یادداشت

یادداشت تحلیلی در آستانه دور هشتم مذاکرات هسته‌ای

چرا مذاکره و رفع تحریم دیگر اولویت کشور نیست؟ / تأثیر نگرش حاکمان بر توقعات مردم

دور هشتم مذاکرات وین که برخی از آن به‌عنوان آخرین مرحله یاد می‌کنند، دوشنبه با بازگشت روسای هیات‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ ادامه می‌یابد اما چرا دیگر مذاکره و رفع تحریم در اولویت کشور نیست؟
1400-10-26 17:08
حسین قاسمی، تحلیلگر مسائل سیاسی - امنیتی:

مهرشاد سهیلی ندانسته باعث خیر شد/ مهرشاد نشان داد چقدر سوراخ و‌ منفذ داریم

چندی پیش نام «مهرشاد سهیلی» به عنوان پدیده ای عجیب در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گرفت و ارتباطاتش حیرت بسیاری را به دنبال داشت. نوجوانی که راه صد ساله را یک شبه پیموده و با برخی کارهای رسانه ای و فعالیت هایی در قالب کار جهادی و خیریه خود را مشهور کرده است!
1400-10-23 13:51
بادداشت تحلیلی به بهانه سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب

غیرت دینی و شبکه‌های اجتماعی/ شهوت فیواستار و لایک چگونه ما را بی‌غیرت می‌کند؟

مهدی حمیدی فعال فضای مجازی یادداشتی به مناسبت صحبت‌های اخیر رهبر انقلاب من باب داشتن غیرت دینی و قیاس آن با افراد گمراه صدر اسلام نوشت، به طور مصداقی به عبیدالله ابن عباس اشاره دارد.
1400-10-22 18:49
علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی نوشت:

توقیف کشتی اماراتی موجب تغییر توازن ژئوپلیتیک در آسیا می‌شود

علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل غرب آسیا درمورد توقف یک کشتی باری اماراتی با محموله نظامی در آبهای دریای سرخ توسط انصارالله یمن نوشت: این اقدام با توجه به این که برای اولین بار رخ داده، حائز نکات قابل توجهی بوده که آثار دراز مدت ژئوپلیتیکی بر منطقه و جهان خواهد گذاشت...
1400-10-13 20:13
در استقبال از دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی(10)

حاج قاسم سلیمانی میخواست رئیس‌جمهور شود؟

حاج قاسم حتی معروفیت بعد از مطرح‌شدن مسائل منطقه‌ای و وضعیت سوریه و عراق و تلاش‌های ایشان در مبارزه با تروریست و داعش را هم دوست نداشت.
1400-10-13 18:16
در استقبال از دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی(9)

شهادت حاج قاسم با فضای مجازی چه کرد؟

آمریکایی‌ها همچنان به ویدئوهای غیرواقعی و اخبار فیک و دروغین نیاز دارند تا ذهن‌ها و فکرها را به تصویر مخدوشی که از سردار سلیمانی ساخته‌اند، متوجه سازند. مردم در همه کشورهای جهان و به ویژه در ایران و عراق و لبنان باید بپندارند که ترامپ در ترور سردار محق بوده است!
1400-10-12 17:43
در استقبال از دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی(8)

حاج قاسم سلیمانی دنبال مطرح کردن خود نبود

محمدرضا مرندی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی نوشت: با روحیات و توانمندی بسیار بالایی که سردار داشت اما اصلاً آدمی نبود که به دنبال مطرح کردن خود باشد.
1400-10-11 18:31

مشکل محصولات آلوده به سم از کجاست؟

سلمان کدیور در یادداشتی در مورد برگشت خوردن میوه و سبزیجات صادراتی به علت دارا بودن سم نوشت.
1400-10-8 18:38

فیلسوفان درباره طرح صیانت از فضای مجازی چه می‌گویند؟!

اگر فیلسوفان گذشته در دنیای فعلی که فضای مجازی به اندازه دنیای واقعی بزرگ شده است، زندگی می‌کردند، درباره قانون‌گذاری در این حوزه چه می‌گفتند؟
1400-10-7 18:54
کنایه کوشکی به قالیباف

چرا خبری از سفرهای نظارتی رئیس مجلس نیست/ آیا این سفرها مختص قبل از انتخابات بود؟/ اگر حاج قاسم بود برای ولنگاری فضای مجازی کاری می‌کرد

محمدصادق کوشکی در یادداشتی نوشت: اگر در این دوسال اخیر حاج قاسم رئیس مجلس بود، برای رفع نگرانی رهبر انقلاب درباره ولنگاری حاکم بر فضای مجازی، طرح محکم و منسجمی را برای قانونمندی فضای مجازی تهیه و تصویب می کرد.
1400-10-5 19:45
یادداشتی تحلیلی در آستانه آغاز دور هشتم مذاکرات

جریان تحریف مشغول کار است، این بار در وین!

در آستانه هشتمین دور مذاکرات وین که فردا آغاز می‌شود جریان تحریف به دنبال دادن آدرس غلط درباره مذاکره است.
1400-10-5 19:24
در استقبال از دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی(4)

مکتب حاج قاسم چه چیزی نیست؟!

پیش از آنکه بگویم مکتب حاج قاسم چیست بگویم مکتب حاج قاسم چه نیست؟ و درواقع مکتب مقابل حاج قاسم، چه مکتبی قرار دارد.
1400-10-5 19:17
تحلیلی خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس

ماجرای گزارش بچه‌گانه مرکز پژوهش‌ها در مورد طرح صیانت!/ آقای قالیباف بازوی مطالعاتی بهارستان را ابزار سیاسی‌بازی‌تان نکنید

نکته خنده‌دار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این است که گزارش ناظر بر نسخه 26 تیر طرح صیانت حرف می‌زند، گزارشی که اصلاً الان در دستور کار کمیسیون نیست! همین سیاست زدگی مرکز پژوهش‌های مجلس را نشان می‌دهد.
1400-10-2 07:37
یادداشتی تحلیلی به بهانه چهار دهه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی

تا دیر نشده به سمت اندیشه‌ورزی حرکت کنید و دعوا را عمق دهید!

یک پژوهشگر حوزه اندیشه نوشت: جوانان فعلی طیف انقلابی توجه‌ای به نیروهای تحول‌خواه ندارند و دعوا در سطح پاسخ به اشتری است که او فلانی را نقد کرده و از دایره انقلاب خارج‌شده است!
1400-9-30 16:26

چرا همه سریال‌بین شده‌اند؟

امیر ناظمی پژوهشگر حوزه فیلم و سینما در یادداشتی در مورد چرایی استقبال مردم به سریال به جای فیلم سینمایی نوشت که چند سالی است که فیلم خوب کمتر پیدا می‌شود؛ اما تا دلتان بخواهد سریال است که تولید می‌شود و اتفاقا مورد پسند بینندگان و منتقدان هم قرار می‌گیرد.
1400-9-27 20:25
تحلیلی بر وضعیت اقتصادی ترکیه

چرا اردوغان بر کاهش نرخ بهره بانکی اصرار دارد؟/ در اقتصاد ترکیه چه خبر است؟

شاهین کریمی، کارشناس اقتصادی یادداشتی پیرامون موضوع سقوط ارزش لیر در ترکیه و تصمیمات رجب طیب اردوغان نوشته است که چرا اردوغان بهره بانکی را «پدر و مادر تمام شرارت‌ها» می‌داند و سیاست پولی ترکیه را بر این اساس تنظیم و سوالاتی درمورد آن مطرح کرده است.
1400-9-27 19:52
یادداشت تحلیلی؛

صورت مسئله حکمرانی در عصر دیجیتال چیست؟

«حکمرانی در عصر دیجیتال»ادبیاتی است که امروزه مطرح‌ می شود و بر این مهم صحه می‌گذارد که عصر دیجیتال نیازمند نوع خاصی از مکاتب حکمرانی است که حتی می توان آن را نظریه ای جدید و در طول حکمرانی امروزی دانست .
1400-9-25 08:59

جنگ روایت ها را دست کم گرفته ایم!

سید علیرضا آل‌ داوود پژوهشگر فضای مجازی در یادداشتی درباره ماجرای جنگ روایت‌ها و صحبت‌های رهبر انقلاب در دیدار با مدافعان سلامت نوشت که در جنگ های فردا کسی برنده نیست که بزرگترین بمب ها را دارد، بلکه کسی پیروز‌ است که بهترین روایت را دارد.
1400-9-22 20:01
یادداشت تحلیلی

آمریکا در مذاکره با دولت رئیسی به دنبال چیست؟

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی نوشت: آمريكا نگران است شرايط موجود بازار نفت تحت تاثير تخفيف كرونا و انرژيبر بودن فرآيند گذار انرژي به ايران امكان دهد جاى پاى دائمى در بازار خارج از معافيت آمريكا بيابد.
1400-9-20 17:57
قائم مقام دفتر مطالعات فضای مجازی:

طرح‌صیانت به نیجریه هم رسید اما مجلس و دولت ما هنوز...

کشور نیجریه فقط به دلیل حذف توئیت رئیس جمهورش، توئیتر را فیلتر کرد، اما مسئولان و تصمیم‌گیران کشور ما، در برابر حذف ده ها هزار پست از جمله پست‌های مربوط به قهرمان ملی کشور حاج قاسم عزیز از اینستاگرام و توئیتر چه کردند؟