پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس مراسم برائت مشرکین را بررسی می‌کند

حج امسال زمان مهمی برای مسلمانان سرار جهان است، گردهمایی که در آن چون سالهای قبل به روشنگری جهانیان پرداخته میشد امسال مسئولیت تثبیت اینامر مهم را بردوش دارد.

منتشر شده در 18 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ روز گذشته در دیدار رهبر انقلاب با دست‌اندکاران برگزاری حج تمتع اعلام کردند که امسال برائت از دشمن در حج تمتع باید پر رنگ تر از سالهای قبل باشد و این بیداری ملت‌ها را نباید دست کم گرفت.

ایشان تاکید داشتند امسال همه باید بتوانند منطق قرآنی برائت را به جهانیان منتقل کنند.

روز برائت از مشرکین

صبح روز عرفه از سال 58 با بیانات امام خمینی(ره) در مناسک حج عنوانی با نام برائت از مشرکین مطرح شد. طرحی که عربستان با آن مخالفت زیاد کرد و در سالل 66 هم باعث حمله عربستان به حجاج شد.

این روز پایه قرآنی دارد. پس از فتح مکه، به دستور پیامبر(ص)، امام علی(ع)، آیات برائت را در مکه قرائت کرد. در این آیات آمده است که مسلمانان از بت پرستان و رهبران آنها دوری بجویند. بعد از سال 58 برخی اقوام مسلمان این موضوع را بدعت در دین خواندندو این آیات را فقط برای زمانی که بت وجود داشته است  تلقی کردند. اما امام خمینی مفهوم این آیه را مقابل با کفر خوانده و مشخصا در آن زمان سران بت پرست با سرگرم کردن مردم به بت و خرافات در حق آنها ظلم‌های بسیاری می‌کردند. در واقع آن زمان مردم را با این کار در جهل نگاه میداشتند که مقابله با آن یعنی بیداری ملت و حرکت در مسیر الهی بود.

چرا از این روز هراسانند؟

سال 58 اولین سالی که این مراسم اجرایی شد، زمانی که عربستان بطور کامل برده آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی بود. ابتدا با این مراسم مشکلی نداشتن تا بعد از اجرایی شدن آن ترسی بر جان آنها افتاد.

در این مراسم در سخنرانی‌ها حرف‌هایی بیان می‌شد که وجهه اصلی دشمن اسلام را به جهانیان نمایش میداد. حج تمتع اجتماع بزرگ مردم از سراسر جهان است و هر فرد در این مراسم رسالت انتقال اتفاق‌ها و صحبت‌های بیان شده در این مراسم را به دیار خود دارد. زمانیکه در این تجمع بزرگ نقاب از چهره اصلی دشمن اسلام برداشته شود مسلما این پیام به نقطه  نقطه جهان منتقل می‌شود و باعث تحولی بزرگ در دنیا خواهد شد.

عروسک بازیچه دست کفار که دیگر کاری از دستش برای مقابله با این گردهمایی برنمیامد، با وجود همه مخالفت‌ها در آخر با حمله به حجاج سال 66 و کشته شدن بیش از ۵۰۰ حاجی و زخمی شدن هفتصد نفر دیگر باعث تعطیلی گردهمایی برائت از مشرکین تا سال 70 شد.

اهمیت مراسم برائت از مشرکین در حج امسال

بعد از عملیات طوفان الاقصی حماس و وعده صادق ایران و خیزش دانشجویی دانشجویان آمریکا در حمایت از مردم غزه این نوید به جهان اسلام داده شده است که جهان کم‌کم از خواب غلفتی که با نقشه و هدف دشمن برای آنها طراحی کرده بود در حال بیدار شدن است.

سران غرب با سرگرم کردن مردم برای کارهای بیهود و بایکوت کردن خبری از حقایق دنیا چشم و گوش جهانیان را نسبت به ظلمی که در جهان روا می‌داشتند بسته بودند. اما این بار مظلومیت مردم غزه ناقوس بیداری را در جهان به صدا درآورده و بهترین مکان برای تثبیت این بیداری و ارسال دستورات خداوند برای حفظ این بیداری همین تجمع نمایندگان جهان در این مکان مقدس است.

همانگونه که رهبر انقلاب هم به این نکته اشاره کردند اتفاق غزه اتفاق مهمی بود که در تاریخ ماندگار می‌شود، این اتفاق باعث بیداری همه ملت‌ها شد که در روز برائت باید تثبیت شود

حج برائت

کاربران فضای مجازی با انتشار هشتگ حج برائت به اهمیت حج امسال پرداختند و این اتفاق را همانند همان سطل‌های آبی دانستند که امام خمینی (ره) در مورد اتحاد مسلمانان برای نابودی اسرائیل بیان کرده بودند.

با اینکه امسال سال مهمی از لحاظ سیاسی برای جهان اسلام است اما باید حواس‌ها به عربستانی که این مدت با سکوت حامی کشتار مردم بی گناه غزه توسط اسرائیل بود هم باشد. مسلما یکی از سربازان غربی‌ها بوده که برای جلوگیری از این افشاگری در تجمع بزرگ مسلمنان ممکن است دست به هرکاری بزند. در این خصوص مهدی پناهی، سردبیر ایسنا در صفحه ایکس خود نوشت:

وی در ادامه توییت خود با انتشار بیانات رهبر انقلاب در سال 94 نوشت: خاطرمان نرود که کلام ایشان در سال ۹۴ و زمانی که عربستان پیکرهای شهدای حادثه منا را تحویل نمیداد چه بود و چگونه معادلات را با هشدار خود تغییر دادند. همه دنیا میدانند که کلام رهبری، حرف عادی نیست و چه قدرتی در آنست؛ امسال هم حج برائت تغییردهنده معادلات جهان اسلام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/169729

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی