گزارش جهت پرس از مواضع مفتی اهل سنت نسبت رژیم صهیونیستی؛
موضعگیری عبدالحمید در برابر صهیونیستها همانند ضدانقلاب است!
عبدالحمید با توجه به اتفاقات مربوط به فلسطین و حمله حماس به شهرکنشینها در شبکههای اجتماعی نوشت: «درگیری اخیر اسرائیل و فلسطینیان باعث تلفات سنگین انسانی مخصوصاً در میان غیرنظامیان شده است. جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف فوری این درگیری و پایان دادن به منازعه طولانی طرفین و حل و فصل عادلانه این […]

عبدالحمید با توجه به اتفاقات مربوط به فلسطین و حمله حماس به شهرکنشینها در شبکههای اجتماعی نوشت: «درگیری اخیر اسرائیل و فلسطینیان باعث تلفات سنگین انسانی مخصوصاً در میان غیرنظامیان شده است. جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف فوری این درگیری و پایان دادن به منازعه طولانی طرفین و حل و فصل عادلانه این قضیه که تضمین کننده حقوق مسلّم و امنیت پایدار باشد، عمل کند.»


عبدالحمید در نوشته خود به حق دفاع مشروع مردم مظلوم فلسطین که کشورشان توسط اسرائیل غصب شده و یا محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اشارهای نکرده است، درست همان موضعی که آمریکا و ضدانقلاب درباره عملیات طوفانالاقصی اتخاذ کردهاند!
مواضع عبدالحمید در سالهای گذشته چه بود؟
عبدالحمید اسماعیلزهی در ادامه موضعگیریهای متناقض خود باز هم از رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت فلسطین حمایت کرد و این بار آرمان آزادی قدس از اشغال را ناممکن دانست. او در خطبههای نمازجمعه زاهدان در اظهاراتی کمسابقه که مورد پسند رسانههای وابسته به رژیم صهیونیستی و دولتهای متخاصم قرار گرفت، مدعی شد «من این حرف را از کسی که بگوید اسرائیل باید نابود شود و اینها در این منطقه جایی ندارند، میپذیرم؛ ولی واقعیت این است که مسلمانان نمیتوانند این کار را انجام دهند و این شدنی نیست. وقتی این شدنی نیست چرا برای انجام آن زور میزنند؟ بروند بنشینند مشکل را حل و فصل کنند؛ دو تا حکومت مستقل در کنار هم باشند، همانطور که در جاهای دیگر دنیا هست.» نکته جالب توجه در اظهارات اسماعیلزهی، اذعان به اشغالگر بودن رژیم صهیونیستی در عین نادیده گرفتن ماهیت تروریستی و ضدانسانی رژیم صهیونیستی بود. اما مهمتر از آن، نادیده گرفتن مسلمات قرآنی، قواعد ضروری شریعت و سنت در حراست از سرزمینهای اسلامی است.
نکته دیگر اینکه ممکن نیست عبدالحمید از بیخاصیت و نمایشی بودن تلاشهای ادعایی سیاسی و بینالمللی و همچنین نتایج تاریخی مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگران بیخبر باشد، خصوصاً آنکه وی سابقاً در مواضع خود مکرراً بر محکومیت کشتار مسلمانان و تروریسم سازمانیافته توسط دولت صهیونیستی و لزوم مقاومت در برابر آن تأکید کرده بود.
در اوایل بهمن ماه ۱۴۰۱، فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان، در راستای عادیسازی روابط با اسرائیل گفته بود «عربستان عادیسازی روابط با اسرائیل را بدون راه حل دو کشور اسرائیل- فلسطین منتفی دانست». به عبارتی دیگر، حدود ۱۰ روز پیش از آن که عبدالحمید از طرح دو کشور سخن بگوید، سعودیها آن را اعلام کرده و عبد الحمید، تکرار کرد.

در نماز جمعه ۱۸ فروردین امسال و یک هفته پیش از روز قدس، در اظهارنظری عجیب پیرامون مسئله فلسطین گفت: «امیدواریم روزی مردم فلسطین به حق و حقوق خود برسند. ما وقتی از توافق صحبت میکنیم، توافق عادلانه را مدنظر داریم و آیا در دنیا کسی هست که از توافق عادلانه ناراحت شود؟ بعضیها انتقاد کردهاند که چرا میگویی صلح؟ ما گفتهایم صلح عادلانه که حقوق رعایت شود؛ نگفتهایم که صلح مطلق باشد، بعضی کاسهها هستند که از آش داغترند. فلسطینیها راضی هستند که به حقوقشان برسند و کشورشان به آنها برگردد و مستقل شوند.
اسماعیلزهی درباره سفر سال گذشته جو بایدن به تلآویو هم از وی خواسته بود تا «اسرائیلیها را متقاعد کند تا از سرزمینهای اشغالی عقبنشینی کنند و سرزمینهای فلسطین را به فلسطینیها واگذار کنند تا کشور مستقل فلسطین تشکیل شود و دو کشورِ مستقل با هم کار کنند!»
این ادعای عجیب اسماعیلزهی با واکنش علمای جهان اسلام روبهرو شد؛ شیخ محمد الموعد، سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان، ضمن دعوت عبدالحمید اسماعیلزهی به مناظره زنده در مقابل رسانههای عربی و فارسی، اظهار داشت: «شخصی که بگوید باید با اسرائیل صلح شود، یا نادان است یا جاسوس همان اسرائیل غاصب که از او دفاع میکند.»
گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان هم در خطبههای نماز جمعه هفته بعد خود در واکنش به اظهارات عبدالحمید با اشاره به مشکلات متعدد جهان اسلام بهویژه فلسطین، گفته بود: «این روزها در فلسطین، مردم و جوانان این کشور با حمایت غرب، به خاک و خون کشیده میشوند».
البته امام جماعت مسجد مکی در اظهارات عجیب دیگری به دفاع از آنچه خوبیهای اسرائیل میدانست پرداخت و در نماز جمعه ۲۷ مرداد گفت: «ما از بدیها و ظلم آمریکا و اروپا و اسرائیل متنفر باشیم، اما چرا خوبیهای آنها را نگیریم؟! چیز تعجببرانگیز در اعتراضات اخیر اسرائیلیها علیه حکومت این بود که در این اعتراضات هیچکسی از مردم کشته نشد. نیروهای اسرائیلی فلسطینیها را میکُشند اما ملت خودشان را نمیزنند، ملت با غیرملت فرق میکند.»
سکوت عجیب اسماعیلزهی در حمایت از عملیات طوفانالاقصی را میتوان ناشی از مواضع علنی و صریح او در حمایت از نظریه دوکشوری دانست؛ طرحی که البته محکوم به شکست است و از زمان پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ بین یاسر عرفات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی تنها موجب تحلیل رفتن قدرت فلسطینیها در کرانه باختری و پیشروی اسرائیل شد و حاکمان فعلی اراضی اشغالی هم پایبندی به این پیمان ندارند و غصب تمام خاک فلسطین را مدنظر قرار دادهاند.
تناقض در اظهارات عبدالحمید درباره فلسطین
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در مسجد مکی، در سخنانی عجیب از حکومت اسرائیل دفاع کرد! آیا فقه اهل سنت تغییر کرده یا مبانی فکری مولوی عبدالحمید؟
این سخنان مولوی عبدالحمید در دفاع از حکومت اسرائیل موجی از انتقاد و مخالفت را در بین اهل سنت در پی داشت.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.