پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

غرب تلاش می‌کند ایران را در تمام مرزها به درگیری بکشاند و ایران در تکاپو تا از هر تهدیدی برگ برنده دربیاورد؛ مثل دفاع مقدس، مثل دفاع منطقه‌ای، مثل تحریم، و از همه مهم‌تر، برگرداندن خنجر اسرائیل به پهلوی غرب.

منتشر شده در 10 اردیبهشت 1403
در سرویس

رضا دانشطلب، فعال رسانه‌ای، جنگ را ترفند ابرقدرت‌ها برای رخداد انقلاب‌ها می‌داند و در یادداشتی برای بیان خود می‌نویسد:

جنگ، احتمال انقلاب را بالا می‌برد. انقلاب موقت در انگلیس (جمهوری کرامول) پس از جنگ‌ با اسکاتلند رخ داد. انقلاب روسیه در خلال جنگ اول به وقوع پیوست و انقلاب چین پیامد جنگ جهانی دوم بود. فشار اقتصادی و تحقیر ملی عواملی هستند که نیروهای خارج از قدرت را علیه قدرت بسیج می‌کنند.

جنگ، ترفندی است که ابرقدرت‌ها علیه مخالفان‌شان به کار می‌گیرند تا آنها را به ورطه سرنگونی یا تجزیه هل بدهند. حمله عراق به ایران نمونه‌‌ای بارز بود و تنش‌زایی و همپیمانی نظامی در اوکراین مثالی دیگر. فشار غرب‌گرایی را درست در نقطه‌ای گذاشتند که روس‌ها از آن احساس تهدید می‌کنند.

ایران پس از ۸ سال جنگ به سمت بی‌ثباتی یا انقلاب نرفت، متحدتر شد. فرسایش باعث شد خودشان دخالت کنند و آتش جنگ را، ضمنِ سایر توافقات‌ در پایان جنگ سرد، فروبنشانند. دوره رونق در جمهوری اسلامی از همین برهه آغاز شد، از جایی که سیاست نرم (تهاجم فرهنگی) را جایگزین اقدام سخت کردند‌.

بوش، ایران را در فهرست حمله مستقیم گذاشت اما باتلاقی که سپاه در افغانستان و عراق برایش ساخت نتیجه عکس داد. اقتصاد ایران جلوتر رفت و در دوره احمدی‌نژاد به اوج رسید. اوباما که شاگرد جوزف نای بود تهاجم را ترکیبی کرد، قدرت سخت و نرم را به هم آمیخت تا نظام را ساقط کند.

۸۸ ضربه نخستی بود که راه را برای سقوط هموار کرد. پیامد آن شدیدترین تحریم‌های ممکن (نفت، ارز، طلا) تحمیل شد تا راهِ تنفس ایران کاملا بسته شود. جرقه خوردن بهار عربی که به بیداری سنی‌ و افراطی‌گری تبدیلش کردند ایران را به ورطه خطرناکِ دیگری کشید: هزینه‌های بالا، شکاف داخلی‌.

با برگشتن ورق در سوریه سرکنگبین صفرا فزود. از دفاع در عراق و سوریه چهره ملی بیرون آمد؛ سلیمانی سردار پیروز شد و جناحی در داخل حاکمیت که مدافعان حرم را تا حد مدافعان اسد پایین می‌آوردند تغییر رنگ داد. ترامپ انتقام شکست را با ترور گرفت و اکثریت خودش را به رخ کشید.

جایی که اکیدا نمی‌خواهند ایران با آن وارد جنگ شود اسرائیل است. بزرگ‌ترین احتمال برای بومرنگ شدنِ شرارت دقیقا در اسرائیل پنهان شده. حتی وقتی یک‌طرفه غزه را بمباران می‌کنند شکاف به نهایت ممکن رسیده، صهیونیست‌ها دوپاره هستند و موقعیتِ این مولود استعمار به تزلزل افتاده.

چند ساعت پیش از سیلی ایران به اسرائیل (وعده صادق) همه نهادهای اطلاعاتی و نظامی غرب خبر داشتند. قرار بود ایران ثابت کند می‌تواند از خاک خودش، با اطلاع قبلی و در حداکثر آمادگیِ دشمن، سرزمین‌های اشغالی را هدف بگیرد. حتی اگر یک موشک به زمین می‌رسید عملیات موفق بود.

شطرنج ادامه خواهد داشت. غرب تلاش می‌کند ایران را در تمام مرزها به درگیری بکشاند و ایران در تکاپو تا از هر تهدیدی برگ برنده دربیاورد؛ مثل دفاع مقدس، مثل دفاع منطقه‌ای، مثل تحریم، و از همه مهم‌تر: برگرداندن خنجر اسرائیل به پهلوی غرب. از این رو، شبکه مقاومت جدی‌ترین دستاورد نظام بوده.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/168966

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی