فیلم/ رسانههای اجتماعی و اخلاق رسانهای
در عصر جدید، مردم حضور بیشتر و پررنگتری در رسانهها دارند و به دلیل اینکه مخاطب امروزی به دنبال اخبار لحظهای و کامل است رسانههای اجتماعی را انتخاب میکند. اما فراموش نکنیم که داشتن مخاطب زیاد و سرعت در اطلاعرسانی و قرار گرفتن در بین اولینها، نباید باعث شود که اخلاق رسانهای را نادیده بگیریم.

در گذشته مخاطبان، به اخبار و اطلاعات رسانههایی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه اکتفا میکردند و بیشتر اخبار را از این رسانهها دنبال میکردند. در حال حاضر رسانههای قدیم با پیدایش نسل جدیدی از رسانهها، نقش بیرقیبشان را از دست دادهاند. رسانههای نوین معمولاً اطلاعات را سریع، جزئی و تازه به مخاطبان خود میرسانند؛ البته گاهی این اطلاعات از زاویه درستی داده نمیشود و یا نقلقول موثقی نیست. همانطور که میدانید سرمایههای اجتماعی در رسانههای اجتماعی وجود دارد و هر رسانه، سازمان یا دولتی به دنبال استفاده از این سرمایههای اجتماعی است. اما در این بین اخلاق رسانهای مطرح میشود. بهطور مثال تجربهای مانند حادثه پلاسکو ثابت کرد نیازی به تبدیل همه مردم به شهروند خبرنگار نیست. در مواقع مشابه برخی ارزشها و اخلاق شهروندی بر هر مسئولیت دیگری ارجحیت دارد. در عصر جدید، مردم حضور بیشتر و پررنگتری در رسانهها دارند که یکی از دلایلش این است که مخاطب امروزی صبر و تحمل کمتری برای گرفتن اخبار دارد و به دنبال اخبار لحظهای و کامل است. اینجاست که مخاطب، رسانههای اجتماعی را انتخاب میکند. حرف آخر، این نکته مهم است که جذابیت داشتن، مخاطب زیاد و سرعت در اطلاعرسانی و حتی قرار گرفتن در بین اولینها نباید باعث شود که اخلاق رسانهای را فدا کنیم.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.