پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ده اردیبهشت روز خلیج فارس این منطقه مهم که با داشتن تنگه هرمز در خود برگ برنده بزرگی برای این در جهان شده است.

منتشر شده در 10 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ ده اردیبهشت برای همیشه در تاریخ ایران روز خلیج فارس نام گرفت. علت این نام گزاری شادت امام قلی خان والی فارس در زمان صفوی است، با تلاش و مقاومت وی در این روز پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و دریای پارس برای همیشه اخراج شدند.

تنگه‌ای مهم در خلیج فارس

به مناسبت روز خلیج فارس نگاهی به مهمترین بخش این خلیج بی‌اندازیم. وجود یک تنگه در این منطقه که همچون الماسی گرانبها می‌درخشد و همه تلاش برای به دست آوردن آن دارند اما این الماس درخشان در سرزمین ایران جایی محکم نهاده است و غیور مردان ایرانی مانع دست درازی به آن می‌شوند. الماسی بنام جزیره هرمز.

موقعیت جغرافیایی تنگه هرمز

عمق تنگه‌ی هرمز از خلیج فارس بیشتر است و در برخی نقاط به ۱۰۰ متر هم می‌رسد اما عرض آن در وسیع‌ترین نقطه به ۱۸۰ کیلومتر می‌رسد که آن هم در جایی از تنگه به حدود ۳۸ کیلومتر کاهش می‌یابد که از این میان عرض مسیر کشتیرانی در هر جهت تنها در حدود سه کیلومتر است. بنابراین امکان کنترل تنگه برای نیروهای نظامی به راحتی میسر می‌شود.

آب‌های تنگه‌ هرمز به سه بخش تقسیم می‌شود که شامل آب‌های سرزمینی ایران، آب‌های سرزمینی عمان و آب‌های آزاد است. این تنگه تابع مقررات عهدنامه کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاهاست (1982) و در شرایط صلح، کلیه کشتی‌های نظامی و بازرگانی از حق عبور ترانزیت برخوردارند. طول این آبراه ۸۵۱ کیلومتر و عرض آن نیز بین ۵۵ تا۸۱۱ کیلومتر می‌رسد.

موقعیت تنگه هرمز در جهان

تنگه هرمز در طول تاریخ به‌دلیل موقعیت حساسی که دارد، محل منازعه‌های بین‌المللی بوده است. کشور ایران تسلط نظامی بالایی بر تنگه هرمز دارد و وجود جزایر متعدد در این تنگه، این امکان را برای نیروهای نظامی ایران ساده‌تر کرده است. گرچه ایران و عمان هر دو سهم مشترکی از این تنگه دارند، اما به‌دلیل وسعت کشور عمان و نیروهای نظامی محدود، در عمل تسلط نظامی ایران روی تنگه هرمز بیشتر است. این تنگه از پر تردد ترین تنگه‌های جهان بوده و دومین تنگه در جهان است.

اهمیت تنگه هرمز

تنگه هرمز از لحاظ تردد نفتکش‌های صادراتی نفت اهمیت بسیاری دارد. تمام نفتکش‌های صادراتی کشورهای حوزه خلیج فارس از این تنگه تردد می‌کنند. عربستان در حدود ۸۸ درصد، ایران در حدود ۹۰ درصد، امارات متحده عربی ۹۹ درصد و عراق در حدود ۹۸ درصد از تولید نفت و فرآورده‌های آن را از این تنگه صادر می‌کنند. کشورهای کویت و قطر نیز ۱۰۰ درصد صادراتشان از همین مسیر صورت می‌گیرد. البته تردد در تنگه هرمز تنها محدود به نفتکش‌های بزرگ نیست و بیش از ۵۰ درصد از داد و ستد بازرگانی کشورهای منطقه، از این مسیر و به‌وسیله کشتی‌های تجاری عظیم انجام می‌شود.

این تنگه در واقع شاهراهی حیاتی برای اقتصاد نفتی جهان به شمار می‌رود و از مهم‌ترین مسیرهای تردد دریایی در جهان است.

اهمیت بسته شدن تنگه

یک روز بسته شدن این تنگه خسارات جبران ناپذیر بزرگی را به جهان تحمیل می‌کند.

خسارات پیش بینی شده از بسته شدن تنگه هرمز:

۶۱.۹٪ از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز تانکرها هستند (محموله‌های انرژی مثل نفت و گاز) درنتیجه این بازار بزرگترین ضرر را در جهان خواهد کرد و  ۱۷٪ از کشتی‌های عبوری مربوط به فله‌های خشک هستند (محموله‌های غلات، سنگ آهن، زغال سنگ و…) و همچنین ۱۵٪ کانتینر‌ها هستند (محموله‌های حساس‌تر مانند غذا، دارو، مواد شیمیایی و…) و آخرین بازاری که مورد خسارت قرار میگیرد بازار عمومی است که  ۴.۳٪ کالاهای این بازار (مانند قطعات الکترونیکی، قطعات ماشین‌آلات، پوشاک و…) از این تنگه می‌گذرد.

تنگه هرمز برگ برنده ایران در جهان

تسلط سیاسی و نظامی ایران بر تنگه‌ی هرمز از یک طرف و وابستگی شدید اقتصاد منطقه و جهان به تجارت دریایی از طریق این آب‌راه، حالا به برگ برنده‌ای در دست سیاستمداران ایرانی تبدیل شده و طرف‌هایی که فکر مقابله با ایران را در سر دارند، از این بیم دارند که مبادا ایران این برگ را روی میز بگذارد. هرچند برخی کارشناسان درباره‌ی تبعات منفی این اقدام برای ایران هشدار داده‌اند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/169028

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی