پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ممنوعیت مصرف پپسی و کوکاکولا سال 94 به قانون در ایران تبدیل شد، قانونی بی‌خاصیت، شعاری و مقطعی که  آنچنانی از واقعیت جامعه ایران دور بود که نه فقط مانند بسیاری قوانین دیگر فراموش شد

منتشر شده در 10 آبان 1402
در سرویس

فراز صباحی تهیه کننده مجموعه‌های طنز سیاسی صدا و سیمادر خصوص تحریم نوشابه‌های برند پپسی و کوکاکولا در صفحه تلگرام خود می‌نویسد: شور و هیجان تحریم «برند صهیونیستی» کوکاکولا و پپسی اولین بار نیست که در ایران فراگیر می‌شود تقریبا در هر دهه چندین بار این مسئله مطرح می‌شود. این ممنوعیت‌ها تا جایی پیش رفت که سال ۹۴ قانون ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی به تصویب رسید. قانونی بی‌خاصیت، شعاری و مقطعی که  آنچنانی از واقعیت جامعه ایران دور بود که نه فقط مانند بسیاری قوانین دیگر فراموش شد که بارها حتی در همان سال توسط خود دولت نیز نقض شد. در آن مقطع به خاطر دارم حتی سیگار مارلبرو که امروز به راحتی در هر دکه‌ای در دسترس است آن مقطع در اوج هیجانات ممنوع شده بود.

اما سوال اصلی آن که کوکاکولا و پپسی در ایران چگونه حضور دارند؟

در همان سال ۹۴ اعلام شد که فعالیت کوکاکولا و پپسی در ایران ممکن است متوقف شود. البته در همان سال در توجیه‌های که باید با دید شک به آن نگاه کرد گفته می‌شد که این شرکت دانش فنی را به ایران منتقل کرده است. بنابراین ممکن است بتواند در ایران فعالیت کند. اما به اعتقاد من مقاله‌ای که رسانه‌های ایرلندی در سال ۲۰۰۷ درباره چگونگی فعالیت کوکاکولا و پپسی در ایران منتشر کرده‌اند به واقعیت نزدیک‌تر می‌باشد.  در این مقاله به موارد زیر اشاره شده است: ایالات متحده تحریم‌های تجاری علیه ایران دارد که به طور کلی از شرکت‌های آمریکایی جلوگیری می‌کند تا در آنجا کسب و کار کنند. کوکاکولا و پپسی راهی برای دور زدن این تحریم‌ها از طریق شعب ایرلندی خود پیدا کرده‌اند. هر دو شرکت به صورت متمرکز از زیر مجموعه ایرلندی خود محتوای نوشابه را به ایران حمل می‌کنند. سپس این محتوا در بطری‌های ایرانی شرکت خوشگوار پر می‌شود. بازار نوشابه‌های گازدار در ایران ممکن است تا 1 میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. (اگر می‌خواهید بدانید این رقم یعنی چقدر بدانید ساخت برج خلیفه دوبی ۱.۵ میلیارد دلار هزینه داشته است)  در مقاله‌ای دیگر که مربوط به سال ۲۰۱۹ است و موضوع آن علاقه ایرانی‌ها به برندهای آمریکایی است به این نکته اشاره شده که بر اساس اظهار نظر رسمی شرکت کوکاکولا این نوشابه در ایران بطری‌گذاری می‌شود.  پس نوشابه‌های نام برده شده حتی در ایران تولید نمی‌شود و فقط پر شدن بطری‌ها داخل ایران صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/146522

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی