعات بهتر بود و برای به نتیجه رسیدن چند طرح انرژی زیاده گذاشته شد، چندین طرح در زمان حقیقی به نتیجه رسیده که آغاز آن به گذشته باز می‌گردد و یقین داریم که برخی امور که در زمان آقای حقیقی حرکت آن آغاز شده ثمره آن در دولت‌های بعدی نتیجه خواهد داد.

اقدام ملی مسکن در کشور آغاز شده است تجربه‌ای که از مسکن مهر داشتیم استفاده کرده و در زنجان بیش از ۱۳ هزار واحد مسکن ساخته می‌شود که با کیفیت خوب در اختیار مردم قرار می‌گیرد و احداث راه آهن و تعیین تکلیف پسماند تا پایان دولت به نتیجه می‌رسد خدمات ارائه شده در دولت هر میزان جای قدرانی دارد و باور داریم قیامتی وجود دارد و اگر ذره‌ای کوتاهی شده باشد باید پاسخگو بود و ذره‌ای خدمت بی‌پاداش نمی‌ماند.

در مورد مسکن‌های اقدام ملی نیز باید گفت آقای آخوندی بیش از 6 سال توان دولت را فلج کرد و تخلفاتی کرده و در این زمینه قوه قضائیه ورود کرده و نمایندگان نیز به عنوان مدعی حق مردم پیگیر هستیم.

*: بزرگترین ضعف و قوت این مجلس را بفرمایید؟

باقری: بزرگترین ضعف مجلس فعلی تاثیرگیری از فضای سیاسی و رسانه‌ای در جامعه است چرا که نمایندگان نباید تحت تاثیر هیاهوها قرار گیرد و باید نگاه حرفه‌ای به موضوعات داشته باشد بزرگترین نقطه قوت این مجلس نیز بهره‌گیری از فرصت برای خدمت ملموس به مردم به ویژه مردم مناطق محروم است که همه نمایندگان در این زمینه همیشه پیش گام هستند.

*: به عنوان یک نماینده نظر خودتون رو در مورد طرح موضوع دستکاری بودجه بفرمایید. این موضوع صحت دارد؟

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی: هرسال دستکاری بودجه به دلایل فنی اتفاق می‌افتد کمیسیون تلفیق و هیأت رئیسه برای تراز کردن جداول جلسه برگزار می‌کنند و این جلسه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اتفاق می‌افتد و به این داستان می‌توانست نگاه غیر سیاسی داشت و علیه مجلس جوسازی نشود.

*: کلام آخر

مجلس رنگ و بوی سیاسی می‌گیرد و منافع برخی در تخریب مجلس است اما باید به این نکته توجه ویژه شود که مجلس یک ظرفیت عظیم در اداره کشور و رفع مشکلات موجود دارد که متاسفانه، از این ظرفیت کم استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/111767

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی