برنامه ستار هاشمی برای وزارت ارتباطات دولت پزشکیان + سوابق
در آستانه ی انتخاب کابینه ی وزرای دولت چهاردهم و معرفی وزرای پیشنهادی توسط مسعود پزشکیان بر آن شدیم تا با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب و تاکید بر اهمیت فضای مجازی مروری بر برنامه های پیشنهادی ستار هاشمی در منصب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشیم.
به گزارش جهت پرس؛ خلاصه سوابق آموزشی و اجرایی سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات پیشنهادی دولت پزشکیان طبق آنچه وی اعلام کرده است:
برخی از سوابق علمی
• دکتري هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و علم و صنعت ایران
• جزو 2 درصد دانشمندان برتر جهان، عضو هیات علمی و استاد تمام دانشگاه شیراز
• معاون فناوري و نوآوري وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات
• رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل
• معاون فناوري اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت
• مدیرکل نوسازي و تحول اداري شرکت ارتباطات زیرساخت کشور
• مدیرکل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان فارس
• معاون توسعه فناوري و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسنادو املاك کشور (قوه قضائیه)
• مدیر برتر قوه قضائیه در سال 1402
• استاد تمام هوش مصنوعی ایران و استاد نمونه دانشگاه شیراز
• عضو هیات موسس و هیات مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران
تحصیلات
دکتری: مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات – گرایش هوش مصنوعی
دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه موناش استرالیا
رتبه اول
کارشناسی ارشد: مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات – گرایش هوش مصنوعی
دانشگاه علم و صنعت ایران
رتبه اول
کارشناسی: مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات – گرایش سخت افزار
دانشگاه اصفهان
رتبه دوم
اهم سوابق اجرایی
• معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
• معاون توسعه فناوري و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاك کشور ( قوه قضائیه)
• رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل
• معاون فناوري اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت کشور
• عضو کمیته دولت الکترونیک و هوشمندسازي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
• مدیرکل نوسازي و تحول اداري شرکت ارتباطات زیرساخت کشور
• مدیر کل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان فارس
• عضو هیات موسس و هیات مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران
• رئیس دانشکده آموزشهاي الکترونیکی دانشگاه شیراز
• رئیس بخش کامپیوتر و فناوري اطلاعات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز
افتخارات
• مدیربرتر کشور ي قوه قضائیه در سال 1402
• قرار گرفتن در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2022
• استاد نمونه آموزش ی دانشکده برق و کامپیوتر – دانشگاه شیراز
• پژوهشگر برتر دانشکده مهندس ی برق و کامپیوتر – دانشگاه شی راز
• پژوهشگر برتر سومین جشنواره مل ی فناوري اطلاعات و ارتباطات ایران
• نفر اول دوره دکتراي مهندس ی کامپیوتر و فناوري اطلاعات – دانشگاه علم و صنعت ایران
• نفر اول دوره کارشناس ی ارشد مهندس ی کامپیوتر و فناوري اطلاعات – دانشگاه علم و صنعت ایران
فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و صنعتی
• داراي مقاله متعدد در مجلات و کنفرانسهاي شاخص بینالمللی در حوزه فناوري اطلاعات و مهندسی کامپیوتر با استنادات
بینالمللی علمی و پژوهشی بالا
• تدریس بیش از 20 عنوان دروس کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتري در حوزه هاي امنیت سامانههاي اطلاعاتی، سامانه
هاي هوشمند، سیستمهاي اطلاعات مدیریت، سامانههاي پشتیبان تصمیم، مهندسی و ساختار داده، تئوري بازيها و
سیستمهاي عامل
• راهنمایی بیش از پنج عنوان رساله دکتري و بیش از صد عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد در حوزههاي مختلف فناوري
اطلاعات، معماري سازمانی و هوش مصنوعی
اهم فعالیتها و اقدامات در حوزه معاونت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
تدوین نقشه راه توسعه فناوري نسل پنجم (G5(در کشور
راهبري راهاندازي پایلوت فناور ي نسل پنجم (G5(
راهبري مراحل اجرایی و بهرهبرداري خدمات نسل پنجم براي اولین بار در کشور از طریق نصب و راهاندازي سایتها ي
نسل پنجم در شهرها ي تهران، شیراز، مشهد و کی ش
طراحی مدل کاربستپذیري فناوري نسل پنجم (G5 (در حوزهها ي سلامت، شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند و،… و
انعقاد تفاهم نامههاي همکاري متقابل با ذينفعان و حوزههاي مرتبط جهت پیادهسازي مدلهاي یاد شده
تدوین نقشه راه ملی هوش مصنوعی کشور در سال 1398 در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
تجزیه و تحلیل رویکردهاي اجرایی کشورهاي پیشرو در حوزه سامانههاي پردازشی ( ابررایانه) و شناسایی و تبیین
نیازمنديها ي کشور به سرویسهاي پردازش فوق سریع (در جهت توسعه کاربستپذیري فناوري هوش مصنوعی و توسعه
اقتصاد دیجیتال)
تدوین نقشه راه فناوري اینترنت اشیاء و نگاشت اقتصادي متناظر با آن در چارچوب تقسیم کار ملی، حمایت از برگزاري
رویدادها و انجمنهاي مرتبط با هدف تقویت مهارت هاي مورد نیاز براي توسعه محصولات فناوري اینترنت اشیاء
تسهیلگري و حمایت از تولید گوشی تلفن همراه ایرانی و توسعه بازار آن
حمایت از توسعه تجهیزات بومی صنعت فاوا در قالب بومیسازي تجهیزات
حمایت از توسعه کسب و کارها و صادرات خدمات حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در عر صههاي ملی و بینالمللی
اهم فعالیتها و اقدامات در حوزه شرکت ارتباطات زیرساخت
کسب عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی سال 1398 بین کل دستگاههاي اجرایی کشور در سه محور:
o در شاخص مدیریت بهرهوري در سطح کشور
o در محور اصلاح ساختار سازمانی
o در محور دولت الکترونیک
طراحی و آغاز عملیات اجرایی پروژه BSS/OSS در شرکت ارتباطات زیرساخت با استفاده از حداکثر توان بومی
شرکتهاي دانشبنیان کشور، مبتنی بر استانداردهاي بینالمللی
باز طراحی فرآیندهاي سازمانی، منطبق با الگوهاي مرجع بینالمللی و مکانیزاسیون آنها با هدف چابکسازي سازمان،
ارتقاي سرعت،دقت و کیفیت ارائه خدمت به مشتریان و رفع گلوگاههاي فساد
ارتقاء شاخص کیفیت در ارائه خدمت به مشتریان و ارتقاي سطح مدیریت دانش در شرکت ارتباطات زیرساخت و اخذ
گواهینامههاي بینالمللی مدیریت کیفیت و مدیریت ایمنی وبهداشت شغلی از شرکت IMQ ایتالیا
بازطراحی، راهاندازي و بهرهبرداري از پروژه سامانه مدیریت امنیت اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت و بازطراحی و
استقرار دیتاسنتر سازمانی منطبق بر استانداردهاي بینالمللی
اهم فعالیتها و اقدامات در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
توسعه نیازمنديهاي حوزه زیرساختهاي ارتباطی و اطلاعاتی مورد نیاز سازمان و امنسازي آنها:
o راهاندازي مرکز داده سازمان
o راهاندازي مخزن امن اسناد الکترونیک مالکیت (EDM (
o طراحی و راهاندازي مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی (مانیتورینگ) جهت پایش لحظهاي و
برخط سامانه ها، سرویس ها و حملات سایبري؛ در راستاي اقدام و واکنش سریع به مخاطرات و اختلالات
o طراحی و راهاندازي زیرساخت ابر اختصاصی ثبتی کشور به عنوان یک پیشنیاز مهم براي تحول دیجیتال و ثبت
هوشمند و با اهداف کلان ارتقاء و استفاده بهینه از منابع، پایداري زیرساخت ها و پدافند غیرعامل
راهاندازي سکوي یکپارچه ارائه خدمات دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاك کشور (کاتب) جهت جلوگیري از مراجعات
حضوري، یکپارچهسازي بستر ارائه خدمات و جایگزینی آن
راهاندازي و افتتاح نسل سوم صدور اسناد مالکیت به صورت الکترونیک در سازمان ثبت اسناد و املاك کشور و قرار
گرفتن نام ایران در بین کشور پیشرو صادر کننده سند الکترونیک جهت حذف اسناد کاغذي، جلوگیري از جعل و
کلاهبرداري، حذف مراجعات حضوري به دوایر ثبتی، ایجاد اطمینان در معاملات و تصدیق اصالت ملک و مالکیت.
ارتقاء بهرهوري و خودکارسازي فرآیندهاي اجرایی فعالیتهاي مرتبط در خصوص ثبت اسناد و هو شمندسازي آنها با
استفاده از ابزارها و الگوریتمهاي هوش مصنوعی
راهاندازي پرداخت الکترونیک حقالثبت و اخذ امضاء به صورت الکترونیکی در سامانه جامع ثبت شرکتها، در مرحله
تایید ذيسمت، ذیل آگهیهاي تاسیس و تغییرات، اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی و اظهارنامه پلمب دفاتر تجارتی توسط
اشخاص حقیقی و حقوقی در سطح کشوري، با هدف حذف کاغذ، حذف مراجعات حضوري و تسهیل در خدمات رسانی
به متقاضیان
طراحی و راه اندازي بستر صدور سند ازدواج الکترونیکی در راستاي حذف اسناد دفترچه اي و کاغذي
حذف فرآیند فیزیکی پلمب دفاتر تجاري و الکترونیکی سازي آن در راستاي تحقق دولت الکترونیک و اسناد بالادستی
راهاندازي اخذ استعلام برخط مالکیت اشخاص و صدور گواهی مالکیت به منظور اجراي قوانین و مقررات و حذف
مراجعات حضوري افراد از تمامی شهرهاي کشور به ستاد سازمان در مرکز شهر تهران
تحویل و توسعه سامانههاي حدنگاري کشور
امکان واریز برخط مالیات بر ارزش افزوده از حقالتحریر هر سند در هنگام تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی
بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاري جهت ایجاد تغییرات اساسی در شاخصها و سنجههاي رضایت
مشتریان و ذینفعان این نهادها و تسهیل و بهبود فضاي کسب و کار
بازطراحی سامانه مالکیت معنوي با هدف بهبود مستمر سطح کیفی ، تسهیل و تسریع ارائه خدمات در مرکز مالکیت معنوي
و در راستاي خودکارسازي، بهینهسازي و هوشمندسازي فرآیندهاي آن مرکز و همچنین لزوم بهره گیري از تکنولوژیها و
زیرساختهاي فنی نوین نرم افزاري، حمایت از مالکیت هاي معنوي و ارتقاي سطح بینالمللی در شاخص هاي جهانی
برنامه ها و اقدامات
پیشگفتار
در سند حاضر، ضمن بررسی سیاستهای بالادستی و ملی، وضع موجود و چالشهای اساسی شناسایی شدهاند و با ارائه یک راهبرد کلی منطبق بر چشمانداز و اهداف طراحی شده در اسناد ملی، برای دستیابی به اهداف کلان، جهتگیریهای سیاستی و برنامههای اجرایی مشخصی ارائه شده اند. الگوی مد نظر، به منظور تعیین برنامه های اجرایی به شرح ذیل ارائه شده است.
چالشهای پیش رو
از جمله الزامات تدوین و ارائه هر برنامهای، شناخت مناسب وضعیت موجود و چالشها و ارائه چشمانداز و راهکارهای مناسب برای حل آنها میباشد. برنامه حاضر نیز با بررسی وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و چالشهای موجود ارائه شده است. این چالشها شامل انواع زیر میباشد:
چالشهای حکمرانی و مقررات نبود برنامه مشخص برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور ضعف در تنظیمگری برای توسعه خدمات و محصولات ارتباطی و فناوری اطلاعات وجود مقررات دست و پاگیر یا عدم حمایت یا برنامه مشخص برای توسعه خدمات، محصولات و کاربرد فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی عدم بهرهگیری از تمامی پتانسیل و ظرفیت بلااستفاده داراییها و زیرساختهای سازمانهای تابعه نبود فرماندهی واحد برای حکمرانی فضای مجازی عدم انسجام برنامههای توسعه بخش و برنامههای فراسازمانی (سایر وزارتخانهها و نهادهای مرتبط) نبود مقررات مناسب برای پشتیبانی از فناوریهای نوین و دولت هوشمند عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی کمبود حضور فعال و مؤثر در تدوین و تصویب معاهدات و استانداردهای بینالمللی در حوزه ICT. عدم وجود زیرساختهای قانونی لازم برای حمایت از حقوق کاربران و تسهیل تجارت دیجیتال خلأ مدل جامع حکمرانی دیجیتال مبتنی بر ارزشهای ایرانی – اسلامی و نبود سیاستگذاری فعال در مواجهه با فناوریهای نوین نبود برنامهها و زیرساختهای مناسب برای ایجاد فضای مجازی ایمن و مفید برای کودکان و خانوادهها کمبود سیاستها و الزامات مناسب برای حفاظت و حمایت از دادههای شخصی کاربران در فضای مجازی
چالشهای اقتصادی پایین بودن سهم صادرات محصولات دانشبنیان و فناورانه و خدمات فنی-مهندسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم پایین اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور کاهش درآمد حوزه سوئیچ (ابر سوئیچ بینالملل و ابر سوئیچ بین شهری) پایین بودن بهرهوری منابع بخش فاوا به دلیل مختلف نظیر عدم هماهنگی صد در صدی بخشهای سیاستگذاری و عوامل اجرایی (نظیر اپراتورها و ارائهدهندگان خدمات دسترسی) نگرانیهای امنیتی و نقض حریم خصوصی در فضای مجازی که میتواند مانع از پذیرش و اعتماد عمومی به خدمات دولت هوشمند شود نبود منابع مالی کافی و سرمایهگذاریهای مورد نیاز برای توسعه زیرساختهای فضایی و پروژههای مرتبط کمبود منابع مالی یا عدم تخصیص منابع کافی برای اجرای تکالیف برنامه هفتم پیشرفت چالشهای توسعه زیرساختها کندی دستگاههای اجرایی در ارائه خدمات باکیفیت غیرحضوری و توسعه دولت الکترونیک عدم پیشرفت در توسعه ابر دولت ضعف در ارائه خدمات دولت الکترونیک توسط سازمان فناوری اطلاعات سطح نامطلوب ارائه خدمات ارتباطی و دسترسی عمومی ضعف در زنجیره تأمین و ارزش خدمات و کمبود تامینکنندگان داخلی در سازمان فضائی ایران کمبود زیرساختهای پیشرفته ارتباطی و نیاز به توسعه شبکه ملی اطلاعات برای افزایش سرعت و کیفیت ارتباطات ناترازی توسعه زیرساختهای ارتباطاتی با نیازهای محتوایی و کاربرد فناوری اطلاعات در بخش های مختلف پایین بودن سطح آمادگی سازمانهای دولتی برای ارائه خدمات در فضای مجازی کمبود زیرساختهای فناوری کافی برای اجرای پروژههای هوشمصنوعی و دیگر فناوریهای نوظهور کمبود زیرساختهای لازم برای تحقق اقتصاد دیجیتال و ضعف در راهاندازی و بهرهبرداری کامل از شبکه ملی اطلاعات کمبود زیرساختهای پرتاب ماهواره و بهرهبرداری از دادههای فضایی، از جمله پایگاههای پرتاب و ایستگاههای زمینی مشکلات فنی و فناوری در طراحی، ساخت و پرتاب ماهوارهها و سامانههای فضایی کمبود زیرساختهای فناورانه برای حمایت از خط و زبان فارسی در فضای مجازی بسیاری از فرآیندهای پستی هنوز بهصورت سنتی انجاممیشود که منجر به کاهش سرعت و افزایش هزینهها میشود چالشهای فرهنگی، آموزشی و منابع انسانی وقوع رویدادهای نقض حریم خصوصی افراد در فضای مجازی عدم به روزرسانی به موقع مهارتهای کارکنان منطبق بر نیازهای فناورانه پویای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کمبود نیروی انسانی ماهر کمبود و مهاجرت نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزههای مختلف فضایی از جمله مهندسی، فناوری اطلاعات، و مدیریت پروژههای فضایی عدم آگاهی و سواد کافی در بین کاربران فضای مجازی در خصوص استفاده امن و مؤثر از این فضا عدم آگاهی کافی از مزایای استفاده از خدمات پستی دیجیتال در میان عموم مردم چالشهای ناشی از فضای بینالمللی تحریمهای بینالمللی و کاهش دسترسی به فناوریها و تجهیزات نوین نبود بهره کافی از ظرفیتهای فرکانس ماهوارهای و نقاط مداری ایران در فضای بینالملل محدودیت در همکاریهای بینالمللی به دلیل تحریمها و مشکلات دیپلماتیک که مانع از دستیابی به فناوریها و دانش پیشرفته فضایی میشود
راهبرد کلان و جهتگیریهای سیاستی
راهبرد کلان این برنامه، توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با بهرهگیری از دانش و فناوریهای روز دنیاست که از طریق جهت گیری های سیاستی و برنامهها و اقدامات اجرایی مشخص به سرانجام خواهد رسید. توسعه فناوری برای اقتصاد دیجیتال باعث خواهد شد ایران امروز در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از مواهب هوش مصنوعی، رایانش ابری، اینترنت اشیا و … بهره گیرد و با توسعه تنظیمگری خود همزمان با افزایش کیفیت زیرساختها و خدمات مرتبط زمینه حکمرانی هوشمند با ابزارهای متنوع توسعه یافته در نهادهای دولتی را فراهم نماید. |
بر اساس موارد پیش گفته، سیاستها و رویکردهای اصلی در تدوین برنامه حاضر، شامل موارد زیر میباشد:
ارتقاء ساختارهای حکمرانی فضای مجازی و همگرایی ساختارهای موازی فعالسازی مزیتهای رقابتی جمهوری اسلامی ایران در جهت نقش آفرینی موثر در زنجیرهای ارزش منطقه ای اجرای چند طرح عظیم ملی، پیشران، زیرساختی و مبتنی بر آیندهنگری تکمیل طرحهای عمرانی نیمهتمام با اولویت واگذاری از طریق مشارکت بخش غیردولتی برقراری حاکمیت ملی و صیانت از ارزشهای اسلامی-ایرانی در فضای مجازی و ارتقاء قدرت سایبری توسعه عادلانه زیرساختها و خدمات ارتباطی تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار با تاکید بر هوشمندسازی و تحقق دولت هوشمند افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاریسازی آنها در حوزه اطلاعات و ارتباطات جوانگرایی و جانشینپروری در مدیریت اجرایی شنیدن صدای مردم و در نظر گرفتن مطالبات و نیازهای مردم و زیستبوم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
قوانین، مقررات و اسناد بالادستی
الزامات و تکالیف مندرج در قوانین و مقررات و اسناد بالادستی، رئوس مهمی از برنامههای پیشنهادی را به خود اختصاص داده که در ادامه به فهرست این موارد اشاره میگردد:
قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت مصوبات شورای عالی فضای مجازی قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران سیاستهای کلی نظام در امور «امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات(افتا) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرای آن
با توجه به اینکه برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای یک برش 4 ساله تهیه شده است، چشمانداز و اهداف کلان مطابق با اهداف مندرج در برنامه هفتم پیشرفت ارائه شده است. این اهداف تطابق مناسبی با بخش عمدهای از چالشها و مطالبات موجود دارد که در ادامه تشریح خواهد شد.
نگاهی به برنامهها و اقدامات کلان
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان متولی و سیاستگذار در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاستهای کلی نظام، باید برنامه راهبردی مشخصی در این حوزه، به منظور رفع چالشهای موجود و همگامسازی رشد و توسعه کشور با تحولات جهانی داشته باشد. همچنین یک برنامه عملیاتی که با استفاده از ظرفیتها و فرصتهای داخلی اعم از بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان، در تمامی ارکان نظام جاری گردد و علاوه بر بهبود و ارتقای شاخصهای مهم توسعه دیجیتال در سطح بینالملل بهبود جایگاه کشور در منطقه، امکان بهرهمندی از خدمات دیجیتال و فناورانه را برای تمامی جامعه میسر سازد. برنامه حاضر با راهبرد کلی توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و مبتنی بر اهداف کلیدی برنامه هفتم پیشرفت برای پاسخ به مطالبات عمومی و رفع چالش های موجود در 6 سرفصل تهیه شده است که در ادامه ارائه میشود.
خلاصه برنامهها
به طور خلاصه سیاستها، برنامهها و اقدامات کلان پیشنهادی شامل محورهای زیر میباشد:
۱
توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات
۲
توسعه دولت هوشمند و کاربردیسازی فناوریهای نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف
۳
توسعه اقتصاد دیجیتال
۴
حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
۵
توسعه صنعت فضایی
۶
توسعه پست هوشمند
۱. توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات
با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به ارتباطات سریع و مطمئن، توسعه زیرساختهای ارتباطی به یکی از اولویتهای اصلی در کشور تبدیل شده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری و شبکههای نسل جدید ارتباطی مانند 5G، مقابله با تحریمهای ارتباطی، و ارتقای شاخصهای ارتباطی، از جمله گامهای ضروری برای تحقق این هدف هستند. در واقع هدف از این برنامهها، بهبود دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی، ایجاد عدالت ارتباطی، و حضور فعال در تعاملات بینالمللی است.
اقدامات
توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری (بند الف ماده ۶۵ برنامه هفتم) و فراهمسازی اتصال و دسترسی پرسرعت و کمک به توسعه خدمات و محتوا با استفاده حداکثری از تجهیزات بومی راهاندازی صندوق توسعه شبکه تار (فیبر) نوری (بند ب ماده ۶۶ برنامه هفتم) توسعه شبکه ارتباطات همراه از طریق نسل جدید ارتباطی 5G، مقابله با تحریمهای ارتباطی، مدیریت بهینه و استفاده از کلیه ظرفیتهای طیف فرکانسی ارتقاء شاخص سرانه سرعت اتصال شبکه جهانی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات راهاندازی مراکز قطب نگهداری، تبادل ترافیک و پردازش دادههای بینالمللی برای صادرات خدمات و افزایش دسترسی مشتریان بینالملل حضور فعال و موثر در تعاملات بینالمللی در حوزه حکمرانی اینترنت (مانند نشانی IP، و نامهای دامنه) و حوزه فضایی ارتقاء کمی و کیفی و تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی و ایجاد عدالت ارتباطی در کشور همافزایی با سایر وزارتخانه مانند نیرو جهت تامین برق پایدار برای برنامهها، وزارت راه و شهرسازی، منابع طبیعی، شهرداریها و استانداریها برای توسعه فیبر، احداث ایستگاههای مخابراتی و اجرای بهینه برنامهها در کشور ایجاد دسترسی عموم مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات شایسته سالاری و صلاحیت حرفه ای مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتقای وضعیت معیشتی کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲. توسعه دولت هوشمند و کاربردیسازی فناوریهای نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف
با پیشرفت فناوریهای نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردیسازی فناوریهای نوینی همچون هوشمصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژهای دارد. این اقدامات میتواند به بهبود کارایی، کاهش هزینهها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند.
اقدامات
تدوین طرح تحول دولت هوشمند و ایجاد، تقویت و استقرار دولت هوشمند ایجاد، تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند و اتصال مراکز داده دستگاههای اجرایی به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند (تبصره ۱ بند الف ماده ۱۰۷ برنامه هفتم) پیگیری و پایش روند اجرای برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی (بند ج ماده ۶۵ برنامه هفتم) طراحی و راهبری سامانههای مشترک و حذف سامانههای موازی دستگاههای اجرایی ارتقای شاخصهای ملی و بینالمللی توسعه دولت الکترونیک در کشور جایگزینی استعلامهای الکترونیک آنلاین و آنی به جای کاغذی حذف بروکراسی اداری، کاغذبازی و مراجعه حضوری به ادارات تقویت همکاریهای بین دستگاههای اجرایی، ایجاد کارگروههای مشترک و طراحی و اجرای خدمات دولت هوشمند جهت ارائه خدمات الکترونیکی به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توسعه توان پردازشی، ذخیرهسازی و زیرساختهای نرم و سخت هوش مصنوعی کمک به توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و کشاورزی افزایش آمادگی اجرا، و ساماندهی و توسعه فناوریهای نوظهور مانند کلاندادهها، اینترنت اشیاء، زنجیره بلوکی، هوش مصنوعی و علوم داده، و پردازش کوانتومی ارتقاء حریم خصوصی در فضای مجازی و تقویت امنیت زیرساختهای سایبری توسعه بومی و محلی شهر هوشمند در استانهای کشور شامل سامانههای ترافیک، زیرساخت و خدمات شهری، تدارکات و پشتیبانی تعامل سازنده با مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی و تقویت جایگاه تنظیمگری و حکمرانی فناوری اطلاعات و ارتباطات و برقراری تناسب بین مسئولیتها و اختیارات وزارتخانه تقویت مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور و زیرساختهای تعامل الکترونیک دستگاههای اجرایی ارتقاء امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و افزایش پایداری و تابآوری در مقابل تهدیدات و افزایش ضریب پایداری و امنیت ارتباطات از لایه زیرساخت تا لایه سرویس جلوگیری از وقوع جرایم مرتبط با سیم کارتهای تلفن همراه تقویت توان نظارتی و حمایتی وزارت ارتباطات و کمک به دستگاههای اجرایی در برنامهریزی و اجرای تدابیر امنیت سایبری
۳. توسعه اقتصاد دیجیتال
در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، بهعنوان یکی از اصلیترین محرکهای رشد اقتصادی و اجتماعی شناخته میشود. با در نظر گرفتن سند راهبردی فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال، که گام بزرگی بهسوی تقویت اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای ذیل با هدف تأمین زیرساختهای مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات دیجیتال و حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شدهاند.
اقدامات
تدوین سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و سند نظام اقتصاد رقومی (دیجیتال) با محوریت مردمیسازی اقتصاد دیجیتال (بند الف ماده ۶۶ برنامه هفتم) تامین زیرساختهای توسعه اقتصاد دیجیتال اعم از ارتباطی و اطلاعاتی (ابری)، ذخیرهسازی و پردازش سریع (بند پ ماده ۶۶ برنامه هفتم پیشرفت) برنامه توسعه کسب و کارهای مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات (جزء ۱ بند الف ماده ۶ برنامه هفتم) و هوش مصنوعی ایجاد سکوی ملی شبکه توزیع کالا و محصولات (اعم از صنعتی، کشاورزی و تجارت الکترونیک) (جزء ۵ بند د ماده ۴۸ برنامه هفتم) راهاندازی شرکت ارتباطات بینالملل (بند ث ماده ۶۵ برنامه هفتم) افزایش سهم تولید و عرضه کالاها و خدمات دیجیتال از تولید ناخالص داخلی افزایش سهم ایران از انتقال (ترانزیت) پهنای باند بینالملل و مشارکت در اجرا و پیادهسازی و مالکیت کابلهای بینالمللی (زمینی و دریایی) با مشارکت کشورهای همسایه و دارندگان محتوا در سطح بینالملل به منظور ارتقاء حداکثری نقش و بازیگری کشور در حوزه ترانزیت داده افزایش سهم ایران از اقتصاد و کاربردهای فضاپایه و داراییهای مولد فضایی توسعه زیستبوم نوآوری و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات افزایش صادرات خدمات نرمافزاری، سختافزاری و هوش مصنوعی به کارگیری فناوریهای نوین پولی و مالی در فضای مجازی (بانک، بیمه، اوراق و پرداخت) توسعه نظام دیپلماسی فضای مجازی توسعه نظام سرگرمی، بازی و غنابخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی اجرای نظامهای حمایتی از مشاغل فضای مجازی و کمک به اشتغالزایی و ایجاد فرصتهای شغلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمک به جذب و نگهداشت و مهاجرت معکوس نخبگان و متخصصین این حوزه صدور پروانه اپراتورهای خدمات هوشمند، تعرفهگذاری و تنظیمگری خدمات حمایت از فروشگاههای مجازی و خردهفروشی الکترونیکی و کمک به افزایش سهم آن از کل بازار خردهفروشی کشور حمایت از شکلگیری و توسعه سکوهای خدمات فضای مجازی افزایش دسترسی کسب و کارهای دیجیتال به دادهها و واسطهای برنامهنویسی (API) جهت ایجاد نوآوری و ارائه خدمات دیجیتال شهری هدفمند کردن شرکتهای نوآور و خلاق در راستای نیازهای به روز حوزه ارتباطات و حمایت از این شرکتها جذب سرمایه و حمایت از شرکتهای نوآور و دانشبنیان راهاندازی بورس تخصصی و تسهیل پذیرش شرکتهای دیجیتال در بازار اوراق، و پذیرش داراییهای نامشهود شرکتهای دیجیتال از طریق تنظیمگری، مشوقهای مالیاتی و جذب سرمایهگذاری حمایت از سکوهای با محور توسعه اشتغال و زیستبوم تخصصی کارآفرینی و اشتغالزایی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان استعلام برخط و صلاحیت و اهلیت معاملاتی اشخاص برای سکوهای بخش خصوصی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مجموعههای دانشبنیان در تصمیمسازیها و اجرای برنامهها مقرراتزدایی و فراهم ساختن زیرساختهای حقوقی و اجرایی توسعه اقتصاد دیجیتال جلب مشارکت سرمایهگذاران خارجی با اولویت مناطق ویژه اقتصادی استعدادسنجی، آموزش و تربیت نیروی ماهر متناسب با نیاز و ظرفیت بازار اقتصاد دیجیتال با روشهای مختلف نوین و زودبازده و نزدیکتر شدن فضای تحقیق و توسعه ارتباطات و فن آوری اطلاعات دانشگاهی به فضای اجرایی اصلاح شیوه فیلترینگ در کشور از طریق اصلاح مقررات و شیوه مداخلات، کنترلهای پسینی، گفتمانسازی در سطوح نخبگانی و آحاد مردم، ایجاد وفاق ملی بین گروههای مرجع، مذاکرات بینالمللی، مبتنی بر اقتصاد دیجیتال واقعیسازی تعرفه خدمات بخش متناسب با سرمایهگذاریهای انجام شده و قیمت تمام شده تدوین و پیشنهاد نیازهای تقنینی و لوایح لازم به عنوان زیرساخت حقوقی توسعه اقتصاد دیجیتال
۴. حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
تولید و توسعه محتوای بومی و خدمات محتوایی در فضای مجازی، نقش حیاتی در ارتقای فرهنگ، اقتصاد و هویت ملی دارد. دولت با حمایت از توسعه زیرساختهای فناورانه بومی و ارتقای سواد فضای مجازی میتواند بهدنبال ایجاد یک فضای مجازی مفید و ایمن برای تمامی اقشار جامعه باشد. راهبردهای اشاره شده، با هدف تأمین زیرساختهای لازم، تدوین سیاستهای حفاظت از دادههای شخصی و توسعه اقتصاد مبتنی بر تولید محتوا تدوین شدهاند.
اقدامات
حمایت از تولید محتواها و خدمات بومی در فضای مجازی کمک به توسعه نظامهای رسانهای فضای مجازی تامین و توسعه زیرساختهای فناورانه خط و زبان فارسی در فضای مجازی ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی توسعه فضای مجازی مفید و ایمن برای کودک و خانواده تدوین سند سیاستها و الزامات حفاظت و حمایت از دادههای شخصی (تبصره بند ج ماده ۶۶ برنامه هفتم) ایجاد زیرساخت نظارت مردمی بر قیمت و کیفیت محتوا و خدمات دیجیتال توسعه اقتصاد تولید محتوا و ایجاد الگوهای اقتصادی جدید از طریق تسهیم درآمد بین تولیدکننده، توزیعکننده، ذخیرهکننده و پردازشگر به منظور تشویق تولید محتواهای بومی
۵. توسعه صنعت فضایی
صنعت فضایی بهعنوان یکی از مهمترین شاخههای فناوری پیشرفته، نقشی کلیدی در توسعه علمی، اقتصادی و امنیتی کشورها دارد. هدف از تدوین و اجرای برنامهها و سیاستهای کلان در بخش فضایی، ارتقای جایگاه کشور در این حوزه استراتژیک است. در راهبردهای زیر افزایش تعداد سامانههای فضایی، ارتقای فناوریهای ماهوارهای، و بهرهبرداری اقتصادی از خدمات فضایی دنبال خواهد شد.
اقدامات
اجرای برنامهها، سیاستها و برنامههای کلان بخش فضایی کشور (ماده ۶۷ برنامه هفتم) و اهداف سند ۱۰ ساله فضایی کشور افزایش تعداد سامانههای فضایی و ماهوارههای پرتابی به فضا توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی فضایی تثبیت ماهوارههای سبک در مدار لایه لئو افزایش سطح پوشش ماهوارهای و تثبیت ماهوارههای سنگین وزن در مدار لایه ژئو راهاندازی پایگاههای ملی پرتابهای فضایی و ایستگاههای زمینی بهرهبرداری از دادههای فضایی و توسعه پرتابگر توسعه خدمات فضاپایه در صنایع مختلف، اقتصادی نمودن خدمات فضایی و توسعه اشتغال بخش فضایی کاربری منظومههای ماهوارهای در فضای مجازی توجه به جایگاه بخش خصوصی به منظور مشارکت و سرمایهگذاری این بخش در صنعت فضایی کشور توسعه زیرساخت دادههای محلی برای پایش، پیشبینی و مقابله با رویدادهای اقلیم فضایی توسعه شبکه اقتصاد دانش بنیان صنعت فضایی کشور با تخصیص منابع و همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری سنجش از راه دور با دقت بالا
۶. توسعه پست هوشمند
در دنیای امروز که فناوری و دیجیتالسازی بهسرعت در حال پیشرفت هستند، نقش خدمات پستی بهعنوان یکی از زیرساختهای حیاتی برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی بیش از پیش اهمیت یافتهاست. از این رو تبدیل شرکت ملی پست ایران به یک نهاد پیشران در زمینه توسعه کسب و کارهای اینترنتی و اتصال و یکپارچهسازی شرکت پست به عنوان اپراتور تحویل فیزیکی کالا به زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال از طریق دیجیتالی کردن بسیاری از فرآیندها، افزایش کارایی و کیفیت خدمات پستی، یکی از اهداف اصلی خواهد بود.
اقدامات
نوسازی زیرساختهای فناوری اطلاعات و بهرهگیری از ابزارهای نوین (مانند رباتها برای مرتبسازی و تجزیهگری، صندوقها و انبارهای هوشمند و پهپادها) در امور پستی توسعه ظرفیت حمل و نقل ترکیبی و خدمات سکویی با مشارکت بخش خصوصی جذب سرمایه در خدمات نوین پستی برقراری همکاریهای استراتژیک با شرکتهای خصوصی و بینالمللی برای بهبود کیفیت و تنوع خدمات پستی بهرهبرداری از ظرفیتهای مشترک بین اپراتورهای تلفن همراه و شرکت ملی پست برای ارتقای جایگاه پست در توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات نوین توسعه خدمات مالی داخلی و بینالمللی توسط پست بانک سرمایهگذاری پست بانک در حمایت از کسب و کارهای دیجیتالی خرد تامین مالی طرحها و برنامههای کلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال توسط پست بانک
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.