دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اینکه پائیز 1401 عرصه تقابل «ایران دوستان» و «ایران ستیزان» بود، گفت: انتخابات میدان اصلی نقش آفرینی ایران دوستان است.
عبدالله گنجی از فعالان عرصه رسانه در واکش به دفاع کارشناس اینترنشنال از تجزیه طلبی در توئیتر نوشت:" حجت بر ایرانیان در فهم صحنه تمام است از ساده اندیشی و خود فریبی باید خارج شد. برخورد با این جماعت هم مشروع است. پس زن زندگی آزادی چی شد؟"
جنس ناآرامیهای کردستان با جنس ناآرامی در سیستان و بلوچستان و قوم ترک فرق دارد، نه مذهبی است که بشود با عملیات مذهبی کنترل شود و نه مانند ترکها عقبه تاریخسازی دارد که خود را متعلق به ایران بداند.
اگر حکومت بتواند صحنه اعتراض را خودش طراحی کند، میتواند مدیریت هم بکند. اما تا وقتی جریان برانداز صحنه اعتراض را طراحی میکند، حتی اگر یک نفر در کل ایران کشته شود، این فضای منفی شکل میگیرد.
علیرضا کمیلی پژوهشگر در شرح ماجراهایی که در این مدت در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده میگوید: تخلفاتی در ماجرای آن دختر در سیستان صورت گرفته مثلا بازجویی در مکانی بوده که دوربین نداشته، بدون حکم بازداشت اتفاق افتاده، تعرض اتفاق افتاده اما تجاوزی در کار نبوده بعد از پیگیری از مسئولین مختلف مشخص شد فرد خاطی همان دقایق اول بازداشت میشود اما اعلام نمیشود.
مدیری با انتشار یک ویدئو در اینستاگرام خود گفت: فضای مجازی باعث میشود که درباره خودمان، اتفاقات و آدمها دچار اشتباه شویم. هرکسی در ایران رشد کرده عاشق وطن و تمامیت ارضی آن است، مصادره اتفاقات کشور توسط دیگران ناجوانمردانه است، مراقب خودمان در فضای مجازی باشیم!
منصور حقیقتپور گفت: این نوجوانانهای 18-17 ساله که در خیابانها میآیند نه درکی از موضوع خطر تجزیهطلبی ایران دارد و نه تهدیدهای امنیتی از سوی کشورهای متخاصم را میشناسند.
احمد شاکری گفت: مشخص شد که خواسته آنها نه مسأله حجاب یا راهکارهای اعمال قانون درباره هنجارشکنان که سوق دادن جامعه به سمت اغتشاش، جنگ داخلی و در نهایت، پاره پاره شدن ایران اسلامی است.
مهمترین نظریه تجزیه ایران در دوران معاصر، کار یک مورخ یهودی انگلیسی است که او را یکی از بزرگترین مورخان تاریخ میدانند؛ کسی که پدر نقشههای تجزیه ایران است و نامش «برنارد لوئیس» است.