به گزارش خبرنگار جهت، پس از درگذشت استاد شجریان، خواننده پرآوازه ایرانی، شاهد واکنش‌های متفاوتی از سوی اقشار مختلف جامعه نسبت به این اتفاق بودیم. عده‌ای برای تسلیت و هم‌دردی در مقابل بیمارستان جم که محل درگذشت وی بود تجمع کردند. اما طبق معمول چند سال گذشته، جریان‌هایی تلاش کردند که این تجمع و هدف از آن را به بی‌راهه بکشانند.

آنها در شب درگذشت استاد، با سر دادن شعار در جمع سوگواران استاد شجریان، جای همراهی با آنها در زمزمه آثار وی، تلاش کردند تا درگذشت این اسطوره آواز سنتی ایرانی را به یک اتفاق سیاسی تبدیل کنند. آنها که از طریق پیام‌رسان تلگرام فراخوان‌ عمومی صادر کرده بودند، انتظار داشتند که مردم عزادار به آنها ملحق شوند تا به قول خودشان علیه نظام جمهوری اسلامی، سونامی به راه بیاندازند.

در این میان چند نکته قابل توجه وجود دارد. سر دادن شعار علیه نظام جمهوری اسلامی و دستگاه‌های مختلف مانند صداوسیما در تجمعات، اتفاقی است که طی چند سال اخیر به شکل‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم. اما این برای اولین بار است که یک اتفاق فرهنگی، به سمت اعتراضات سیاسی کشانده می‌شود. این مساله نشان می‌دهد که این جریان وارد فاز جدیدی شده است. آنها آنقدر ذلیلانه به دنبال رسیدن به اهدافشان هستند که به هر وسیله‌ای می‌خواهند خودنمایی کرده و هرچیزی را فدای خواسته‌هایشان کنند و با این حرکت نشان دادند که احساسات و فرهنگ مردم هم از این دایره خارج نیست.

حضور به موقع نیروهای امنیتی در این میدان، مساله‌ای بود که علاوه بر حفظ آرامش فضای جامعه، از یک اتفاق ناگوار فرهنگی هم جلوگیری کرد. سواستفاده از ضایعه درگذشت اسطوره‌ای هنری در ابعاد استاد شجریان، برای اهداف سیاسی، موجب تنزل جایگاه این هنرمند می‌شد.

اتفاقی که این جریان حتی در زمان حیات وی هم سعی در به ثمر رسیدن آن داشتند. البته واکنش‌های غیرقاطعانه شجریان هم در تقویت آنها بی اثر نبود. اما خوشبختانه اتفاقات به نوعی رقم خورد که دشمنان فرهنگ ایرانی و مبدلان شجریان از یک چهره اسطوره‌ای هنری به یک چهره حقیر سیاسی، به اهداف خود نرسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *