پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 20 مهر 1399
در سرویس

به گزارش خبرنگار جهت ، در جدیدترین موضع‌گیری‌ها حول انتخابات 1400 توسط اصولگرایان نکاتی مطرح شده است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

در فاصله حدود 9 ماهه تا انتخابات درحالیکه اصلاح‌طلبان هم‌چنان درگیر دعواهای شورای شهر و شهرداری و یا اختلافات داخلی در مجمع عالی اصلاح‌طلبان هستند و کارنامه سیاه دولت متبوع‌شان اجازه مانور در فضای مردمی و اثرگذاری بر افکارعمومی را از آنها گرفته است، تکاپو برای مطرح کردن نام‌های متعدد در بین اصولگرایان به عنوان جناح منتقد وضع موجود شدت گرفته است. به همین منظور ، جهت آخرین تحولات و تحرکات در اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان را بررسی می‌کند.

در همین راستا وهاب عزیزی فعال سیاسی اصولگرا گفت: زیادی کاندیداهای اصولگرایان مثل تب بالا نشان دهنده بیماری و علامت هشدار است. بررسی رفتار انتخاباتی جریان اصولگرایی در سال ۹۶ و ۹۸ مبیّن این است که این جریان وحدت پایدار دهه های پیشین را از دست داده و به وحدت های موقتی و یکبار مصرف، بسنده کرده است. دلیل این امر نبودن محور و لیدر قوی و مقبول جریانی است. جمنا یا جبهه مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات ۹۶ نتوانست، اجماع کامل بین همه گروه‌های اصولگرایی ایجاد کند و نتیجه را واگذار کرد و خودش نیز از بین رفت. در انتخابات سال ۹۸ یک کپی از جمنا با اسم جدید شانا یا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب عرضه شد که تاریخ مصرف آن پشت در مجلس بود و با مصاحبه میرسلیم، باطل شد.

عزیزی ادامه داد: لذا برای رسیدن به یک وحدت جامع می بایست ابتدا یک تعریف جامع و کامل از اصولگرایی با مرزهای های مشخص ارائه شود؛ مانیفیست عملی و کاربردی تدوین شود. در این مانیفیست جایگاه جوان ها، تشکل های جدید و نخبگان مشخص شود تا بر اساس این مانیفیست، حرکت های اصولی و ماندگار با پشتیبانی و حمایت نسل جوان صورت بگیرد.

شانس رئیسی بیشتر است

وهاب عزیزی در خصوص شانس کاندیداهای اصولگرایی گفت: ابراهیم رئیسی نسبت به کاندیداهای دیگر از شانس بیشتری در اجماع اصولگرایان، برخوردار است. محمود احمدی‌نژاد طرفداران زیادی در طبقه متوسط به پائین و شهرستان‌ها دارد. علی لاریجانی پایگاه رای خود را در بین اصولگرایان جوان از دست داده و بیشتر او را به اصلاح‌طلب‌ها متمایل می‌دانند. حسین دهقان با سابقه نظامی هنوز برای عموم مردم شناخته شده نیست. اگر فضای کشور به سمتی برود که شرایط اقتضا کند تا از کاندیداهای نظامی حمایت شود در آن صورت حسین دهقان با حمایت اصلاح‌طلب‌ها، می تواند با کاندیدای نظامی اصولگرایان رقابت جدی داشته باشد.

او در پایان عنوان کرد: محسن رضایی و سعید جلیلی نیز جزو کاندیداهای هستند که از نظر داشتن برنامه برای اداره کشور در جایگاه خوبی هستند ولی برنامه انتخاباتی، مدون و قوی برای رای آوردن ندارند اگر در این بخش تجدیدنظر کنند، می توانند شانس خودشان را افزایش دهند.

سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد نیز عنوان کرد :

درباره آقای رئیسی، اتفاق نظر بیشتری در دوره قبل و در حال حاضر وجود دارد، اما برخی جریانات مانند جبهه پایداری یا اشخاصی مانند دکتر جلیلی در دوره قبل حاضر نبودند از آقای قالیباف حمایت کنند. در حال حاضر هم اظهارنظری نکرده‌اند که ببینیم آیا موضع‌شان تغییر کرده یا خیر؟ البته بعید می دانم این بار هر دو نفر آقایان رئیسی و قالیباف بخواهند وارد انتخابات شوند و چه بسا هیچکام کاندیدا نشوند، چون از نگاه عده‌ای این دو نفر به عنوان روسای دو قوه مقننه و قوه قضائیه بهتر است در جایگاه خودشان باقی بمانند و فرد ثالثی برای ریاست قوه مجریه در نطر گرفته شود.

وزیر پیشین ارشاد گفت: افرادی همچون آقای رستم قاسمی، مهندس نیکزاد و مخبر هم مطرح هستند. درباره آقای صفارهرندی نیز چیزی نشنیده‌ام. آقای صفار هرندی چون مشاور فرمانده سپاه هست در جلسات سیاسی انتخاباتی حضور پیدا نمی‌کند و تاکنون در خصوص کاندیداتوری اظهار نظری نکرده است

حسینی عنوان کرد: دکتر لاریجانی هم اظهار نظر صریحی تاکنون نکرده است و اشاراتی داشته که در حال حاضر برنامه‌ای ندارد اما برخی اطرافیان او در تلاش هستند که آقای لاریجانی کاندیدا شوند و وارد عرصه انتخابات شوند. حال اینکه جریان اصولگرا و نیروهای انقلاب از ایشان حمایت کند یا خیر، اطلاع ندارم، ظاهرا گفت وگوهایی از سوی بعضی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با لاریجانی شده است اما بنده در جریان جزئیات نیستم.

اجماع بخشی از اصولگرایان و بخشی از اصلاح طلبان روی لاریجانی

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده ادوار مجلس و از اشخاص نزدیک به لاریجانی می‌گوید:

بر این باورم که لاریجانی، شخصیتی است که قادر به جمع کردن این معادلات و تعاملات سیاسی است. به عنوان مثال می‌توان به نقش او در مذاکره با چین اشاره کرد؛ چین همواره از ما گلایه داشت که ایران می‌خواهد با ما کار کند یا خیر. به هر روی لاریجانی، محوریت مذاکره با چین را در اختیار گرفت تا آن را به نتیجه برساند. در حال حاضر هم پس از مجلس، با اعتماد رهبری در حال پیگیری پروژه چین است.

نماینده پیشین مردم لنگرود در مجلس دهم بیان کرد: همه دنیا، لاریجانی را به عنوان یک دیپلمات قوی قبول دارند در واقع ما به شخصیتی نیاز داریم که همه کشورهای دنیا، او را به عنوان یک دیپلمات قوی و موثر قبول دارند بنابراین در این شرایط هم می‌تواند، امور را به دست بگیرد.

ضرغامی: مستقل می‌آیم ؛ پوششی و داربستی و اجاره‌ای نیستم!

در قسمت دوم برنامه رودررو، ضرغامی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کاندیداتوری اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: اتفاقاً صریح‌ترین حرف را در این قصه من زده ام و گفته‌ام که در نیمکت جمهوری اسلامی برای هر کاری از جمله ریاست جمهوری هستم. آدم روی نیمکت هم با کت و شلوار نمی‌نشیند و آماده می‌نشیند و معنایش این است که من حداقل یک سال هست که در طول هفته به طور مستمر و مرتب حداقل در حوزه اقتصاد با جوانانی که تشکل دارند، عمدتاً به درخواست خودشان جلسه داشته‌ام.

وی افزود: سعی می‌کنم در تمامی این حوزه ها اولاً آسیب های مملکت را که احصا کرده ام خوب تبیین کنیم تا جهان‌بینی درستی نسبت به موضوعات مورد نیاز مردم داشته باشیم، چون باید اول مسئله را بدون اغراق و خوب تبیین کرد و دوم اینکه آسیب‌ها و موانع کار را برای اصلاح مشکلات مردم در آن حوزه به خوبی احصا کرد و سوم اینکه راه حل‌های مناسب و عملیاتی ارائه داد و من الان این کار را انجام می‌دهم.

ضرغامی افزود: اگر خودم آمدم، اینها را اجرا می‌کنم ولی اگر خودم نیامدم و آرایش را طوری دیدم که آمدن من مفید به حال جبهه انقلاب نیست نمی آیم و این اطلاعات را در اختیار کاندیدای اصلح قرار می‌دهم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیدای پوششی خواهید بود نیز گفت: نه پوششی و نه داربستی و نه اجاره ای هستیم و دلیل اینکه تکلیفم با این ها روشن است اینکه عضو هیچ حزب و گروه و قبیله و سازمانی نیستم و هیچکس با من به عنوان یک فرد خاص رابطه مشخص ندارد. معتقدم انتخابات ریاست جمهوری یک فضایی ایجاد می کند که آدم ها می‌توانند با مردم حرف بزنند و اگر اتفاقاً کسی توانست با مردم حرف بزند و راه حل‌هایش را بگوید و موانع را به بدون سانسور و روتوش به مردم بگوید مردم همراهی می‌کنند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/139357

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی