مهدی پناهی، سردبیر خبرگزاری ایسنا نوشت: ناترازی تولید و مصرف بنزین دو راهکار کوتاهمدت دارد، قیمتی و غیرقیمتی. قیمتی یعنی قیمت بنزین زیاد شود که چنین برنامهای نیست اما غیرقیمتی یعنی جلوگیری از قاچاق و مصرف بیشتر از استاندارد.
با مدیریت کارت سوخت جایگاه قاچاق کمتر میشود(طرف نیاد و هرچی خواست بنزین بزند).
از طرف دیگر سهمیه آزاد کارتهای شخصی محدودیت زمانی دارد، مثلا هر هشت ساعت است و استان به استان هم محدودیت ندارد.
راهکار موقت خوبیست و بمرور صفها هم جمع میشوند چون الان گاهی بخاطر عدم همکاری جایگاهدارها یا همراه نداشتن کارت سوخت شخصی یا بیاطلاعی مردم ازدحام شده است.
اما خط ناامنسازی با شایعه پرتکرار و قدیمی گرانی بنزین(دوساله میگویند بنزین در دولت سیزدهم گران میشود) از همان تعطیلی دو روزه دولت در هفتههای گذشته آغاز شده و بخشی از مردم علیرغم تکذیب تحت تاثیر قرار گرفتند؛ بخشی از این بیاعتمادی هم به رفتار دولت وقت در سال ۹۸ برمیگردد.
البته مسئله انرژی از قیمت گذاری تا تولید و مصرف یک موضوع ریشهای و چندجانبهاست و امیدوارم در فضای کارشناسیتر و آرام امکان بحث و گفتگو درباره آن فراهم شود.