پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مالیات برعایدی سرمایه سرانجام در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری در ایستگاه پایانی خود و رفع تمام ایرادات مجدد جهت تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد، طرحی که در آن املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرات و انواع ارز (ارز، رمز پول، رمز دارایی) مشمول پرداخت مالیات تنها در زمان فروش دارایی میشوند.

منتشر شده در 17 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ آخرین بررسی های شورای نگهبان در تیرماه سال ۱۴۰۲ سبب ایراد وارد آوردن ۱۹ موردی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه شد و برای اصلاح نهایی مجدد آن را به مجلس بازگرداند.
مالیات برعایدی سرمایه سرانجام در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری در ایستگاه پایانی خود و رفع تمام ایرادات مجدد جهت تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد. طرحی که در آن املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرات و انواع ارز (ارز، رمز پول، رمز دارایی) مشمول پرداخت مالیات تنها در زمان فروش دارایی میشوند.
عنوان میشود تمام دارایی‌هایی که پتانسیل واسطه‌گری و کسب سود در آن‌ها وجود دارد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود؛ چراکه اتخاذ رفتار سوداگرانه توسط افراد، نقش اساسی در افزایش جهشی قیمت اقلام مورد بحث در بازه‌های زمانی مختلف دارد. لذا افرادی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند که در فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد و سفته بازی مانند خرید و فروش مسکن، خودرو، طلا و ارز، مشغول هستند.
نرخ مالیات بر عایدی سرمایه؟

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه از صفر تا ۴۰ درصد است و در تعیین آن عواملی مثل مدت‌زمان نگهداری در موضوع مالیات موثر است. مالیات بر عایدی سرمایه فقط زمانی قابل اخذ است که دارنده ملک، خودرو، زمین، طلا و… بخواهد آن را بفروشد. این مالیات دو بخش دارد. مالیات بر معاملات مکرر و مالیات عایدی معاملات مکرر.
هدف تنظیم گری
علی ملک زاده، کارشناس اقتصادی و پژوهشگر مالیاتی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه به جهت پرس گفت: «طبق آخرین مصوبات مجلس چهار دارایی املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است.»
وی افزود: «طبق آخرین وضعیت هم جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه ، جزییاتش در صحن علنی مجلس بررسی و ایرادات شورای نگهبان برطرف شد و مجدد برای شورای نگهبان ارسال شد که تایید نهاییش انجام شود.»
این پژوهشگر مالیاتی در خصوص هدف و منطق دریافتی مالیات بر عایدی سرمایه هم گفت: «مالیات بر عایدی سرمایه دو هدف اصلی دارد و به طور کل با هدف تنظیم گری گرفته میشود.»
هدایت از غیر مولد به مولد
وی افزود:« هدف اصلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه، هدایت منابع مالی مردم به سمت فعالیت های مولد است تا منابع از فعالیت های غیر مولد به سمت فعالیت های مولد بروند. فعالیت های غیر مولد فعالیت های است که بازدهی بسیار بالایی دارند ولی ارزش افزوده ای در اقتصاد ایجاد نمی‌کنند و صرفا از ناحیه افزایش قیمت موجب کسب درآمد برای صاحبان دارایی هایی که معمولا با آنها فعالیت های غیر مولد و سوداگری انجام می‌شود، اتفاق می افتد.»
وی عنوان کرد: «هدف دوم مالیات بر عایدی سرمایه مصون نگه داشتن کالاها و دارایی‌های مهمی مثل املاک و مسکن از افزایش قیمت و تقاضاهای غیر مصرفی و سوداگرانه است که متاسفانه چون این نوع دارایی ها مثل املاک بازدهی بالاتری نسبت به سایر کالاهای موجود در اقتصاد دارند عموما مورد هجوم و هجمه سوداگران و سفته باران قرار می گیرند و با ورود آنها به بازار این نوع از دارایی ها، کسانیکه تقاضای مصرفی دارند هم در تهیه این نوع کالاها دچار مشکل می‌شوند. اگر مسکن را زمانی کالای مصرفی در نظر بگیریم خیلی از اشخاص به دلیل اینکه یک عده سفته باز و سوداگر وارد این بازار شده اند از دستیابی به ملک مصرفی محروم مانده اند. »
ابزاری برای کنترل تورم
وی در ادامه افزود:« بحث دیگری هم در این زمینه مطرح است و آن اینکه خود مالیات بر عایدی سرمایه می تواند به عنوان ابزاری باشد برای کنترل تورم؛ به این صورت که جلوی سفته بازی و سوداگری بانکها را می گیرد و بانکها به عنوان موتور خلق نقدینگی دیگر نمی توانند وارد این بازارها برای کسب سود شوند و با تسهیلاتی که پرداخت می کنند انگیزه انحراف این تسهیلات برای فعالیت در بازارهای غیر مولد کاهش پیدا می کند.»
خودرو یکی از چهار جزئی است که مشمول مالیات بر ارزش افزوده میشود باید گفت مطابق با قانون مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، نگهداری خودرو کمتر از یک سال ۳۰ درصد مالیات بر عایدی را در برخواهد داشت؛ یعنی اگر بعد از یک سال خودرویی که خریده‌اید را بفروشید باید ۳۰ درصد مبلغ مابه‌التفاوت آن را مالیات بپردازید؛ اما اگر خودرو بیشتر از سه‌سال تحت مالکیت شما باشد، دیگر مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت. چون هیچ دلالی برای رسیدن به سود، سه سال صبر نمی‌کند.

اگر مدت نگهداری خودرو کمتر از یک سال باشد، نرخ مالیات بر سود انتقال آن ۳۰ درصد، بین یک تا دو سال ۲۰ درصد و بیش از دو سال ۱۰ درصد است.
بر اساس طرح مذکور انتقال خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی، متعلق به فرد غیرتجاری بالای هجده سال در صورتی‌که دوره تملک آن بیش از یک سال باشد و شخص فوق، مالک تمام یا بخشی از خودروی سواری دارای شماره انتظامی شخص دیگری نباشد، شامل پرداخت مالیات نمی‌شود.
همچنین عایدی سرمایه حاصل از انتقال خودروی سواری دارای شماره انتظامی شخصی متعلق به سرپرست خانوار، در صورتی‌که دوره تملک آن بیش از یک سال باشد و این شخص فقط یک خودروی شخصی دیگر داشته باشد، مشمول مالیات نمی‌شود. درباره سرپرست خانوار، شرط دوره تملک بیش از یک سال، می‌تواند در هر پنج سال یک‌بار رعایت نشود. همچنین خودرویی که به ارث می‌رسد، شامل پرداخت مالیات نمی‌شود.
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/169530

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی