برنامه ستار هاشمی برای وزارت ارتباطات دولت پزشکیان + سوابق

در آستانه ی انتخاب کابینه ی وزرای دولت چهاردهم و معرفی وزرای پیشنهادی توسط مسعود پزشکیان بر آن شدیم تا با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب و تاکید بر اهمیت فضای مجازی مروری بر برنامه های پیشنهادی ستار هاشمی در منصب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشیم.

برنامه ستار هاشمی برای وزارت ارتباطات دولت پزشکیان + سوابق

به گزارش جهت پرس؛ خلاصه سوابق آموزشی و اجرایی سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات پیشنهادی دولت پزشکیان طبق آنچه وی اعلام کرده است:

برخی از سوابق علمی

• دکتري هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و علم و صنعت ایران
• جزو 2 درصد دانشمندان برتر جهان، عضو هیات علمی و استاد تمام دانشگاه شیراز
• معاون فناوري و نوآوري وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات
• رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل
• معاون فناوري اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت
• مدیرکل نوسازي و تحول اداري شرکت ارتباطات زیرساخت کشور
• مدیرکل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان فارس
• معاون توسعه فناوري و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسنادو املاك کشور (قوه قضائیه)
• مدیر برتر قوه قضائیه در سال 1402
• استاد تمام هوش مصنوعی ایران و استاد نمونه دانشگاه شیراز
• عضو هیات موسس و هیات مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران

تحصیلات

دکتری: مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات  گرایش هوش مصنوعی

دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه موناش استرالیا

رتبه اول

کارشناسی ارشد: مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات  گرایش هوش مصنوعی

دانشگاه علم و صنعت ایران

رتبه اول

کارشناسی: مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات  گرایش سخت افزار

دانشگاه اصفهان

رتبه دوم

اهم سوابق اجرایی

• معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
• معاون توسعه فناوري و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاك کشور ( قوه قضائیه)
• رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل
• معاون فناوري اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت کشور
• عضو کمیته دولت الکترونیک و هوشمندسازي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
• مدیرکل نوسازي و تحول اداري شرکت ارتباطات زیرساخت کشور
• مدیر کل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان فارس
• عضو هیات موسس و هیات مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران
• رئیس دانشکده آموزشهاي الکترونیکی دانشگاه شیراز
• رئیس بخش کامپیوتر و فناوري اطلاعات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز

افتخارات

• مدیربرتر کشور ي قوه قضائیه در سال 1402
• قرار گرفتن در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2022
• استاد نمونه آموزش ی دانشکده برق و کامپیوتر – دانشگاه شیراز
• پژوهشگر برتر دانشکده مهندس ی برق و کامپیوتر – دانشگاه شی راز
• پژوهشگر برتر سومین جشنواره مل ی فناوري اطلاعات و ارتباطات ایران
• نفر اول دوره دکتراي مهندس ی کامپیوتر و فناوري اطلاعات – دانشگاه علم و صنعت ایران
• نفر اول دوره کارشناس ی ارشد مهندس ی کامپیوتر و فناوري اطلاعات – دانشگاه علم و صنعت ایران

فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و صنعتی

• داراي مقاله متعدد در مجلات و کنفرانسهاي شاخص بینالمللی در حوزه فناوري اطلاعات و مهندسی کامپیوتر با استنادات
بینالمللی علمی و پژوهشی بالا
• تدریس بیش از 20 عنوان دروس کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتري در حوزه هاي امنیت سامانههاي اطلاعاتی، سامانه
هاي هوشمند، سیستمهاي اطلاعات مدیریت، سامانههاي پشتیبان تصمیم، مهندسی و ساختار داده، تئوري بازيها و
سیستمهاي عامل
• راهنمایی بیش از پنج عنوان رساله دکتري و بیش از صد عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد در حوزههاي مختلف فناوري
اطلاعات، معماري سازمانی و هوش مصنوعی


اهم فعالیت‌ها و اقدامات در حوزه معاونت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 تدوین نقشه راه توسعه فناوري نسل پنجم (G5(در کشور
 راهبري راهاندازي پایلوت فناور ي نسل پنجم (G5(
 راهبري مراحل اجرایی و بهرهبرداري خدمات نسل پنجم براي اولین بار در کشور از طریق نصب و راهاندازي سایتها ي
نسل پنجم در شهرها ي تهران، شیراز، مشهد و کی ش
 طراحی مدل کاربستپذیري فناوري نسل پنجم (G5 (در حوزهها ي سلامت، شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند و،… و
انعقاد تفاهم نامههاي همکاري متقابل با ذينفعان و حوزههاي مرتبط جهت پیادهسازي مدلهاي یاد شده
 تدوین نقشه راه ملی هوش مصنوعی کشور در سال 1398 در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
 تجزیه و تحلیل رویکردهاي اجرایی کشورهاي پیشرو در حوزه سامانههاي پردازشی ( ابررایانه) و شناسایی و تبیین
نیازمنديها ي کشور به سرویسهاي پردازش فوق سریع (در جهت توسعه کاربستپذیري فناوري هوش مصنوعی و توسعه
اقتصاد دیجیتال)
 تدوین نقشه راه فناوري اینترنت اشیاء و نگاشت اقتصادي متناظر با آن در چارچوب تقسیم کار ملی، حمایت از برگزاري
رویدادها و انجمنهاي مرتبط با هدف تقویت مهارت هاي مورد نیاز براي توسعه محصولات فناوري اینترنت اشیاء
 تسهیلگري و حمایت از تولید گوشی تلفن همراه ایرانی و توسعه بازار آن
 حمایت از توسعه تجهیزات بومی صنعت فاوا در قالب بومیسازي تجهیزات
 حمایت از توسعه کسب و کارها و صادرات خدمات حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در عر صههاي ملی و بینالمللی

اهم فعالیت‌ها و اقدامات در حوزه شرکت ارتباطات زیرساخت

 کسب عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی سال 1398 بین کل دستگاههاي اجرایی کشور در سه محور:
o در شاخص مدیریت بهرهوري در سطح کشور
o در محور اصلاح ساختار سازمانی
o در محور دولت الکترونیک
 طراحی و آغاز عملیات اجرایی پروژه BSS/OSS در شرکت ارتباطات زیرساخت با استفاده از حداکثر توان بومی
شرکتهاي دانشبنیان کشور، مبتنی بر استانداردهاي بینالمللی
 باز طراحی فرآیندهاي سازمانی، منطبق با الگوهاي مرجع بینالمللی و مکانیزاسیون آنها با هدف چابکسازي سازمان،
ارتقاي سرعت،دقت و کیفیت ارائه خدمت به مشتریان و رفع گلوگاههاي فساد
 ارتقاء شاخص کیفیت در ارائه خدمت به مشتریان و ارتقاي سطح مدیریت دانش در شرکت ارتباطات زیرساخت و اخذ
گواهینامههاي بینالمللی مدیریت کیفیت و مدیریت ایمنی وبهداشت شغلی از شرکت IMQ ایتالیا
 بازطراحی، راهاندازي و بهرهبرداري از پروژه سامانه مدیریت امنیت اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت و بازطراحی و
استقرار دیتاسنتر سازمانی منطبق بر استانداردهاي بینالمللی

اهم فعالیت‌ها و اقدامات در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 توسعه نیازمنديهاي حوزه زیرساختهاي ارتباطی و اطلاعاتی مورد نیاز سازمان و امنسازي آنها:
o راهاندازي مرکز داده سازمان
o راهاندازي مخزن امن اسناد الکترونیک مالکیت (EDM (
o طراحی و راهاندازي مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی (مانیتورینگ) جهت پایش لحظهاي و
برخط سامانه ها، سرویس ها و حملات سایبري؛ در راستاي اقدام و واکنش سریع به مخاطرات و اختلالات
o طراحی و راهاندازي زیرساخت ابر اختصاصی ثبتی کشور به عنوان یک پیشنیاز مهم براي تحول دیجیتال و ثبت
هوشمند و با اهداف کلان ارتقاء و استفاده بهینه از منابع، پایداري زیرساخت ها و پدافند غیرعامل
 راهاندازي سکوي یکپارچه ارائه خدمات دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاك کشور (کاتب) جهت جلوگیري از مراجعات
حضوري، یکپارچهسازي بستر ارائه خدمات و جایگزینی آن
 راهاندازي و افتتاح نسل سوم صدور اسناد مالکیت به صورت الکترونیک در سازمان ثبت اسناد و املاك کشور و قرار
گرفتن نام ایران در بین کشور پیشرو صادر کننده سند الکترونیک جهت حذف اسناد کاغذي، جلوگیري از جعل و
کلاهبرداري، حذف مراجعات حضوري به دوایر ثبتی، ایجاد اطمینان در معاملات و تصدیق اصالت ملک و مالکیت.
 ارتقاء بهرهوري و خودکارسازي فرآیندهاي اجرایی فعالیتهاي مرتبط در خصوص ثبت اسناد و هو شمندسازي آنها با
استفاده از ابزارها و الگوریتمهاي هوش مصنوعی
 راهاندازي پرداخت الکترونیک حقالثبت و اخذ امضاء به صورت الکترونیکی در سامانه جامع ثبت شرکتها، در مرحله
تایید ذيسمت، ذیل آگهیهاي تاسیس و تغییرات، اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی و اظهارنامه پلمب دفاتر تجارتی توسط
اشخاص حقیقی و حقوقی در سطح کشوري، با هدف حذف کاغذ، حذف مراجعات حضوري و تسهیل در خدمات رسانی
به متقاضیان
 طراحی و راه اندازي بستر صدور سند ازدواج الکترونیکی در راستاي حذف اسناد دفترچه اي و کاغذي
 حذف فرآیند فیزیکی پلمب دفاتر تجاري و الکترونیکی سازي آن در راستاي تحقق دولت الکترونیک و اسناد بالادستی
 راهاندازي اخذ استعلام برخط مالکیت اشخاص و صدور گواهی مالکیت به منظور اجراي قوانین و مقررات و حذف
مراجعات حضوري افراد از تمامی شهرهاي کشور به ستاد سازمان در مرکز شهر تهران
 تحویل و توسعه سامانههاي حدنگاري کشور
 امکان واریز برخط مالیات بر ارزش افزوده از حقالتحریر هر سند در هنگام تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی
 بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاري جهت ایجاد تغییرات اساسی در شاخصها و سنجههاي رضایت
مشتریان و ذینفعان این نهادها و تسهیل و بهبود فضاي کسب و کار
 بازطراحی سامانه مالکیت معنوي با هدف بهبود مستمر سطح کیفی ، تسهیل و تسریع ارائه خدمات در مرکز مالکیت معنوي
و در راستاي خودکارسازي، بهینهسازي و هوشمندسازي فرآیندهاي آن مرکز و همچنین لزوم بهره گیري از تکنولوژیها و
زیرساختهاي فنی نوین نرم افزاري، حمایت از مالکیت هاي معنوي و ارتقاي سطح بینالمللی در شاخص هاي جهانی

برنامه ها و اقدامات

پیشگفتار

در سند حاضر، ضمن بررسی سیاست‌های بالادستی و ملی، وضع موجود و چالش‌های اساسی شناسایی شده‌اند و با ارائه یک راهبرد کلی منطبق بر چشم‌انداز و اهداف طراحی شده در اسناد ملی، برای دستیابی به اهداف کلان، جهت‌گیری‌های سیاستی و برنامه‌های اجرایی مشخصی ارائه شده اند. الگوی مد نظر، به منظور تعیین برنامه های اجرایی به شرح ذیل ارائه شده است.

چالش‌های پیش رو

از جمله الزامات تدوین و ارائه هر برنامه‌ای، شناخت مناسب وضعیت موجود و چالش‌ها و ارائه چشم‌انداز و راه‌کارهای مناسب برای حل آنها می‌باشد. برنامه حاضر نیز با بررسی وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و چالش‌های موجود ارائه شده است. این چالش‌ها شامل انواع زیر می‌باشد:

چالش‌های حکمرانی و مقررات نبود برنامه مشخص برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور ضعف در تنظیم‌گری برای توسعه خدمات و محصولات ارتباطی و فناوری اطلاعات وجود مقررات دست و پاگیر یا عدم حمایت یا برنامه مشخص برای توسعه خدمات، محصولات و کاربرد فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی عدم بهره‌گیری از تمامی پتانسیل و ظرفیت بلااستفاده دارایی‌ها و زیرساخت‌های سازمان‌های تابعه نبود فرماندهی واحد برای حکمرانی فضای مجازی عدم انسجام برنامه‌های توسعه بخش و برنامه‌های فراسازمانی (سایر وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مرتبط) نبود مقررات مناسب برای پشتیبانی از فناوری‌های نوین و دولت هوشمند عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی کمبود حضور فعال و مؤثر در تدوین و تصویب معاهدات و استانداردهای بین‌المللی در حوزه ICT. عدم وجود زیرساخت‌های قانونی لازم برای حمایت از حقوق کاربران و تسهیل تجارت دیجیتال خلأ مدل جامع حکمرانی دیجیتال مبتنی بر ارزش‌های ایرانی – اسلامی و نبود سیاست‌گذاری فعال در مواجهه با فناوری‌های نوین نبود برنامه‌ها و زیرساخت‌های مناسب برای ایجاد فضای مجازی ایمن و مفید برای کودکان و خانواده‌ها کمبود سیاست‌ها و الزامات مناسب برای حفاظت و حمایت از داده‌های شخصی کاربران در فضای مجازی

چالش‌های اقتصادی پایین بودن سهم صادرات محصولات دانش‌بنیان و فناورانه و خدمات فنی-مهندسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم پایین اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور کاهش درآمد حوزه سوئیچ (ابر سوئیچ بین‌الملل و ابر سوئیچ بین شهری) پایین بودن بهره‌وری منابع بخش فاوا به دلیل مختلف نظیر عدم هماهنگی صد در صدی بخش‌های سیاست‌گذاری و عوامل اجرایی (نظیر اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی) نگرانی‌های امنیتی و نقض حریم خصوصی در فضای مجازی که می‌تواند مانع از پذیرش و اعتماد عمومی به خدمات دولت هوشمند شود نبود منابع مالی کافی و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌های فضایی و پروژه‌های مرتبط کمبود منابع مالی یا عدم تخصیص منابع کافی برای اجرای تکالیف برنامه هفتم پیشرفت چالش‌های توسعه زیرساخت‌ها کندی دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات باکیفیت غیرحضوری و توسعه دولت الکترونیک عدم پیشرفت در توسعه ابر دولت ضعف در ارائه خدمات دولت الکترونیک توسط سازمان فناوری اطلاعات سطح نامطلوب ارائه خدمات ارتباطی و دسترسی عمومی ضعف در زنجیره تأمین و ارزش خدمات و کمبود تامین‌کنندگان داخلی در سازمان فضائی ایران کمبود زیرساخت‌های پیشرفته ارتباطی و نیاز به توسعه شبکه ملی اطلاعات برای افزایش سرعت و کیفیت ارتباطات ناترازی توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی با نیازهای محتوایی و کاربرد  فناوری اطلاعات در بخش های مختلف پایین بودن سطح آمادگی سازمان‌های دولتی برای ارائه خدمات در فضای مجازی کمبود زیرساخت‌های فناوری کافی برای اجرای پروژه‌های هوش‌مصنوعی و دیگر فناوری‌های نوظهور کمبود زیرساخت‌های لازم برای تحقق اقتصاد دیجیتال و ضعف در راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل از شبکه ملی اطلاعات کمبود زیرساخت‌های پرتاب ماهواره و بهره‌برداری از داده‌های فضایی، از جمله پایگاه‌های پرتاب و ایستگاه‌های زمینی مشکلات فنی و فناوری در طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌ها و سامانه‌های فضایی کمبود زیرساخت‌های فناورانه برای حمایت از خط و زبان فارسی در فضای مجازی بسیاری از فرآیندهای پستی هنوز به‌صورت سنتی انجام‌می‌شود که منجر به کاهش سرعت و افزایش هزینه‌ها می‌شود چالش‌های فرهنگی، آموزشی و منابع انسانی وقوع رویدادهای نقض حریم خصوصی افراد در فضای مجازی عدم به روزرسانی به موقع مهارت‌های کارکنان منطبق بر نیازهای فناورانه پویای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کمبود نیروی انسانی ماهر کمبود و مهاجرت نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه‌های مختلف فضایی از جمله مهندسی، فناوری اطلاعات، و مدیریت پروژه‌های فضایی عدم آگاهی و سواد کافی در بین کاربران فضای مجازی در خصوص استفاده امن و مؤثر از این فضا عدم آگاهی کافی از مزایای استفاده از خدمات پستی دیجیتال در میان عموم مردم چالش‌های ناشی از فضای بین‌المللی تحریم‌های بین‌المللی و کاهش دسترسی به فناوری‌ها و تجهیزات نوین نبود بهره کافی از ظرفیت‌های فرکانس ماهواره‌ای و نقاط مداری ایران در فضای بین‌الملل محدودیت در همکاری‌های بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات دیپلماتیک که مانع از دستیابی به فناوری‌ها و دانش پیشرفته فضایی می‌شود

راهبرد کلان و جهت‌گیری‌های سیاستی

راهبرد کلان این برنامه، توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های روز دنیاست که از طریق جهت گیری های سیاستی و برنامه‌ها و اقدامات اجرایی مشخص به سرانجام خواهد رسید. توسعه فناوری برای اقتصاد دیجیتال باعث خواهد شد ایران امروز در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از مواهب هوش مصنوعی، رایانش ابری، اینترنت اشیا و … بهره گیرد و با توسعه تنظیم‌گری خود همزمان با افزایش کیفیت زیرساختها و خدمات مرتبط زمینه حکمرانی هوشمند با ابزارهای متنوع توسعه یافته در نهادهای دولتی را فراهم نماید.

بر اساس موارد پیش گفته، سیاست‌ها و رویکردهای اصلی در تدوین برنامه حاضر، شامل موارد زیر می‌باشد:

ارتقاء ساختارهای حکمرانی فضای مجازی و همگرایی ساختارهای موازی فعال‌سازی مزیت‌های رقابتی جمهوری اسلامی ایران در جهت نقش آفرینی موثر در زنجیرهای ارزش منطقه ای اجرای چند طرح عظیم ملی، پیشران، زیرساختی و مبتنی بر آینده‌نگری تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام با اولویت واگذاری از طریق مشارکت بخش غیردولتی برقراری حاکمیت ملی و صیانت از ارزش‌های اسلامی-ایرانی در فضای مجازی و ارتقاء قدرت سایبری توسعه عادلانه زیرساخت‌ها و خدمات ارتباطی تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار با تاکید بر هوشمندسازی و تحقق دولت هوشمند افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری‌سازی آنها در حوزه اطلاعات و ارتباطات جوانگرایی و جانشین‌پروری در مدیریت اجرایی شنیدن صدای مردم و در نظر گرفتن مطالبات و نیازهای مردم و زیست‌بوم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

قوانین، مقررات و اسناد بالادستی

الزامات و تکالیف مندرج در قوانین و مقررات و اسناد بالادستی، رئوس مهمی از برنامه‌های پیشنهادی را به خود اختصاص داده که در ادامه به فهرست این موارد اشاره می‌گردد:

قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های کلی برنامه هفتم پیشرفت مصوبات شورای عالی فضای مجازی قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های کلی نظام در امور «امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات(افتا) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرای آن

با توجه به اینکه برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای یک برش 4 ساله تهیه شده است، چشم‌انداز و اهداف کلان مطابق با اهداف مندرج در برنامه هفتم پیشرفت ارائه شده است. این اهداف تطابق مناسبی با بخش عمده‌ای از چالش‌ها و مطالبات موجود دارد که در ادامه تشریح خواهد شد.

نگاهی به برنامه‌ها و اقدامات کلان

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان متولی و سیاست‌گذار در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاست‌های کلی نظام، باید برنامه راهبردی مشخصی در این حوزه، به منظور رفع چالش‌های موجود و همگام‌سازی رشد و توسعه کشور با تحولات جهانی داشته باشد. همچنین یک برنامه‌ عملیاتی که با استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخلی اعم از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، در تمامی ارکان نظام جاری گردد و علاوه بر بهبود و ارتقای شاخص‌های مهم توسعه دیجیتال در سطح بین‌الملل بهبود جایگاه کشور در منطقه، امکان بهره‌مندی از خدمات دیجیتال و فناورانه را برای تمامی جامعه میسر سازد. برنامه حاضر با راهبرد کلی توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و مبتنی بر اهداف کلیدی برنامه هفتم پیشرفت برای پاسخ به مطالبات عمومی و رفع چالش های موجود در 6 سرفصل تهیه شده است که در ادامه ارائه می‌شود.

خلاصه برنامه‌ها

به طور خلاصه سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی شامل محورهای زیر می‌باشد:

۱

توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات

۲

توسعه دولت هوشمند و کاربردی‌سازی فناوری‌های نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف

۳

توسعه اقتصاد دیجیتال

۴

حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی

۵

توسعه صنعت فضایی

۶

توسعه پست هوشمند

۱. توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات

با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به ارتباطات سریع و مطمئن، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به یکی از اولویت‌های اصلی در کشور تبدیل شده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری و شبکه‌های نسل جدید ارتباطی مانند 5G، مقابله با تحریم‌های ارتباطی، و ارتقای شاخص‌های ارتباطی، از جمله گام‌های ضروری برای تحقق این هدف هستند. در واقع هدف از این برنامه‌ها، بهبود دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی، ایجاد عدالت ارتباطی، و حضور فعال در تعاملات بین‌المللی است.

اقدامات

توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری (بند الف ماده ۶۵ برنامه هفتم) و فراهم‌سازی اتصال و دسترسی پرسرعت و کمک به توسعه خدمات و محتوا با استفاده حداکثری از تجهیزات بومی راه‌اندازی صندوق توسعه شبکه تار (فیبر) نوری (بند ب ماده ۶۶ برنامه هفتم) توسعه شبکه ارتباطات همراه از طریق نسل جدید ارتباطی 5G، مقابله با تحریم‌های ارتباطی، مدیریت بهینه و استفاده از کلیه ظرفیت‌های طیف فرکانسی ارتقاء شاخص سرانه سرعت اتصال شبکه جهانی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی مراکز قطب نگهداری، تبادل ترافیک و پردازش داده‌های بین‌المللی برای صادرات خدمات و افزایش دسترسی مشتریان بین‌الملل حضور فعال و موثر در تعاملات بین‌المللی در حوزه حکمرانی اینترنت (مانند نشانی IP، و نام‌های دامنه) و حوزه فضایی ارتقاء کمی و کیفی و تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی و ایجاد عدالت ارتباطی در کشور هم‌افزایی با سایر وزارتخانه مانند نیرو جهت تامین برق پایدار برای برنامه‌ها، وزارت راه و شهرسازی، منابع طبیعی، شهرداری‌ها و استانداری‌ها برای توسعه فیبر، احداث ایستگاه‌های مخابراتی و اجرای بهینه برنامه‌ها در کشور ایجاد دسترسی عموم مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات شایسته سالاری و صلاحیت حرفه ای مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتقای وضعیت معیشتی کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

۲. توسعه دولت هوشمند و کاربردی‌سازی فناوری‌های نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف

با پیشرفت فناوری‌های نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردی‌سازی فناوری‌های نوینی همچون هوش‌مصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد. این اقدامات می‌تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند.

اقدامات

تدوین طرح تحول دولت هوشمند و ایجاد، تقویت و استقرار دولت هوشمند ایجاد، تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند و اتصال مراکز داده دستگاه‌های اجرایی به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند (تبصره ۱ بند الف ماده ۱۰۷ برنامه هفتم) پیگیری و پایش روند اجرای برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی (بند ج ماده ۶۵ برنامه هفتم) طراحی و راهبری سامانه‌های مشترک و حذف سامانه‌های موازی دستگاه‌های اجرایی ارتقای شاخص‌های ملی و بین‌المللی توسعه دولت الکترونیک در کشور جایگزینی استعلام‌های الکترونیک آنلاین و آنی به جای کاغذی حذف بروکراسی اداری، کاغذبازی و مراجعه حضوری به ادارات تقویت همکاری‌های بین دستگاه‌های اجرایی، ایجاد کارگروه‌های مشترک و طراحی و اجرای خدمات دولت هوشمند جهت ارائه خدمات الکترونیکی به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توسعه توان پردازشی، ذخیره‌سازی و زیرساخت‌های نرم و سخت هوش مصنوعی کمک به توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و کشاورزی افزایش آمادگی اجرا، و سامان‌دهی و توسعه فناوری‌های نوظهور مانند کلان‌داده‌ها، اینترنت اشیاء، زنجیره بلوکی، هوش مصنوعی و علوم داده، و پردازش کوانتومی ارتقاء حریم خصوصی در فضای مجازی و تقویت امنیت زیرساخت‌های سایبری توسعه بومی و محلی شهر هوشمند در استان‌های کشور شامل سامانه‌های ترافیک، زیرساخت و خدمات شهری، تدارکات و پشتیبانی تعامل سازنده با مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی و تقویت جایگاه تنظیم‌گری و حکمرانی فناوری اطلاعات و ارتباطات و برقراری تناسب بین مسئولیت‌ها و اختیارات وزارت‌خانه تقویت مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور و زیرساخت‌های تعامل الکترونیک دستگاه‌های اجرایی ارتقاء امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و افزایش پایداری و تاب‌آوری در مقابل تهدیدات و افزایش ضریب پایداری و امنیت ارتباطات از لایه زیرساخت تا لایه سرویس جلوگیری از وقوع جرایم مرتبط با سیم کارت‌های تلفن همراه تقویت توان نظارتی و حمایتی وزارت ارتباطات و کمک به دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌ریزی و اجرای تدابیر امنیت سایبری

۳. توسعه اقتصاد دیجیتال

در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محرک‌های رشد اقتصادی و اجتماعی شناخته می‌شود. با در نظر گرفتن سند راهبردی فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال، که گام بزرگی به‌سوی تقویت اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای ذیل با هدف تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات دیجیتال و حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شده‌اند.

اقدامات

تدوین سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و سند نظام اقتصاد رقومی (دیجیتال) با محوریت مردمی‌سازی اقتصاد دیجیتال (بند الف ماده ۶۶ برنامه هفتم) تامین زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دیجیتال اعم از ارتباطی و اطلاعاتی (ابری)، ذخیره‌سازی و پردازش سریع (بند پ ماده ۶۶ برنامه هفتم پیشرفت) برنامه توسعه کسب و کارهای مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات (جزء ۱ بند الف ماده ۶ برنامه هفتم) و هوش مصنوعی ایجاد سکوی ملی شبکه توزیع کالا و محصولات (اعم از صنعتی، کشاورزی و تجارت الکترونیک) (جزء ۵ بند د ماده ۴۸ برنامه هفتم) راه‌اندازی شرکت ارتباطات بین‌الملل (بند ث ماده ۶۵ برنامه هفتم) افزایش سهم تولید و عرضه کالاها و خدمات دیجیتال از تولید ناخالص داخلی افزایش سهم ایران از انتقال (ترانزیت) پهنای باند بین‌الملل و مشارکت در اجرا و پیاده‌سازی و مالکیت کابل‌های بین‌المللی (زمینی و دریایی) با مشارکت کشورهای همسایه و دارندگان محتوا در سطح بین‌الملل به منظور ارتقاء حداکثری نقش و بازیگری کشور در حوزه ترانزیت داده افزایش سهم ایران از اقتصاد و کاربردهای فضاپایه و دارایی‌های مولد فضایی توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات افزایش صادرات خدمات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و هوش مصنوعی به کارگیری فناوری‌های نوین پولی و مالی در فضای مجازی (بانک، بیمه، اوراق و پرداخت) توسعه نظام دیپلماسی فضای مجازی توسعه نظام سرگرمی، بازی و غنابخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی اجرای نظام‌های حمایتی از مشاغل فضای مجازی و کمک به اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمک به جذب و نگهداشت و مهاجرت معکوس نخبگان و متخصصین این حوزه صدور پروانه اپراتورهای خدمات هوشمند، تعرفه‌گذاری و تنظیم‌گری خدمات حمایت از فروشگاه‌های مجازی و خرده‌فروشی الکترونیکی و کمک به افزایش سهم آن از کل بازار خرده‌فروشی کشور حمایت از شکل‌گیری و توسعه سکوهای خدمات فضای مجازی افزایش دسترسی کسب و کارهای دیجیتال به داده‌ها و واسط‌های برنامه‌نویسی (API) جهت ایجاد نوآوری و ارائه خدمات دیجیتال شهری هدفمند کردن شرکتهای نوآور و خلاق در راستای نیازهای به روز حوزه ارتباطات و حمایت از این شرکتها جذب سرمایه و حمایت از شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان راه‌اندازی بورس تخصصی و تسهیل پذیرش شرکت‌های دیجیتال در بازار اوراق، و پذیرش دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دیجیتال از طریق تنظیم‌گری، مشوق‌های مالیاتی و جذب سرمایه‌گذاری حمایت از سکوهای با محور توسعه اشتغال و زیست‌بوم تخصصی کارآفرینی و اشتغال‌زایی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان استعلام برخط و صلاحیت و اهلیت معاملاتی اشخاص برای سکوهای بخش خصوصی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مجموعه‌های دانش‌بنیان در تصمیم‌سازی‌ها و اجرای برنامه‌ها مقررات‌زدایی و فراهم ساختن زیرساخت‌های حقوقی و اجرایی توسعه اقتصاد دیجیتال جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با اولویت مناطق ویژه اقتصادی استعدادسنجی، آموزش و تربیت نیروی ماهر متناسب با نیاز و ظرفیت بازار اقتصاد دیجیتال با روش‌های مختلف نوین و زودبازده و نزدیک‌تر شدن فضای تحقیق و توسعه ارتباطات و فن آوری اطلاعات دانشگاهی به فضای اجرایی اصلاح شیوه فیلترینگ در کشور از طریق اصلاح مقررات و شیوه مداخلات، کنترل‌های پسینی، گفتمان‌سازی در سطوح نخبگانی و آحاد مردم، ایجاد وفاق ملی بین گروه‌های مرجع، مذاکرات بین‌المللی، مبتنی بر اقتصاد دیجیتال واقعی‌سازی تعرفه خدمات بخش متناسب با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و قیمت تمام شده تدوین و پیشنهاد نیازهای تقنینی و لوایح لازم به عنوان زیرساخت حقوقی توسعه اقتصاد دیجیتال

۴. حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی

تولید و توسعه محتوای بومی و خدمات محتوایی در فضای مجازی، نقش حیاتی در ارتقای فرهنگ، اقتصاد و هویت ملی دارد. دولت با حمایت از توسعه زیرساخت‌های فناورانه بومی و ارتقای سواد فضای مجازی می‌تواند به‌دنبال ایجاد یک فضای مجازی مفید و ایمن برای تمامی اقشار جامعه باشد. راهبردهای اشاره شده، با هدف تأمین زیرساخت‌های لازم، تدوین سیاست‌های حفاظت از داده‌های شخصی و توسعه اقتصاد مبتنی بر تولید محتوا تدوین شده‌اند.

اقدامات

حمایت از تولید محتواها و خدمات بومی در فضای مجازی کمک به توسعه نظام‌های رسانه‌ای فضای مجازی تامین و توسعه زیرساخت‌های فناورانه خط و زبان فارسی در فضای مجازی ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی توسعه فضای مجازی مفید و ایمن برای کودک و خانواده تدوین سند سیاست‌ها و الزامات حفاظت و حمایت از داده‌های شخصی (تبصره بند ج ماده ۶۶ برنامه هفتم) ایجاد زیرساخت نظارت مردمی بر قیمت و کیفیت محتوا و خدمات دیجیتال توسعه اقتصاد تولید محتوا و ایجاد الگوهای اقتصادی جدید از طریق تسهیم درآمد بین تولید‌کننده، توزیع‌کننده، ذخیره‌کننده و پردازش‌گر به منظور تشویق تولید محتواهای بومی

۵. توسعه صنعت فضایی

صنعت فضایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فناوری پیشرفته، نقشی کلیدی در توسعه علمی، اقتصادی و امنیتی کشورها دارد. هدف از تدوین و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلان در بخش فضایی، ارتقای جایگاه کشور در این حوزه استراتژیک است. در راهبردهای زیر افزایش تعداد سامانه‌های فضایی، ارتقای فناوری‌های ماهواره‌ای، و بهره‌برداری اقتصادی از خدمات فضایی دنبال خواهد شد.

اقدامات

اجرای برنامه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور (ماده ۶۷ برنامه هفتم) و اهداف سند ۱۰ ساله فضایی کشور افزایش تعداد سامانه‌های فضایی و ماهواره‌های پرتابی به فضا توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی فضایی تثبیت ماهواره‌های سبک در مدار لایه لئو افزایش سطح پوشش ماهواره‌ای و تثبیت ماهواره‌های سنگین وزن در مدار لایه ژئو راه‌اندازی پایگاه‌های ملی پرتاب‌های فضایی و ایستگاه‌های زمینی بهره‌برداری از داده‌های فضایی و توسعه پرتابگر توسعه خدمات فضاپایه در صنایع مختلف، اقتصادی نمودن خدمات فضایی و توسعه اشتغال بخش فضایی کاربری منظومه‌های ماهواره‌ای در فضای مجازی توجه به جایگاه بخش خصوصی به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری این بخش در صنعت فضایی کشور توسعه زیرساخت داده‌های محلی برای پایش، پیش‌بینی و مقابله با رویدادهای اقلیم فضایی توسعه شبکه اقتصاد دانش بنیان صنعت فضایی کشور با تخصیص منابع و همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری سنجش از راه دور با دقت بالا

۶. توسعه پست هوشمند

در دنیای امروز که فناوری و دیجیتال‌سازی به‌سرعت در حال پیشرفت هستند، نقش خدمات پستی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی بیش از پیش اهمیت یافته‌است. از این رو تبدیل شرکت ملی پست ایران به یک نهاد پیشران در زمینه توسعه کسب و کارهای اینترنتی و اتصال و یکپارچه‌سازی شرکت پست به عنوان اپراتور تحویل فیزیکی کالا به زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال از طریق دیجیتالی کردن بسیاری از فرآیندها، افزایش کارایی و کیفیت خدمات پستی، یکی از اهداف اصلی خواهد بود.

اقدامات

نوسازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و بهره‌گیری از ابزارهای نوین (مانند ربات‌ها برای مرتب‌سازی و تجزیه‌گری، صندوق‌ها و انبارهای هوشمند و پهپادها) در امور پستی توسعه ظرفیت حمل و نقل ترکیبی و خدمات سکویی با مشارکت بخش خصوصی جذب سرمایه در خدمات نوین پستی برقراری همکاری‌های استراتژیک با شرکت‌های خصوصی و بین‌المللی برای بهبود کیفیت و تنوع خدمات پستی بهره‌برداری از ظرفیت‌های مشترک بین اپراتورهای تلفن همراه و شرکت ملی پست برای ارتقای جایگاه پست در توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات نوین توسعه خدمات مالی داخلی و بین‌المللی توسط پست بانک سرمایه‌گذاری پست بانک در حمایت از کسب و کارهای دیجیتالی خرد تامین مالی طرح‌ها و برنامه‌های کلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال توسط پست بانک

برنامه های دکتر ستار هاشمی