پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

شهید رئیسی در 3 سال دوران ریاست جمهوری‌اش در راستای تشکیل دولت اسلامی مد نظر رهبری اقدامات مثبتی انجام داده بود.

منتشر شده در 13 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ در دیدگاه رهبر انقلاب در فرآیند پنج مرحله ای تحقق کامل اهداف انقلاب اسلامی (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی)، دولت اسلامی سومین و مهم ترین گام در این فرآیند است که از نظر ایشان تاکنون شکل نگرفته است.

دولت اسلامی متشکل از مجموعه نهادها و کارگزاران و نه صرفا قوه مجریه است و آنچه عملاً دولت را متصِّف به اسلامی بودن یا نبودن آن می نماید «عملکرد و جهت گیری اسلامی» می باشد.  سازه فکری در روند تحقق دولت اسلامی، شریعت مقدس اسلام است که مفسِّر وظایف، ارزش ها، جهت گیری ها و اهداف حاکم بر دولت اسلامی می باشد. حکمرانی موفق رسول اکرم (ص) و امام علی (ع) در دولت نبوی و علوی، الگوی آرمانی تحقق دولت اسلامی در بافت نظام جمهوری اسلامی است.مردم، کارگزاران و نهادها از ارکان اصلی دولت اسلامی هستند که بدون همراهی آنها عملاً امکان تحقق دولت اسلامی وجود ندارد. مردم در نظام اسلامی نقش تعیین کننده داشته و رای و انتخاب آنها به مثابه امانت الهی است و صیانت از آن، واجب شرعی است. سلامت اعتقادی، اخلاقی و رفتار اسلامی کارگزارن و نهادها، سنجه و تراز دولت اسلامی خواهد بود.

عملکرد در دولت نبوی و علوی

شهید رئیسی سیاست را بر مبنای ریاست ندید بلکه بر مبنای خدمت بر مردم دید و این مدل حکومت امیر المومنین(ع) است. آیت‌الله رئیسی در مدت کوتاه ریاستش از جمله رفتارهای علوی گونه‌اش یتیم‌نوازی بود، ایشان یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان را در جوار کودکان و نوجوانان تحت پوشش نهادهای حمایتی (۱۳فروردین ۱۴۰۳) در نهاد ریاست جمهوری سپری کرد.

171026781

آیت الله رییسی در تحقق دولت مردمی با تمام ویژگی‌های مختص به خودش مجاهدت کرد، کاری که تا امروز انجام نشده بود یا درجه خفیفی از آن به مرحله عمل رسیده بود. این سید بزرگوار الگوی خود را پیامبر و امیرالمومنین قرار داده بود که خستگی ناپذیر در پی رفع مشکلات مردم در شهرها و روستاهای محروم بود.

یکی از برنامه های زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله رسیدگی به کارها و گرفتاری های مسلمانان بود.پیامیر (ص) در برآورده کردن نیاز مردم بسیار تلاش می‌کرد که روایات احادیث معتبر بارها این مطلب آمده است. در اینجا بعد 1400 سال فردی را دیدیم که تمام تلاشش الگوبرداری از سیره اهل بیت برای خدمت رسانی به مردم بود.

کارکرد دولت در نگاه کلی و اسلامی

در هر نظام سیاسی، دولت جهت پیشبرد اهداف مدنظر آن نظام شکل می گیرد، در نتیجه دولت کارکردهای خاصی را بر عهده دارد. می توان کارویژه های عمومی دولت را به چهار بخش ایجاد همبستگی، حل کشمکش ها و منازعات، دستیابی به اهداف کلی حکومت و تطبیق با شرایط جدید دانست اما  دولت دینی، دولتی است که انتخاب حاکمان، وظایف، نقش، جهت گیری و اهداف دولت مستند به اراده الهی و متون دینی تعریف می گردد و براساس آن مورد ارزیابی قرار می گیرد. معیار دینی بودن یک دولت استناد به دین و پذیرش مرجعیت دین در زندگی سیاسی است و همچنین در آن ساخت عمومی قدرت سیاسی یا حداقل شرایط حاکمان با معیارهای که در دین آمده، تعریف می‌شود.

اینکه گفته می‌شود شهید رئیسی در زمینه تشکیل دولت اسلامی اقدامات مثبتی داشته که تا الان نبوده است یعنی همین تبعیت از سیره ائمه در سیاست است. وقتی افراد مرجعیت دینی در زندگی سیاسی برای خود و مردم جامعه قائل باشند این مسئله در عبادتشان با پروردگار، برخورد با سایر انسان‌ها، خدمت رسانیشان به هم نوع و … تاثیر می‌گذارد.

مبانی دولت اسلامی از منظر رهبر انقلاب هم دقیقا در همین راستا بیان شده است: اسلام یک دین سیاسی است و دولت نمی تواند نسبت به آموزه های اسلامی، انفعالی رفتار کند بلکه در واقع، دولت باید مجری احکام و آموزه‌های اسلامی باشد: «آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است» (بیانات16 /01 /1378).

از مجموعه بیانات آیت الله خامنه‌ای در جایگاه رهبر انقلاب در رابطه با نظام سیاسی اسلام و به تبع آن دولت اسلامی نکاتی نکاتی برداشت میشود: اول آنکه نظام اسلامی، بیّنات، واضحات و امر و نهی هایی دارد (بیانات 10 /06 /1378). دوم آنکه حکومت اسلامی برای دنیا حرف نوئی دارد (بیانات 04 / 11 /1378) و سوم آنکه، نظام اسلامی برآمده از انقلاب، از شرق و غرب الگو نگرفته است (بیانات 23 /02 /1379).

رهبری حتی درباره شاخص های دولت اسلامی هم گفته‌اند: شاخص اعتقادی و اخلاقی به ویژه در مسئولان رده های بالا از مهم ترین مشخصه های دولت اسلامی است که از نظر مقام معظم رهبری مشتمل بر سلامت اعتقادی، سلامت اخلاقی، سلامت عملکردی ناشی از اعتقاد و نگاه درست به حقایق جامعه است. سلامت اخلاقی و اعتقادی در شهید رئیسی به شدت مشهود بود و با تمام تهمت‌ها و افتراهایی که به ایشان وارد شد کسی نتوانست ذره‌ای سلامت ایشان را زیر سوال ببرد.

خدمت به خلق به معنی جهادی کار کردن است که از نظر رهبری این امر به منظور بی قانونی نیست بلکه به معنای عبور از موانع، انجام کار با شوق و فراموش نکردن آرمان ها و جهت است. رئیس جمهور شهید وقتی خستگی ناپذیر و بدون در نظر گرفتن موانع سعی می‌کرد از محرومان گره گشایی کند بیش از پیش به این گفته رهبری در سال 92 شباهت پیدا میکرد.

از دیگر شاخص‌های دولت اسلامی از نظر رهبری عدالت است و عدالت در منظومه فکری ایشان به قدری اهمیت دارد که می فرمایند: «جامعه اسلامی باید دنبال عدالت هم برود و اگر عدالت نیست، آن را تأمین کند. اگر در دنیا دو نقطه وجود دارد که یکی نقطه عدل و یکی نقطه ظلم است و هر دو هم غیر اسلامی هستند، اسلام به آن نقطه عدل، و لو غیر اسلامی است، توجّه موافق دارد. باز هم بهتر است مصداق التزام به عدالت را در شهید رئیسی جستجو شود، وقتی ایشان تلاش می‌کرد خدمات درمانی، بهداشتی، تحصیلی و عمرانی از قبیل ساخت مسکن (نهضت ملی مسکن) و آبرسانی (طرح غدیر در خوزستان) و تولید چند برابری برق و رساندن آن به اقصا نقاط ایران  به خوبی توزیع شود، نشان دهنده تلاش این شهید بزرگوار در برقراری عدالت دارد.

شاخص چهارم سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد است. از نگاه مقام معظم رهبری با توجه به اینکه منصب های حکومتی، جایگاه قدرت و منابع مالی است؛ باید جلو وسوسه های نفسانی را گرفت. مسئولین رده های بالا باید بر سرتاسر دستگاهی که تحت اشراف و مدیریّت آن هاست، نظارت کنند و نگذارند در یک گوشه ای ناسلامتیِ اقتصادی به وجود آید (بیانات 06 /06 /1392). ایشان به صراحت می فرمایند: «در نظام اسلامی، چیزی که به شدّت با آن مقابله می شود، رسوخ فساد است». آیت الله رئیسی چه در دورانی که مسئولیت ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت و چه در دوران ریاستشان بر دولت تنها برچسبی که دشمنانشان نتوانستند به ایشان بچسبانند داشتن فساد اقتصادی است. ایشان چنان در مبارزه با فساد و از بین بردن رانت، ظلم و تبعیض تلاش می‌کردند که یکی دلایشان برای قبول مسئولیت ریاست دولت سیزدهم این بود که منشا فساد را در دولت می‌دیدند و خواهان برطرف کردن  آن بودند.

قانون گرایی، حکمت و خردگرایی و ظرفیت درون زای کشور تماما مواردی هستند که در این 3 سال در نحوه مدیریت شهید رئیسی دیده شده است. وقتی ایشان تلاش می‌کردند کارخانه‌های تعطیل شده در دولت قبل را احیا کنند تا کارگران بیشتری به سرکار برگردند و چرخه تولید در کشور روال منطقی و خوبی داشته باشد، نشان دهنده استفاده از ظرفیت داخلی است. هر چقدر استفاده از ظرفیت داخلی بالا رود کشور از نظر انباشت ثروت و خودکفایی نمود بهتری دارد که به برکت این 3 سال ریاست شهید رئیسی بنیان همگی آن گذاشته شد.

دولت اسلامی چه زمانی تشکیل می‌شود؟

دولت اسلامی به عنوان گام سوم از فرآیند پنج مرحله ای تحقق کامل انقلاب اسلامی دارای اهداف گسترده ای است که به نوعی همان اهداف انقلاب اسلامی و خاستگاه اولیه انقلاب هستند. در مدت کوتاه ریاست آیت‌الله رئیسی بر دولت تمام تلاش ایشان زمینه سازی برای تشکبل دولت اسلامی و عبور از این مرحله بود و چنان توقع دولت‌های بعدی بالا رفته که بعید است بتوانند از عهده این مسئولیت با روند فعلی بربیایند.

کارگزارانی که در دولت اسلامی مسئولتی را قبول می‌کنند باید ویژگی‌هایی مثل تقوا، عدالت گستری، صراحت، ایستادگی و استقامت، اجتناب از انقطاع و احتجاب از مردم (با مردم هیچ مواجه نشدن)، اخلاص و قصد قربت الهی در انجام وظایف، اولویت دادن به مصالح عمومی نسبت به مصالح فردی، جهد و خستگی ناپذیری، اجتناب از خودشیفتگی، اجتناب از لذت جوئی، اجتناب از اسراف، تجملگرایی و اشرافیگری، آرمان گرایی حقیقی در عین واقع گرایی، جدیت و تعصب در جهتگیری دین، استکبار ستیزی و مبارزه با زورگویان عالم، خدمت رسانی و خدمتگذاری به مردم، انتقادپذیری، در نظر گرفتن رضایت الهی، رفتار جهادی و سبقت در خدمتگذاری، اجتناب از سپردن کارها به حوادث و قضا و قدر، اجتناب از تنبلی، بی حالی و سهل انگاری، سرعت در تصمیم گیری و اقدام و …

دولت اسلامی به عنوان مرحله سوم از فرایند تمدن نوین اسلامی، رسالت سنگینی در راستای ایجاد جامعه اسلامی بر عهده دارد. با توجه به اهمیت و جایگاه دولت اسلامی در این امر و عدم تحقق آن به صورت کامل در سال های پس از انقلاب، ضرورت توجه به این مقوله آن هم در دیدگاه آیت الله خامنه ای را دو چندان کرده است. اهمیت تشکیل دولت اسلامی، از این رو است که این گام هدف میانی است و بر مراحل دیگر این فرآیند ترتّب دارد. در دیدگاه آیت الله خامنه ای دولت اسلامی فراتر از قوه مجریه و شامل همه دستگاه ها، نهادها و مجموعه کارگزاران می باشد.

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/172143

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی