پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گفتگو با جهت پرس تشریح شد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: کشورها در مقابل بد عهدی، بی عهدی و شاید فشارهای غربی ها به ستوه آمدند و امروز دنیا نه فقط به خاطر کمونیست و لیبرالیسم بلکه به خاطر فرار از یکجانبه گرایی آمریکا به چند جانبه گرایی روی آورده اند.

منتشر شده در 18 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت ضمن رد ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران در قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تشریح مواضع خود پرداخت.
در این نامه آمده است: «تروئیکای اروپا همچنان ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می‌کنند در حالی که به عمد منشا اصلی وضعیت کنونی را نادیده می‌گیرند.»
باید عنوان کرد قطعنامه شتابزده و غیرسازنده سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در حالی به تائید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید که ۱۴ کشور از این سند حمایت نکردند.
چین و روسیه به این قطعنامه رای مخالف داده و کشورهای هند، اندونزی، کنیا، نامیبیا، قطر، ترکیه، الجزایر، ارمنستان، بورکینافاسو، بنگلادش، آفریقای جنوبی رای ممتنع دادند. هیات پاراگوئه نیز فاقد حق رای بود.
علاوه بر سه کشور اروپایی پیشنهاد دهنده قطعنامه، دانمارک، اکوادور، فنلاند، ژاپن، کره جنوبی، هلند، سنگاپور، اسپانیا، اوکراین، آمریکا، اوروگوئه، آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، کانادا و کاستاریکا نیز به این قطعنامه رای موافق دادند.
همه این موارد در حالی است که به گفته کارشناسان بازیگردان اصلی این قطعنامه بی‌شک آمریکاست و این قطعنامه نقشه ای آمریکایی است که با فن اروپایی به اجرا در آمده است.

سواستفاده از فضای داخلی ایران

دکتر مهدی خورسند، کارشناس مسائل بین الملل در تحلیل این شرایط پیش آمده به سواستفاده غربی ها از فضای موجود بر ایران بعد از حادثه دردناک سانحه هوایی و شهادت رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشور و همچنین انتخابات زودهنگام در کشور اشاره می کند.
این کارشناس به دو رای مخالف چین و روسیه علیه این قطعنامه عجولانه و شتابزده اشاره کرده و در ادامه مصاحبه با جهت پرس گفت: قطعا نوع بیانیه مشترک ایران و چین و روسیه و محکوم کردن آمریکا و غرب برای عدم اجرای تعهدات غربی ها بیانگر یک مسئله است و آن بلوک بندی جدیدی است که در دنیای مدرن ایجاد شده و عملا از آن به دنیای گذار نظم بین المللی یاد می شود.

کشورها به ستوه آمده اند

خورسند گفت: کشورها در مقابل بد عهدی، بی عهدی و شاید فشارهای غربی ها به ستوه آمدند و امروز دنیا نه فقط به خاطر کمونیست و لیبرالیسم بلکه به خاطر فرار از یکجانبه گرایی آمریکا دارند به چند جانبه گرایی روی آورده است.
وی ادامه داد: این چند جانبه گرایی در این رای شکننده ای که به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام داده شد، کاملا مشهود است؛ آرای ۱۲رای ممتنع، ۲۰ موافق و دو رای حق وتوی مخالف.

فضایی که شکننده تر خواهد شد

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی ابراز کرد: من معتقدم این فضا در آینده نزدیک برای غربی ها شکننده تر هم خواهد شد و این پیام و واکنش دفتر نمایندگی حافظ منافع ایران در آژانس و سازمان ملل هم برگرفته از همین قضیه است که ما دنیای شکننده ای داریم در این دوران گذار نظم بین المللی می بینیم و این شکنندگی برای طرف غربی خواهد بود.

خورسند با بیان اینکه نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک خطاب به شورای امنیت در رد ادعاهای مطرح شده علیه ایران در قطعنامه مذکور عنوان می کند که اروپا ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می کند در حالیکه به عمد منشأ اصلی وضعیت کنونی را نادیده می گیرد! گفت: نکته دیگری که غیر از سواستفاده طرف غربی از فضای حاکم کنونی بر کشور وجود دارد این است که با تاکتیک آمریکایی و تکنیک اروپایی در حال اجراست یعنی آمریکایی ها پشت قضیه هستند.

وی عنوان کرد: به نظرم این مدل رفتار و شتابزدگی و سواستفاده از فضای به وجود آمده مدل نقشه ها و تدابیر خصمانه آمریکاست که با تکنیک و فن و اجرای و اروپایی ها دارد عملیاتی می‌شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/172386

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی