چرا نباید اطلاعات شخصی خودمان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم؟
این روزها با بیان این نکته که اطلاعات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی منتشر نکنید با این سوال کاربران فضای مجازی مواجه میشویم که عکس و اطلاعات شخصی من به چه درد خارجیها میخورد یا حتی اگر اطلاعاتمان در پلتفرمهای خارجی باشد امنیت بیشتری خواهد داشت و این سوال که چرا نباید اطلاعات شخصی خودمون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم؟ در این گزارش به توضیحات بیشتری در خصوص چرایی این سوالها و حفظ امنیت مجازی برای شما پرداختهایم.
تمامی اطلاعاتی که ما در شبکه های اجتماعی و پیام رسان هایی مثل واتساپ، تلگرام، توییتر و اینستاگرام به اشتراک میذاریم در یک مکان مشخص ذخیره و منجر به ایجاد یک مخزن وسیع اطلاعاتی میشود که ارزش بالقوه و حساسی به عنوان یک منبع اطلاعاتی دارد.

برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، شرکت "متا" را در نظر بگیرید که در آمریکاست و با تولید پلتفرمهایی در زمینه ارتباطی و تصویری مثل فیسبوک، اینستاگرام، مسنجر و واتساپ خدماتی را به مردم دنیا ارائه میدهد، طبیعی است که زمانی یک پلتفرم با کیفیت برای ارتباطات و ابزار رسانهای در دنیا تولید بشود موجی از میلیونها کاربر به سمت این برنامه ها روانه شوند و این باعث میشود تا در لحضه میلیون ها ترابایت دیتا که شامل عکس، فیلم و متن هستند در این پلتفرم ها به اشتراک گذاشته بشوند.

این پلتفرمها دیتاهایی مثل عکس، ویدیو،پروفایل،دایرکتها، نظرات و هر اطلاعاتی که کاربر در این پلتفرمها به اشتراک میذارند را در دیتابیس خود ذخیره میکند تا در صورت لزوم از آن استفاده هایی که میخواهند را بکنند

نکته ای که اینجا مطرح میشود نظارت نهادهای مهم امنیتی بر این پلتفرمها است. در آمریکا تمام پیامرسانها و شبکههای اجتماعی باید زیر نظر FBI و NSA فعالیت داشته باشند، پس دسترسیهایی به دیتابیس پلتفرمها به این نهادهای ناظر داده میشود!

اما فارغ از بحث نظارت توسط نهادیهای ناظر، موضوع مهمی که وجود دارد افسران اطلاعاتی موساد و CIA در این شرکتها و دسترسیهای آنان به دیتابیس این پلتفرم ها است که زمینه جاسوسی و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران رو فراهم میکند.

اما دسترسی به این دیتابیس، چه سودی برای سرویس های اطلاعاتی دارد؟
در سال 2018 پژوهشی امنیتی منتشر شد که تایید میکرد سازمان های جاسوسی مثل CIA باتوجه به دسترسی که به دیتابیس کاربران شبکه های اجتماعی دارند، با استفاده از (SOCMINT) میتوانند تمام رفتارهای کاربران را آنالیز کنند.

SOCMINT چیست؟
SOCMINT (Social media intelligence) به روشها و راه حلهایی گفته میشود که پلتفرمها برای آنالیز و تحلیل احساسات و رفتار کاربران استفاده میکنند و از آن در جهت نظارت بر رفتار کاربران کمک میگیرند.

در واقع با استفاده از این روش میتوان به شخصیت واقعی کاربر با تمام ویژگی هایی که دارد مثل احساسات و عواطف و علایق و ظاهر و هرچیزی که فکرش را بکنید پی برد و در راستای اهداف امنیتی ازش استفاده کرد
نمون آن همین اغتشاشات اخیر که تاثیر گذاری بیشتر روی نوجوانان و جوانان مخصوصا دخترخانم ها بود. وقتی فرد از خود فیلم میگیرد یا حس و حالش را مدام در شبکههای اجتماعی منتشر میکند به راحتی میشود پی برد که روی چه موضوعاتی حساس است و چطور میشود روی ذهن او اثر گذاشت!
برای مثال در همین راستای تحلیل و استفاده از اطلاعات کاربران سال 2015 سازمان CIA الگوریتمی طراحی کرده بود تا کاربری که در توییتر، توییتی میزند باتوجه به محتوای متن توییت، لوکیشن آن کاربر مشخص بشود.

سخن پایانی
متخصصان رسانه بارها اعلام کردهاند که این خدمات رایگان و مناسبی که پلتفرمهای خارجی در اختیار شما قرار میدهند برای راحتی شما در برقراری ارتباط نیست بلکه برای استفاده بهتر و رسیدن راحت تر به اهداف خود آنها است، و این تفکر که اگر اطلاعاتتان را در شبکههای اجتماعی خارجی منتشر کنید امنیت دارد و برای کسی مهم نیست و استفاده ای از آن نمیشود سخت در اشتباه هستید.
ثبت دیدگاه