جهت پرس بررسی می‌کند

نحوه خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

شاید خیلی از افراد نحوه عرضه خودرو در بورس را ندانند در این گزارش به نحوه خرید خودرو از بورس پرداخته شده است.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

این روزها خیلی از مردم می‌خواهند بدانند که آیا خرید خودرو در بورس الان صرفه اقتصادی دارد یا خیر! در این گزارش سعی شده است تا توضیحی در مورد نحوه عرضه خودرو در بورس داده شود.

چرا خودروسازان از فروش خودرو در بورس راضی هستند؟

 اولین نکته این که قاعدتا در دنیای نرمال ما نباید برای خرید خودرو به بورس برویم و اگر عرضه به قدر کافی از سمت کارخانه وجود داشت چنین فروش عجیب غریبی به وجود نمی‌آمد! دومین نکته هم اینکه از ماجرای ورود خودرو به بورس کارخانه‌داران و سهام داران کارخانه خوشحال هستند! چراکه دیگر لازم نیست حرف‌های شورای رقابت رو گوش بدهند! قبلا به خاطر انحصار بازار خودرو شورای رقابت قیمت تمام شده را تعیین می‌کرد و در واقع دست خودروساز بسته بود ولی اینجا قیمت خیلی بالاتر از قیمت مصوب تعیین میشود. از طرفی تا امروز به جز موارد اندکی قیمت‌ها پایین تر از قیمت بازار آزاد مشخص شده و مردم هم پول کمتری پرداخت کردند پس خریدار واقعی هم به نوعی از این اتفاق خوشحال هستند!

قبل از اینکه به این فکر کنید که چه خوب و برم بورس ثبت نام کنم به این موارد دقت کنید:

نقدینگی قبل از خرید

ثبت نام بورس کالا جدا از بورس است و باید از طریق سایت ebgo ثبت نام کنید (بازار فیزیکی کافی است و نیازی به مشتقه نیست) برای معامله در بورس کالا نیاز به یک حساب وکالتی دارید که با مراجعه به بانک و باز کردن حساب جدید و یا تبدیل یک حساب قدیمی به حساب وکالتی این کار را انجام دهید. 

برای استفاده از این حساب‌ها قبل از معامله نیاز دارید که بخشی از مبلغ کالا را به حساب واریز کنید و این پول در هنگام معامله بلوکه میشود (از ۲۵ تا ۱۰۰ ارزش خودرو ممکن است لازم باشد) پس حتما برای شروع در بورس کالا نیاز به نقدینگی دارید .! همین مساله نقدینگی باعث میشود که فقط کسانی که قصد خرید واقعی دارند وارد بازار بشوند.

بورس کالا امکان خطا ندارد

نکته مهم دیگر این است که بورس کالا جای اشتباه ندارد و اگر بعد از شروع معامله و بلوکه شدن پول برنده بشوید و قصد انصراف داشته باشید ۵ درصد ارزش معامله جریمه میشوید! بعد از برنده شدن هم فقط سه روز تقویمی (کاری) فرصت واریز وجه وجود  دارد و در روز ۴ و ۵ و ۶ به ترتیب ۰.۲۵ و ۰.۵ و ۰.۷۵ جریمه خواهید شد و بعد از سه روز دوم مبلغ ۵ درصد از شما کم خواهد شد پس با دقت به توانایی پرداخت و نقدینگی به سمت خرید خودرو از بورس بروید.

این جریمه ها باعث شده است که تقاضای کاذب کمتری وارد بازار بشود و قصد همه خرید خودرو است و مثل قرعه کشی های کارخانه خبری از صف های میلیونی نیست و در اغلب عرضه ها جمعیت چند هزار نفری در صف خرید هستند.

البته این نکته هم در نظر داشته باشید که به صورت ویروسی دارد و کم کم در جامعه پخش میشود و این فرصت کم کم از بین میرود پس اگر پول نقد دارید و قصد خرید خودرو دارید وارد این بازار بشوید.

ساز و کار معامله در بورس کالا

بورس کالا بر خلاف بورس بازار آفلاین محسوب میشود و این قیمت گذاری های شما دقیقا مورد معامله قرار نمیگیرد و فردی از طرف هر کارگزاری مامور معامله است پس عملا این ثبت سفارشهای شما جمع میشود و توسط یک رابط کارگزاری به صورت آنلاین مورد معامله قرار میگیرد.

قیمتی که شما اعلام می کنید بخشی از قیمت خودرو است! به این مبلغ هزینه های پلاک و غیره و ۱۲ تا ۱۳ درصد مالیات هم اضافه میشود و اگر ماند پول در حساب را هم در نظر بگیرید حتما ۲۰ درصد به قیمت اعلامی به کارگزاری اضافه خواهد شد!

برای خودرو ۴۰۰ میلیونی قیمت ۴۰۰ میلیون اعلام نکنید!

۴۰۰+۲۰٪ مبلغ نهایی خواهد بود و باید ۴۸۰ میلیون پرداخت کنید! پس برای اعلام قیمت از سمت خودتون به بازار آزاد توجه کنید اگر خودرویی ۵۰۰ میلیون قیمت داره اگر قیمت پایه را ۴۰۰ اعلام کنید و ۲۰ درصد هم اضافه بشه ۴۸۰ میلیون خواهد شد و تقریبا نزدیک قیمت بازار خواهد بود پس ۴۰۰ میلیون حداکثر قیمتی است که شما باید وارد کنید و اگر اعداد بالاتری وارد کنید ممکن است ضرر کنید! 

ولی نکته مهم که خیلی ها اطلاعی از آن ندارند و فکر می کنند هر عددی اعلام بشود باید پرداخت کنند این است که قیمتی که شما اعلام می کنید حداکثر قیمتی است که شما حاضرید پرداخت کنید و ممکن است که معامله گر کارگزاری شما با قیمت به مراتب کمتری برای شما خودرو رو خریداری کند. چطور؟

دقیقا مثل مزایده های دیگر که مثلا ۲۰۰۰ ماشین اعلام می‌شوند و یکی یکی قیمت اعلام میشود انقدر این افزایش قیمت ادامه پیدا می کند که فقط ۲۰۰۰ نفر باقی بمانند و خودرو ها نصیب آنها بشود. در مثال بالا با اینکه شما ۴۰۰ میلیون را به عنوان حداکثر اعلام کردید ولی معامله با قیمت ۳۵۰ انجام بشود و اصلا هنر کارگزاری شما این است که بتواندبرای شما معامله گر خوبی باشد و با قیمت مناسبی خرید را انجام بدهد در این حالت پرداختی شما ۴۰۰ نخواهد بود و ۳۵۰ بعلاوه مالیات و … را پرداخت خواهید کرد.

در یک حالت غیر ممکن که اتفاق هم افتاد این است که قیمتی بالا اعلام شود و معامله با همان قیمت بالا صورت بگیرد پس به حداکثر قیمت اعلامی توجه کنید

توصیه مهم

چون نقش معامله گر کارگزاری در این نوع معاملات بسیار برجسته است حداقل توصیه ما به شما این است که از کارگزارای‌های معروف بازار استفاده کنید نه کارگزاری‌های بی‌نام و نشان و کم تجربه!

فرآیند ثبت نام شما در بورس کالا چند روزی زمان بر است و تا حساب تایید نشود شما نمی‌توانید وارد معامله بشود