تدوینگر، خالق پلان‌ها نیست/ قالب سینمایی «هشت‌پا» بهتر عرضه می‌شد

تدوینگر سریال «هشت‌پا» با بیان این‌که تدوینگر خالق پلان‌ها نیست گفت: «هشت پا» سریالی بود که به عقیده من کارگردانی در آن بیشتر از همه به چشم می‌آمد. اگر این کار، یک سینمایی بود، کار بهتری می‌شد ارائه کرد.

تدوینگر، خالق پلان‌ها نیست/ قالب سینمایی «هشت‌پا» بهتر عرضه می‌شد
206783

به گزارش جهت پرس؛ فاطمه کرباسی در گفت وگویی اگر کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و فیلمبردار را ارکان اصلی ساخت فیلم بدانیم، تدوین‌گر نیز جایگاهی مهم و ویژه‌ای در فیلم دارد و مانند یک پازل تکه‌های مختلف فیلم را کنار هم قرار داده و آن را کامل می‌کند. تدوین‌گر خلق‌کننده پلان ها نیست اما در هر فیلم باید یک دنیای جدید خلق کند و در هر پروژه با یک ترکیب جدید مواجه است.

دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته سینما از دانشگاه سوره تهران افزود: تدوین یکی از مهم‌ترین مراحل پُست‌پروداکشن است که می‌توان در این مرحله از راش‌های گرفته شده در مرحله فیلمبرداری محصول بهتری ساخت. تدوینگر معمولا از مرحله پیش تولید پس از اصلاحات نهایی فیلمنامه به پروژه ملحق می‌شود و تا مرحله خروجی نهایی در آن حضور دارد.

تدوینگر سریال هشت‌پا در پاسخ به این سوال که چرا به زعم سینماگران و سازندگان کارهای سریالی تلویزیونی، هشت‌پا از تدوین خوبی برخوردار نبود؟ اظهار داشت: هشت پا سریالی بود که به عقیده من کارگردانی در آن بیشتر از همه به چشم می‌آید. سریال در ژانر پلیسی جنایی است و صحنه‌های اکشن زیادی دارد. ما با انبوهی راش از نماهای مختلف مواجه بودیم که به ریتم بالای کار کمک بسیاری می‌کرد.

او تصریح کرد: تلاش من بر این بود که خروجی کار قابل دفاع و تاثیرگذار باشد و مخاطب تا آخرین قسمت سریال را دنبال کند. از طرفی تجربه کار قبلی با احمد معظمی در سریال بازپرس باعث شناخت ما با ذهنیت و نوع نگاه او به فیلم و چیزی که از بازی‌ها و شخصیت‌ها می‌خواهد، می‌شد که در این سریال به ارتباط دوسویه کارگردان و تدوینگر کمک می‌کرد.

این تدوینگر که تجربه دستیاری در کنار اساتیدی چون بهرام دهقانی، هایده صفی‌یاری، فرامرز هوتهم، سارا آهنی و… را دارد می‌گوید : بالتبع محدودیت‌هایی که در تلویزیون وجود دارد روی تدوین هم تاثیر می‌گذارد. اگر کار سینمایی بود قطعا کار متفاوت‌تری را می‌شد ارائه کرد؛ چرا که در کارهای تلویزیونی زمان پلان‌ها و استفاده از همه نماهای گرفته شده مهمتر از فیلم های سینمایی است و از این حیث کاملا متفاوت هستند.

وی افزود: اگر تدوینگر از همان ابتدا بداند ممیزی‌ها کجاست و ناظر پروژه بر سر فیلمبرداری احتیاط‌های لازم را داشته باشد، متوجه خواهد شد که در کجا تدوین بهتری صورت بگیرد و ملاحظات را هم در نظر می‌گیرد.