شناسه: 50997

موبایل مارکتینگ و دانستنی هایی درباره آن

همزمان که تکنولوژی پیشرفت می کند، موبایل مارکتینگ نیز رونق پیدا می کند، اما از روش های مختلف آن چه می دانید؟!
موبایل مارکتینگ

به گزارش جهت پرس، یکی از کانال ها و یا استراتژی های دیجیتال مارکتینگ، موبایل مارکتینگ است که برای خود ابزارآلات و روش استفاده خاصی دارد و همانطور که می دانید مشتریان در سال های اخیر توجه خود را بیش از همیشه به موبایل ها منعطف کرده اند.

تعریفی از موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ در واقع یک کانال یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که مخاطبان هدف را بر روی موبایل، تبلت، وب سایت ها، ایمیل ، اس ام اس، ام ام اس، شبکه اجتماعی و اپلیکیشن ها دنبال می کند.

مشتریان در سال های اخیر توجه خود را بیش از همیشه به موبایل ها منعطف کرده اند و از این رو  بازاریابان بمنظور ایجاد انگیزه بیشتر در مشتریان از موبایل استفاده می کنند، اما همزمان که تکنولوژی پیشرفت می کند، موبایل مارکتینگ نیز رونق پیدا کرده و در نهایت این امر سبب می شود تا مشتریان بسیاری با برند مدنظر آشنا شوند.

ابزارآلات موبایل مارکتینگ

عمر ابزارهایی که در بازاریابی موبایلی از آنها استفاده می‌کنیم تقریبا با عمر آغاز استفاده از موبایل در زندگی مردم یکسان است، بطوری که می توان به صورت زیر به تشریح آن ها پرداخت:

پیامک‌ها

پیامک از جمله نخستین بخش های مهم در هر موبایل محسوب می شود که با وجود پیام‌رسان‌هایی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند پیامک‌ها هنوز هم زنده هستند و بار بخشی از ارتباط ما با دیگران را به دوش می‌کشند. حتی اعتبار سنجی به هنگام ثبت‌نام در وب‌سایت‌ها نیز از طریق پیامک‌ها انجام می‌شوند. ماجرای کدهای تخفیف و استفاده از آنها نیز از طریق پیامک‌ها امکان‌پذیر هستند.

اپلیکیشن ها و نرم افزارهای کاربردی

در صورتی که کمی از پیامک‌ها به سمت هوشمند شدن قدم برداریم به یکی از مهم‌ترین بخش‌های موبایل مارکتینگ یعنی اپلیکیشن‌ها می‌رسیم و زمانی که گوشی هوشمند داشته باشیم می‌توانیم اپلیکیشن‌های مختلف را نصب کنیم. اپ‌ها بسیار مهم هستند، زیرا وقتی یک کاربر، اپلیکیشن ما را در گوشی خود نصب می‌‌کند می‌توانیم بخشی از فضای موبایل او را به خودمان اختصاص دهیم و با او ارتباط برقرار کنیم؛ در واقع در اینجا پای مفهوم دیگری به نام «اپلیکیشن مارکتینگ» به میدان باز می‌شود که زیرمجموعه بازاریابی موبایلی است.  

فضای وب

پس از موضوع اپلیکیشن‌ها به سراغ فضای وب می‌رویم، از آن زمانی که موبایل‌ها دسترسی به این فضا را برای کاربران بسیار آسان‌تر کرده‌اند می توان به راحتی در این فضا به دنبال مواردی که مورد نیاز است بگردند.

البته باید بدانید که طب آمار و ارقام منتشر شده، میزان مراجعه کاربران به وب‌سایت‌ها از طریق موبایل بسیار بیشتر از لپ‌تاپ و کامپیوتر است. 

از سوی دیگر، گوگل نیز اولویت‌های خود را بر اساس علاقه کاربران تعیین می‌کند به وب‌سایت‌هایی که قابلیت ریسپانسیو بودن در آنها وجود دارد – یعنی به راحتی در موبایل دیده می‌شوند – و سرعت خوبی دارند توجه ویژه‌ای می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بخش مهم دیگری در موبایل کاربران محسوب می شوند و بطور معمول بیشتر اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی به طور ویژه برای موبایل طراحی شده‌اند و باید به این موضوع توجه داشته باشید که در اینجا مفهوم دیگری به نام «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» پدیدار می‌شود که نقطه‌های مشترک زیادی با موبایل مارکتینگ دارد اما زیرمجموعه آن به شمار نمی‌رود.

ایمیل

بسیاری از کاربران از طریق اپلیکیشن‌های جیمیل و ایمیل، ایمیل‌های خود را در گوشی موبایلشان چک می‌کنند.

موبایل مارکتینگ

پوش نوتیفیکیشن‌

پوش نوتیفیکیشن‌ها نیز به دو دسته وب پوش‌ها – یعنی پوش‌هایی از طریق وب برای کاربران ارسال می‌شوند – و اپ پوش‌ها – یعنی پوش‌هایی که از طریق اپلیکیشن برای کاربران ارسال می‌شوند – تقسیم می شوند و باید بدانید که بخش زیادی از هر دو مورد در موبایل اتفاق می‌افتد.

 نکات مرتبط با بازاریابی شبکه های اجتماعی در موبایل 

بسیاری پیشنهاد می کنند که بر روی بازاریابی ویدئویی سرمایه گزاری کنید و از سوی دیگر برخی از وب سایت های فعال در حوزه بازاریابی اینترنتی معتقدند که تا پایان سال 2019 نزدیک به 80% از بازدیدهای کسب شده توسط موبایل ها به بازدیدهای ویدئویی مربوط می شود.

توجه داشته باشید که  نباید به هیچ وجه از اهمیت ویدئوهای لایو و زنده قافل شوید، زیرا با توجه به گزارشات Facebook ویدئوهای زنده نزدیک به سه برابر ویدئوهای معمول محبوبیت دارند. در مجموع بیش از 32 میلیارد بازدید از ویدئوهای فیسبوک در سال انجام می شود.

در تجارت آنلاین نیز مبحثی با عنوان Micro-moments وجود دارد که طبق تعریف Micro-moments اشاره به این موضوع دارد که کاربران بعضی اوقات خیلی سریع خواهان به دست آوردن اطلاعات خاصی هستند. برخی دنبال خواندن یک خبر، برخی دیدن یک آموزش و برخی دیگر به دنبال مشاهده سریع یک ویدئو هستند.

همچنین در بسیاری از مواقع کاربران می خواهند برای لحظاتی حواس خود را پرت کرده و یا برای مدت کوتاهی با وب گردی و ... سرگرم شوند. این موقعیت ها لحظاتی مهم و مؤثر برای تجارت ها و برندها می باشد تا بتوانند از این طریق سهمی در بازار کاربران داشته باشند. Micro-moments اغلب توسط موبایل ها صورت می پذیرند. تحقیق و پژوهش گوگل در مورد رفتار کاربران نیز این مورد را تأیید کرده است. طبق این تحقیق، 96% کاربران در Micro-moments با موبایل خود به دنبال چیزی که در آن لحظه خواستارش هستند می روند. شما باید از این فرصت به منظور افزایش محبوبیت و کاربردی تر کردن برند خود استفاده کنید.

انتهای پیام/


 

برچسب ها

ثبت دیدگاه