شناسه: 35459

نگاهی به طرح قدیمی مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی

‏توحید عزیزی، فعال رسانه‌ای در واکنش به جنجال‌ها درباره طرح ساماندهی فضای مجازی در رشته توییتی به توضیح درباره این طرح پرداخته است. البته استناد این فعال رسانه ای به طرح قدیمی است که با توجه به طرح جدید، کمی متفاوت است.

‏توحید عزیزی، فعال رسانه‌ای در واکنش به جنجال‌ها درباره طرح ساماندهی فضای مجازی در رشته توییتی به توضیح درباره این طرح پرداخته است. البته استناد این فعال رسانه ای به طرح قدیمی است که با توجه به طرح جدید، کمی متفاوت است. ( برای دانلود طرح جدید به اینجا مراجعه کنید.)

با این حال برخی نکات مطرح شده قابل توجه است که در ادامه می‌خوانید:

در مورد طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» مطالب ضد و نقیضی نوشته می‌شود. رفتم و متن کامل طرح را پیدا کردم و خواندم (حدودا 10 دقیقه وقت گرفت)! طبق انتظارم، اکثر مطالب نوشته شده اشتباه است. در ادامه توضیح میدهم. در بند الف ماده 15 مجازاتی برای ناقضان ماده 2 مطرح شده است. اما ماده 2 در مورد چه کسانی است؟ در مورد افرادی که پیامرسان تولید کرده ولی طبق قانون آن را ثبت نکرده اند. پس بر خلاف شایعات، مجازات 15-الف اصولا در مورد ما مصرف کنندگان پیامرسانها نیست.

تصویر
شرح طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»

‏مجازات بند ب ماده 15 در مورد افرادی در نظام اجرایی (دولت) است که از اجرای این قانون سر باز می‌زنند. بنا بر این، این بند نیز اصولا در مورد ما استفاده کنندگان از پیامرسانها نیست.

تصویر
شرح طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»

‏مجازات بند ج ماده 15 نیز همانند بند ب همین ماده، در مورد مسوولان اجرایی است که مانع از مسدودسازی پیامرسانهای بدون مجوز میشوند (یعنی مسوولان دولتی). واضحا این بند نیز در مورد مصرفکنندگان پیامرسانها نیست. 

تصویر
شرح طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»

بند د ماده 15 رو هم اگر بخونید وضاحه که مربوط به کارکنان دولته، نه استفاده‌کنندگان از پیامرسانها:

تصویر
شرح طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»

مجازات تعیین شده در ماده 16 هم صرفا تاکید بر همان قانون قدیمی است که «فروش» فیلترشکن را جرم انگاری کرده و چه خوب باشد چه بد، قانون جدیدی نیست.

تصویر
شرح طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»

مجازات تعیین شده در ماده 17 در مورد افرادی است که اسناد محرمانه و را در فضای مجازی منتشر میکنند که با استناد با ماده قانون 731 (قدیمی) مجازات میشوند.

تصویر
شرح طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»

مجازات تعیین شده در ماده 18 در مورد افرادی است که اطلاعات یا آنالیز اطلاعات کاربران پیامرسانها را بدون رضایت آنها افشا کرده یا در اختیار غیر قرار دهند. 

تصویر
شرح طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»

‏ماده 19 مجازات خرید و فروش رمزارزها (بدون مجوز بانک مرکزی) است. البته طبق تبصره 2 ماده 12 به نظر میرسد که این قانون در مورد سازندگان پیامرسانهایی است که در آنها بستر خرید و فروش رمزارز فراهم شده و نه کاربران. در هر صورت، مساله در اینجا معامله رمزارز است، نه تمامی کاربران.

تصویر
شرح طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»

‏ماده 20 (آخرین ماده طرح) در مورد افرادی است که در بستر پیامرسانها به جرایم سایبری دست میزنند و به قانون جرایم رایانه ای نیز ارجاع داده است.
بنا بر این بر خلاف هیاهوی کف فضای مجازی، هیچکدام از مجازاتهای این طرح مربوط به کاربران پیامرسانها (چه خارجی و چه داخلی) نیست.

تصویر
شرح طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی»

برچسب ها

ثبت دیدگاه