پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گفتگو با جهت پرس مطرح شد؛

یک کارشناس سیاسی با اشاره به مطالبه رهبری نسبت به اخلاق مداری در انتخابات گفت: اینکه کسی با نفی رقیب به دنبال اثبات خود در انتخابات  باشد و اقداماتی را انجام دهد که مردم را هم نسبت به رای دادن دلسرد کند و هم فضا، غبارآلود سیاسی شود، سم مهلکی برای رقابت های انتخاباتی است.

منتشر شده در 22 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ مقام معظم رهبری ،‌ در سالگرد ارتحال امام خمینی فرمودند اخلاق را در انتخابات پیش رو مدنظر قرار دهید و از لجن پراکنی دوری کنید. اصلا اخلاق در انتخابات و  مناظرات یعنی چه؟   چگونه تعبیر می‌شود؟
چطور باید با بی اخلاقی در این امر مبارزه کرد و   یا مثلا از شورای نگهبان و قوه قضائیه مطالبه کرد که تهمتی زده می‌شود باید اثبات شود و درصورت عدم اثبات برخورد جدی با خاطرات و مجرمان صورت گیرد؟ حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاسی به این سوالات پاسخ گفته است.

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با جهت پرس با اشاره با بیانات و مطالبات حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص رعایت اخلاق در انتخابات گفت: در انتخابات گذشته مقام معظم رهبری چهار رکن  را برای انتخابات مطرح کردند که سلامت د انتخابات، امنیت در انتخابات و رقابتی بودن و مشارکتی بودن است؛ این بار  حضرت آقا رکن پنجم را نیز ذکر کردند.

«اخلاق»، رکن پنجم انتخابات

وی با بیان اینکه رکن پنجم در انتخابات از منظر حضرت آیت الله خامنه ای «اخلاق مداری» است، ادامه داد: اخلاق مداری رکن پنجم انتخابات است چه اخلاق سیاسی و چه اخلاق انتخاباتی.
این کارشناس تاکید کرد: قاعده رقابت یعنی اینکه بایستی در رقابت ها  قواعد بازی رعایت شود و کسی نمی تواند بیاید اصول یک رقابت  را بپذیرد و بعد که وارد رقابت شد،هر کاری دلش خواست را انجام دهد.

الزام به رعایت اخلاق سیاسی

وی با تا کید بر رعایت اخلاق در تبلیغات و مناظرات انتخاباتی گفت: اگر وارد بازی میشوی باید قواعدش را رعایت کنی؛ خصوصا نباید در تبلیغات انتخاباتی و مناظرات انتخاباتی هر کاری دوست دارد، انجام دهد بلکه بایستی اخلاق اسلامی و اخلاق سیاسی را رعایت کند.
کنعانی مقدم با اشاره به اینکه حضرت آقا فرمودند اخلاق بدور از لجن پراکنی، گفت:  برخی ممکن است مناظرات را تبدیل به لجن پراکنی کنند، قطعا هر گونه بداخلاقی سیاسی، تهمت زدن و دروغ گفتن، تشویش اذهان عمومی کردن و فضای سیاسی را غبارآلود کردن بد اخلاقی های سیاسی و انتخاباتی محسوب میشود.

سم مهلک رقابت های انتخاباتی

وی ادامه داد: اینکه کسی با نفی رقیب به دنبال اثبات خود باشد و اقداماتی را انجام دهد که مردم را هم نسبت به رای دادن دلسرد کند و هم فضا، غبارآلود سیاسی شود به طوریکه حق و باطل از هم تشخیص داده نشود، می تواند سم مهلکی برای رقابت های انتخاباتی باشد.
این کارشناس ابراز کرد: ما نباید جلسات مناظره را به جلسات منازعه و محل جنگ و دعوا و خط و نشان کشیدن برای یکدیگر تبدیل کنیم چراکه عملا اخلاق را زیر پا گذاشته ایم.

قوانین هست باید مطالبه شود

وی با تاکید بر اینکه این رکن پنجم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خیلی حائز اهمیت است، گفت: چرا که فرصت کم است، تبلیغات هم شروع شده و فرصتی برای افراد نیست که بخواهند خبری را تکذیب کنند یا از خود دفاع کنند.
این کارشناس با اشاره به برخی بی اخلاقی ها و منازعات در انتخابات دور قبلی گفت: اگر تهمتی زده میشود باید نسبت به آن پاسخگو بود و باید این امر را به شکل یک مطالبه مردمی و نخبگانی از مراجع ذیصلاح درخواست کرد.
وی ادامه داد: قوانین انتخاباتی فراتر از این را دیده است یعنی جرم انگاری کرده است و اگر کسی مرتکب چنین اقداماتی شود یعنی تهمت زده شود  مدعی العموم، شورای نگهبان و وزارت کشور  و قوه قضاییه بایستی نسبت به آن  اعلام جرم کرده و مجرم را تحت تعقیب قرار دهند.

محرومیت از انتخابات برای مجرم بی اخلاق

وی افزود: حتی می شود فرد خاطی و بی اخلاق را  از انتخابات محروم کرد و  حتی اگر انتخاب هم شد، صلاحیت هایش را بعد از انتخابات رد کنند و ا که چنین جرم هایی مرتکب شده است.
کنعانی مقدم تاکید کرد:  به هر حال هم مردم توقع دارند  دستگاه های نظارتی به وظایف خود عمل کنند و هم اینکه نامزدهای انتخاباتی نباید وارد محدوده ممنوعه و خطوط قرمز نشوند چرا که هم به خود و هم به اعتماد عمومی ضربه می زنند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/172856

اخبار پیشنهادی

نظرات

یک پاسخ

  1. دقیقا اخلاق انتخاباتی از اصلی ترین رکن ها میتونه باشه برای مردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی