علی علیزاده عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر نقض تعهدات هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران به دلیل تصمیم به خروج از پروتکل الحاقی، اظهار داشت: ایران تمامی همکاری‌های لازم را با طرف‌های برجامی داشته است درحالی‌که آن‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، بنابراین باید گفت ایران متضرر بزرگ ماجرای برجام است. اتفاقاً امروز آمریکا و طرف‌های برجامی هستند که باید از جمهوری اسلامی ایران بابت نقض تعهداتی که داشته‌اند و اقدامشان موجب خسارات متعدد به کشور شده، عذرخواهی و آن را جبران کنند.

وقتی بدعهدی دیدیم، چرا مانع پیشرفت هسته‌ای شویم؟

علی علیزاده ادامه داد: بخش اعظمی از فناوری هسته‌ای کشور از بین رفت تا نظر جامعه جهانی تأمین شود درحالی‌که عملاً هیچ سودی برای ما نداشت، البته جامعه جهانی که وجود ندارد و تنها چند کشور استعمارگر هستند؛ بنابراین ایران تمام همکاری‌ها را داشته و در این راه نقض عهد و تخلفی نکرده است، اما همه شاهدند روند معکوس در تفاهم و توافق و همکاری را ابتدا آمریکایی‌ها و پس‌ازآن اروپایی‌ها در پیش گرفتند. با توجه به این شرایط، علی‌القاعده نباید هیچ مانعی در ادامه مسیر پیشرفت ما در عرصه هسته‌ای پیش بیاید.

نماینده مردم مراغه در مجلس اظهار کرد: مسیری که ایران تاکنون در پیش‌گرفته، کم کردن تعهداتی بوده که قبلاً برایش ایجاد کرده بودند و دستاوردی هم در پی نداشته است. به همین دلیل، با اقدام به خروج از پروتکل الحاقی می‌خواهیم بخشی از ضررهایی که پیش‌آمده را به‌مرور جبران کنیم.

نباید از فضاسازی غرب بترسیم
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به نظرم رسانه‌های ما باید این موضوع را به‌صورت معکوس پیگیری کنند نه اینکه از مقامات ایرانی سؤال شود اوضاع ایران به کدام سمت‌وسو خواهد رفت، زیرا ما ترسی از فضاسازی غربی‌ها نداریم. آمریکایی‌ها تاب حال چند بار علیه کشورمان اجماع کردند اما نتوانستند کاری از پیش ببرند. متأسفانه گرچه آقایان دولتی رفتند با آمریکا مذاکره کردند و تعهدات و محدودیت‌های هسته‌ای را پذیرفتند اما دیدیم که برجام عملاً ثمری برای کشور نداشت. حتی شاهدید تحریم‌های بعد از برجام و دوره فعلی به‌مراتب بیشتر از تحریم‌های ماقبل برجام است و هرروز هم بر گستره آن افزوده می‌شود؛ بنابراین باید قاعده زورگویی چند کشور غربی به رهبری آمریکا و بی‌جواب ماندن اقداماتشان شکسته شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *