جنایت و مکافات آل سعود/ ققنوس یمنی در راه است

به گزارش جهت، در نخستین روزهای فروردین 1394 و پس از یک سلسله تجاوزات و دخالت‌های آشکار آل سعود در امور داخلی یمن، تمام دنیا متوجه آغاز جنگی نابرابر در جنوبه شبه جزیره عربستان شده بودند. حکام سعودی با هدف ایجاد مشروعیت بین‌المللی برای جنایات خود،اقدام به اقدامات گسترده سیاسی کرد. آل سعود بر همین […]

جنایت و مکافات آل سعود/ ققنوس یمنی در راه است

به گزارش جهت، در نخستین روزهای فروردین 1394 و پس از یک سلسله تجاوزات و دخالت‌های آشکار آل سعود در امور داخلی یمن، تمام دنیا متوجه آغاز جنگی نابرابر در جنوبه شبه جزیره عربستان شده بودند. حکام سعودی با هدف ایجاد مشروعیت بین‌المللی برای جنایات خود،اقدام به اقدامات گسترده سیاسی کرد. آل سعود بر همین اساس،اقدام به ایجاد ائتلافی متشکل از ۱۷ کشور متجاوز کرد تا در تجاوز به خاک یمن شریک باشند. آن روزها البته گمان متجاوزان بر این بود که به سرعت موفق به تسلط بر یمن خواهند شد و به همین دلیل از نام «توفان قاطعیت برای آن استفاده کردند.

 

آنچه یمنی‌ها به دست آوردند

جنگ علیه مردم یمن در حالی وارد هفتمین سال خود شده است که انصارالله در حال حاضر توانسته است بازدارندگی مناسبی در براب رمتجاوزان ایجاد کند.

در حال حاضر حکام عربستان و متحدان آنها می‌کوشند تا به هر شکل ممکن از یمن خارج شوند. هزینه های مالی و تبلیغاتی لشکرکشی به یمن آنچنان گزاف بوده است که حکام سعودی را به فکر خروج حتی‌المقدور آبرومندانه از یمن انداخته است.

در حالی که جنایات ائتلاف سعودی-آمریکایی ،طی ۶ سال گذشته ادامه داشت، گروه‌های مقاومت به دستاوردهای فراوانی دست یافتند. دستاوردهایی که شاید مهمترین آنها عبارت باشند از:

الف- ایجاد و توسعه توان موشکی برای مقابله با تجاوزات آل سعود

ب- تبدیل شدن به قدرت پهپادی و حملات مستمر به اهداف نظامی و اقتصادی دشمن

ج- مقاومت در برابر تحریم‌های همه جانبه

د- ایجاد اتحاد میان نیروهای یمنی حامی مقاومت از یک سو و بازوهای محور مقاومت در غرب آسیا، از سوی دیگر

عربستان از جان یمنی‌ها چه می‌خواهد؟

عربستان همواره نقشی مداخله گرایانه در یمن ایفا و این کشور را حیاط خلوت خود تلقی کرده است. به طور کلی مهم ترین جهت گیری های سیاست خارجی عربستان در قبال تحولات سیاسی یمن، بر مبنای محورهای زیر پایدار بوده است:

-عدم شکل گیری دموکراسی در یمن.

-جلوگیری از سرعت یافتن تحولات و تلاش برای مدیریت و کنترل آن.

-حفظ ساختار حکومت یمن و تلاش برای به قدرت رساندن افراد و جریانات وابسته به سعودی.

– کاهش نفوذ جنبش انصارالله و کمیته‌های مردمی در یمن.

بارزترین اقداماتی که ائتلاف سعودی از آغاز تجاوزات خود ضد یمن انجام داده عبارتند از:

-محاصره اقتصادی و نظامی.

-بی اعتنایی به هنجارهای حقوقی و انسانی بین المللی.

-کسب حمایت سازمان‌ها و قدرت‌های بین‌المللی.

-جبهه بندی سیاسی و مذهبی.

-تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و دولتی.

– حمله نظامی و کشتار غیرنظامیان.

 

آثار رفتار جنون آمیز آل سعود

برخی اقدامات عربستان در تخریب زیرساخت‌ها و اماکن غیرنظامی یمن به شکل زیر است:

-حمله به کارخانه لبنیات که در 100 متری پادگان جنبش انصارالله قرار داشته و برای اهداف غیرنظامی استفاده می شد و نیز تجاوز به 355 کارخانه دیگر.

– مورد هدف قرار دادن 7819 تاسیسات تجاری.

-حمله به 774 انبار مواد غذایی.

-حمله به 4134 زمین کشاورزی.

-بمباران بیمارستان صرواح الریفی در استان مارب.

-بمباران 130 باشگاه و تاسیسات ورزشی.

-حمله به سیلوهای گندم.

-حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله نیروگاه برق صنعا.

-حمله به فرودگاه بین‌المللی صنعا و مورد هدف قرار دادن هواپیماهای مسافربری آن به منظور جلوگیری از ارسال کمک‌های خارجی به یمن.

-مورد هدف قرار دادن خطوط گاز و نفت و بنادر دریایی یمن.

-حمله به 176 تاسیسات دانشگاهی و 914 مدرسه و مراکز آموزشی.

– تخریب زیرساخت‌های تاریخی یمن در شهر صعده.

-تجاوز به 344 تاسیسات بهداشتی و پزشکی.

-بمباران‌های هوایی دشمن منجر به نابودی کامل 671 بازار مرکزی، سوختن 10998 فروشگاه تجاری مواد غذایی و 3500 مزرعه شده است.

– مورد هدف قرار دادن بیش از 1868 تاسیسات آبی و 1338 پمپ و شبکه آبی نیز موجب شده تا بیش از 14 میلیون یمنی به آب آشامیدنی پاکیزه دسترسی نداشته باشند.

– در بخش شیلات نیز ائتلاف متجاوز دشمن بیش از 100 مرکز نگهداری ماهی را تخریب کرده و بیش از 40 هزار ماهیگیر یمنی از ادامه فعالیت برای گذران زندگی محروم شده‌اند؛ همچنین اینکه بیش از 500 ماهیگیر نیز در سواحل یمن هنگام کار در حملات دشمن کشته شدند.

– ائتلاف سعودی با حمله به بیش از 483 مرکز بهداشتی و 92 آمبولانس، موردهدف قرار دادن تاسیسات مذهبی و آثار باستانی و تخریب بیش از 417 اثر تاریخی و باستانی و بیش از 1324 همه عرف و هنجارهای بین المللی را زیر پا گذاشته است.

-مرکز حقوق بشری «عین الانسانیه» یمن اخیرا گزارش داد که بر اثر حملات ائتلاف سعودی 15 فرودگاه، 16 بندر، 4764 جاده وپل، 307 نیروگاه و مولد برق، 551 شبکه و مرکز ارتباطی، 2228 منبع آب آشامیدنی هدف قرار گرفته است.

-طی شش سال 571,190 منزل و 178 مرکز دانشگاهی، 1413 مسجد، 367 مرکز گردشگری و 390 بیمارستان و مرکز درمانی هدف قرار گرفته است.

جنایت‌های ائتلاف سعودی-آمریکایی علیه غیرنظامیان یمن

درباره آخرین آمار جنایت‌های ائتلاف آمریکایی-سعودی علیه یمنی‌ها وزارت حقوق بشر در صنعا 25 ژانویه 2021 گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن در نتیجه تجاوزات این ائتلاف ضد یمنی‌ها از 6 سال گذشته 16802 غیرنظامی یمنی از جمله 3753 کودک و 2361 زن جان خود را از دست داده‌اند. 19375 غیرنظامی نیز به شدت مجروح شده‌اند که 4036 تن از آنها کودک و 2994 نفر زن هستند. بیش از 3.2 میلیون نفر نیز آواره شده‌اند. به دنبال محاصره ظالمانه یمنی‌ها از سوی ائتلاف متجاوز 75 هزار یمنی‌ که از بیماری‌های سخت رنج می برند به دلیل تعطیلی فرودگاه صنعا نمی‌توانند برای معالجه به خارج از کشور بروند. همچنین طی سالهای گذشته 42 هزار بیمار یمنی به همین علت جان خود را از دست داده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که علاوه بر آن محاصره‌ای که دشمن سعودی-آمریکایی علیه یمنی‌ها اعمال کرده منجر به فوت هزاران شهروند یمنی که اکثر آنها زن و کودک هستند در اثر نبود و کمبود دارو و نیز سوءتغذیه شدید شده که در میان بیش از 2.6 میلیون کودک رایج است. این امر درباره مادران باردار به 200 درصد رسیده است.

محاصره کامل یمن

جلوگیری از ورود هواپیماهای حامل دارو و کمک‌های بشردوستانه به یمن، یکی از شیوه‌های آل سعود و هم‌پیمانان اماراتی و مزدوران وابسته آنها برای در هم شکستن مقاومت مردم یمن بود که بدون ترس از جوامع بین‌المللی و در سایه سکوت آنها، در پیش گرفته شد.

ممانعت از ورود کشتی‌های حامل سوخت و مواد غذایی، روش ناجوانمردانه دیگری است که متجاوزان بر ضد مرد یمن در پیش گرفته‌اند.

در حال حاضر یمن عملاً در محاصره کامل بوده و بیماران خاص از جمله کودکان سرطانی در این کشور، وضعیت مناسبی ندارند. کمبود دارو و امکانات درمانی به دلیل محاصره این کشور توسط آل‌سعود از مشکلات فعلی مردم در یمن است.

همچنین عدم امکان اعزام بیماران صعب‌العلاج به دیگر کشورها نیز بر فشارهای موجود، افزوده شده و باعث بالا رفتن مرگ مظلومانه بیماران در یمن شده است.

مخمصه بزرگ سعودی‌ها در جنگ پس از 7 سال

اما عربستان سعودی در ششمین سالگرد جنگ علیه مردم یمن، نتوانسته چه به صورت درگیری میدانی و استراتژیک و چه به صورت مذاکره و چالش در عرصه دیپلماتیک از باتلاق یمن رها شود.
از سوی دیگر، با تغییر رئیس جمهور و به دنبال آن جابجابب دولت در آمریکا، به نظر می‌رسد که عرصه برای سعودی‌ها در این جنگ، تا حدودی تنگ شده باشد.

برخی از تحلیلگران معتقدند آل سعود ممکن است تحت فشارهای دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا، جنگ یمن را متوقف کند. به بیان دیگر، هرچند که مواضع دموکرات‌های آمریکا در حل بحران یمن بر اساس منافع واشنگتن در خاورمیانه و نیز کسب امتیاز برای عربستان است اما در هر صورت ریاض ناچار است با چشم‌پوشی از اهدافی که برای خود ترسیم کرده بود از این جنگ خارج شود.

علاوه بر آن در این جنگ قدرت نرم عربستان نیز تحت الشعاع قرار گرفته و پخش تصاویر بچه ها و زنان آواره یمنی چهره محافظه کار آل سعود را در برابر همه جهانیان کاملا تخریب کرد و موجب افزایش انزجار افکار عمومی از عربستان شد.

ققنوس یمنی در راه است

در افسانه‌های کهن عربی، از پرنده‌ای به نام ققنوس نام برده شده است که جسد وی در هنگام مرگ آتش گرفته و حریقی بزرگ ایجاد می‌کند. از خاکستر این آتش اما ققنوسی زیباتر سربلند می‌کند و به زندگی باز می‌گردد. سالیان متمادی مقاومت مردم یمن این امیدواری را به وجود آورده است که در زمانی نه‌چندان دور، یمن متحد همچون ققنوس سر از خاکستر برآورده و به چالشی بزرگ برای آل سعود و رژیم صهیونیستی تبدیل شود.