https://jahatpress.ir/fa/news/43279

شناسه خبر: 43279
1400-7-21 12:58
یادداشت تحلیلی

درخواست از مسئولین و رسانه های حامی تولید ملی/ چند حمایت بی هزینه از پلتفرم های داخلی فضای مجازی

ابوالقاسم رجبی، کارشناس فناوری اطلاعاتی در یادداشتی که در فضای مجازی منتشر شده است، از حمایت بی هزینه از پلتفرم های داخلی فضای مجازی نوشت.
به گزارش جهت، 

ابوالقاسم رجبی، کارشناس فناوری اطلاعاتی در یادداشتی که در فضای مجازی منتشر شده است، نوشت:

۱.کاربران مهمترین دارایی سکوها هستند. کاربران شناخته شده و جذاب، دارایی های مهمتری هستند. مسئولین و اصحاب رسانه جزو کاربران جذاب هر سکویی هستند. در نتیجه عضویت و فعالیت در پیام رسان های بومی به توسعه آنها کمک می کند.

۲.اما فعلا پایگاه کاربری سکوهای بومی کوچکتر از نمونه های خارجی است. مسئولین و رسانه ها ممکن است، برای اینکه با جامعه بزرگتری در ارتباط باشند، خود را نیازمند استفاده از سکوی خارجی تلقی کنند، یا اینطور استدلال کنند که محل ایجاد شبهات سکوهای خارجی است، در نتیجه بعضی از مسئولین و اصحاب رسانه خود را ملزم به استفاده از سکوی خارجی می دانند.

۳.عده ای رو به رشد از کاربران به هیچ وجه سکو و نرم افزار خارجی نصب نمی کنند. اگر مسئولین و اصحاب رسانه در گفته خودشان پیرامون احترام و لزوم برقراری ارتباط با همه اقشار جامعه جدی هستند، باید حداقل راهی برای ارتباط با این قشر از جامعه هم دنبال کنند.

۴.انتشار محتوای دارای ایراد (مثلا غلط املایی) به صورت انبوه می تواند اعتبار رسانه و مسئول را خدشه دار کند.

چند سوال:

چطور مسئولین و اصحاب رسانه می توانند:

۱.از تولید ملی حمایت کنند؟

۲. به جمعیت بیشتری از کشور دسترسی داشته باشند؟

۳.اعتبار خودشان را حفظ کنند و افزایش و ارتقاء بدهند؟

چند راهکار ساده:

۱.فعالیت همزمان در سکوی داخلی و خارجی اما ترجیح زمانی سکوی داخلی: مسئولین و اصحاب رسانه می توانند به میزان ارادت به تولید ملی ده دقیقه تا نیم ساعت یا چند روز قبل از انتشار مطالب در سکوهای بیگانه، محتوا را در نمونه های وطنی منتشر کنند. یک فایده این کار برای اعتبار مسئولین و اصحاب رسانه می تواند این باشد که اگر ایرادی در محتوا باشد با گرفتن بازخور در سکوی بومی ایراد برطرف شود. مثلا قبل از اینکه غلط املایی سوژه صد هزار نفر بشود، یک جمع دو هزار نفره غلط املایی را یادآور شوند.در نتیجه هم اصحاب رسانه و مسئولین و هم صنایع بومی می توانند از این راهکار سود ببرند.

2.اطلاع رسانی و معرفی سکوی بومی از مسیرهای مختلف:

در همان سکوی خارجی آدرس سکوی داخلی پشتیبان یا پیش انتشار را معرفی کنند و اعلام کنند مطلب آنها چه مقدار زودتر قبلا از سکوی بومی منتشر شده است. در وبگاه رسمی سازمان همراه با معرفی مدیران سازمان آدرس پیام رسان بومی را هم منتشر کنند. مثلا آدرس پیام رسان بومی نمایندگان در وبگاه مجلس منتشر شود. یا خبرگذاری ها آدرس خود در سکوی بومی را ترویج کنند.

پینوشت: مشخص است که این فعالیت نیازمند قانون و الزام قانونی نیست. چون منافع همه تولید کنندگان محتوای بومی با این راهکار حداکثر می شود و همه از اعتبار و سودمندی آن بهره مند خواهند شد.