وزارت راه؛
ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۰ رکوردزنی کرد
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث ترانزیت گاهی منافع ملی قربانی رویکردها و منافع بخشی و سازمانی می شود،گفت: ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۰ رکوردزنی کرد.
امین ترفع با اعلام اینکه امسال 11.2 میلیون تن ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: با وجود اینکه روند 10 ساله ترانزیت ریلی بطور متوسط حدود یک میلیون تن بوده ولی سال گذشته این رقم به 1.9 میلیون تن رسیده و رکورد زده است.
وی افزود: در حوزه حملونقل جادهای در بخش ترانزیت غیر نفتی حدود 5.5 میلیون تن کالای غیر نفتی هم در بخش جادهای و هم ریلی ترانزیت شده و که با روند سالهای گذشته یکسان بوده است.
وی تصریح کرد: نکته مهم آن است که سال گذشته حدود 5 تا 6 میلیون تن فرآورده نفتی از کشور ترانزیت شده است، هرچه موانع ترانزیت فرآوردههای نفتی برطرف شود و ترانزیت فرآردههای نفتی توسعه یابد، طی کوتاه مدت تحول اساسی در کشور ایجاد میشود.
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی مهمترین چالش ترانزیت را نگاه بخشی و سازمانی عنوان کرد و با بیان اینکه گاهی منافع ملی قربانی رویکردها و منافع سازمانی میشود، افزود: ترانزیت یک فرآیند میان وظیفهای است و بخشی ازآن مربوط به حوزه سیاست خارجی، بخشی مربوط به روابط اقتصادی، بخشی مربوط به روابط و سطح تجارت با ایران و بخشی هم مربوط به مسائل تبادلات مالی است.
ترفع گفت: در سطح خرد نیز گاهی در پایانههای مرزی یا بنادر شاهد تداخل فرایندها با نگاه سازمانی هستیم و نگاه ملی برای تقویت ترانزیت آنطور که شایسته است، وجود ندارد.
وی اضافه کرد: برای مثال در ترانزیتهای مرزی به دلیل توقفهایی که برای کنترلهای مضاعف ایجاد میشود، زمان و هزینه ترانزیت افزایش مییابد و کشور کمتر میتواند از مزایای نسبی جغرافیایی خود استفاده کند، هرچه این زمان و هزینه را کاهش دهیم مزیت نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل کردهایم.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.