شناسه: 54719
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

خیال مردم از حفاظت داده‌های شخصی خود راحت باشد

وزیر ارتباطات با دادن این اطمینان که اطلاعات شخصی مردم در پیام‌رسان‌های داخلی حفظ می‌شود، تاکید کرد: حتی نهاد‌های نظارتی اجازه دسترسی به داده‌ها را ندارند.
به گزارش جهت پرس، 

«پیام‌رسان بومی» از آن دست مسائل حوزه ارتباطات است که برخلاف خدمات بومی مانند نقشه و مسیریاب، سرویس حمل و نقل و فروش اینترنتی، نتوانسته با استقبال عمومی رو به رو شود.

طرح حمایت از پیام‌رسان‌ها در قالب ۲ فاز و از حدود چهار سال قبل آغاز شد، اما موانع سر راه پیام‌رسان‌ها صرفا مالی و زیرساختی نیستند. عمده دلیلی که باعث عدم رغبت مردم برای حضور در این پلتفرم‌ها بیان می‌شود، بعد روانی و فرهنگی است.

در میان مردم این شائبه وجود دارد که ممکن است داده‌های آن‌ها در بستر پیام‌رسان‌های بومی، حفاظت نشود. «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با ایرنا، به صراحت اعلام کرد چنین اتفاقی ممکن نیست رخ بدهد و در مواقع خاص نیز این دسترسی با شرایط و ضوابط سختگیرانه‌ای انجام می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و به طور خاص پیام‌رسان‌های بومی را تشریح کرد.

تهران نباید تنها قطب مدیریت ترافیک کشور باشد
زارع پور افزود: بر اساس طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، ۵۳ تکلیف در حوزه شبکه ملی اطلاعات وجود دارد که یکی از آن‌ها در لایه خدمات پایه کاربردی، بحث پیام‌رسان‌های بومی است. شبکه ملی اطلاعات ۲ بال اصلی دارد که یکی از آن‌ها ایجاد یک شبکه پرسرعت و پایدار در سراسر کشور است. زمانی می‌توانیم بگوییم یک شبکه پرسرعت و با کیفیت در کشور وجود دارد که در لایه دسترسی ارتباطات سیار رشد کنیم و ارتباطات ثابت نیز مبتنی بر فیبر باشد. برای دسترسی به سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه باید ظرفیت‌های این حوزه افزایش پیدا کند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: معماری شبکه ملی اطلاعات، باید به گونه‌ای اصلاح شود که بسته‌های ارتباطی ناشی از تراکنش مردم با حداقل تاخیر به دست‌شان برسد. اکنون حدود ۹۸ درصد ترافیک کشور در تهران مدیریت می‌شود و اگر یک نفر از تهران قصد برقراری تماس تصویری (در بستر پلتفرم داخلی) با استان دیگر داشته باشد، این ترافیک باید به تهران بیاید و برگردد.

وی افزود: ما قصد داریم علاوه بر راه‌اندازی یک شبکه متوازن و کیفی، تک قطبی بودن تهران در بحث مدیریت ترافیک کشور را از بین ببریم تا تمام پارامتر‌های کیفی شبکه، حداکثری شود.

زارع‌پور تصریح کرد: لایه دیگر شبکه ملی اطلاعات، لایه خدمات است. یکی از خدمات مهمی که باید در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه شود، خدمات دولت الکترونیک است که بر اساس مصوبه هفته گذشته مجلس تبدیل به قانون شد و به واسطه آن تمامی دستگاه‌ها مکلف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند و یک سوم خدمات پرکاربرد خود را به صورت غیرحضوری ارائه دهند. وزارت ارتباطات نیز باید روی پنجره خدمات دستگاه‌ها، یک پنجره واحد ملی راه‌اندازی کند تا دسترسی به دولت الکترونیک بیش از گذشته محقق شود.

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم تصریح کرد: بخش دیگر خدمات، مربوط به بخش خصوصی و عمومی است. به این معنی که مردم تمام نیاز‌های خود را با یک مرتبه وارد شدن در هر سامانه‌ای دریافت کنند و نیاز نباشد تا برای هر خدمت یکبار نام کاربری و رمز عبور وارد کنند. برای دستیابی به این هدف، چند اپراتور ارائه خدمت شکل خواهند گرفت تا خدمات به صورت تجمیعی در اختیار مردم قرار بگیرد.

قطع وابستگی در خدمات پایه کاربردی
زارع‌پور با بیان این‌که لایه بعدی شبکه ملی اطلاعات خدمات پایه کاربردی است، افزود: پیام‌رسان، موتور جستجو، نقشه و مسیریاب از جمله خدمات پایه کاربردی است که تا جای ممکن باید وابستگی در آن را به حداقل برسانیم.

وی افزود: وجود چند ۱۰ میلیون کاربری که در حوزه خرید و فروش اینترنتی فعال هستند و حتی نام سایت‌های مشابه خارجی را نمی‌دانند، نشان می‌دهد ما ظرفیت‌های خوبی در این حوزه داریم و همین اتفاق باید در مقوله پیام‌رسان‌ها رخ دهد.

عیسی زارع‌پور سال‌ها است در پیام‌رسان‌های بومی فعالیت دارد، هم در زمان قطع اینترنت که آن‌ها نتوانستند نیاز مردم را مرتفع کنند، کاربر این فضا بود و هم الان که به عنوان وزیر ارتباطات فعالیت می‌کند، وی درباره وضعیت پیام‌رسان‌های بومی گفت: من در هر ۲ مقطع کاربر شبکه‌های اجتماعی بودم. با توجه به تجربه کاربری خودم می‌گویم که پیام‌رسان‌های بومی اکنون به نحو بسیار قابل ملاحظه‌ای از نظر فنی پیشرفت کرده‌اند و کیفیت آن‌ها با گذشته قابل مقایسه نیست.

زارع‌پور تصریح کرد: پیام‌رسان‌ها نیاز به حمایت دارند. باید برای آن‌ها مزیت‌های نسبی فراهم شود تا بتوانند خدمات خوبی را در محدوده جغرافیایی خودمان به مردم ارائه دهند. برنامه ما این است که مردم بخشی از خدمات را از طریق پیام‌رسان‌های بومی دریافت کنند. ایجاد مزیت رقابتی نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی باعث ایجاد رغبت در مردم می‌شود.

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی کاربران در مسیر تصویب
وی درباره نگرانی مردم در حوزه حریم خصوصی، گفت: یکی از مواردی که باعث عدم رغبت مردم به استفاده از پیام‌رسان‌های بومی شده، نبود قانون در این فضا است. برای رفع این خلاء، لایحه حفاظت از داده‌های شخصی کاربران را که در دولت گذشته تهیه شده است، به روز می‌کنیم و آن را به سرعت از طریق کارگروه اقتصاد دیجیتال که به عنوان مسیر ویژه برای مصوبات این حوزه در دولت تشکیل شده است، به مجلس می‌فرستیم.

زارع پور با تاکید بر فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حفاظت از داده‌های شخصی مردم و این‌که در قانون اساسی نیز عنوان شده که هیچکس حق ندارد به داده‌های شخصی مردم دست اندازی کند، افزود: خیال مردم از بابت حفاظت از داده‌های‌شان راحت باشد. حتی نهاد‌های امنیتی نیز صرفا با داشتن حکم قاضی از قضات ویژه‌ای که منصوب مستقیم رییس قوه هستند و در موارد خاص با اذن رییس قوه قضائیه طبق اصل ۲۵ قانون اساسی می‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

نهادهای نظارتی اجازه دسترسی به داده‌ها را ندارند
وی با بیان این‌که حتی نهاد‌های نظارتی نیز اجازه دسترسی به داده‌های مردم را ندارند، تصریح کرد: من به عنوان وزیر ارتباطات به مردم این اطمینان خاطر را می‌دهم که وضعیت چنین است و خیال‌شان بابت حفاظت از داده‌ها راحت باشد.

زارع‌پور افزود: هر هفته جلسات مربوط به شبکه ملی اطلاعات برگزار می‌شود، در آخرین جلسه مربوط به خدمات شبکه ملی اطلاعات برنامه برای حمایت از پلتفرم‌های سکو‌های خدمات دهنده ارائه دادیم که به مرور اعمال و اطلاع‌رسانی می‌شود. امیدواریم به این واسطه روز به روز کیفیت پیام‌رسان‌ها افزایش پیدا کند.

منبع: ایرنا

برچسب ها

ثبت دیدگاه

بازنشسته مخابر… | یکشنبه, 12/29/1400 - 05:34 | | پاسخ | پیوند ثابت
خواربار دی، بهمن و اسفند ماه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران چرا تاکنون پرداخت نشده است؟
بازنشسته مخابر… | یکشنبه, 12/29/1400 - 15:58 | | پاسخ | پیوند ثابت

حدود 19 ماه است که از درخواست وام تعاون گذشته است و تاکنون موفق به دریافت وام تعاون از مخابرات منظقه تهران نشده‌ام. برای دریافت این مبلغ اندک بارها به مخابرات منطقه تهران و سایر مسئولان مخابرات مراجعه کرده‌ام که نبود بودجه در این شرکت مخابرات را دلیل عدم پرداخت هزینه یاد شده بیان کرده‌اند.
بازنشسته مخابرات منطقه تهران








بازنشسته مخابر… | یکشنبه, 12/29/1400 - 16:12 | | پاسخ | پیوند ثابت
یکشنبه, 12/29/1400 - 05:34
خواربار دی، بهمن و اسفند ماه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران چرا تاکنون پرداخت نشده است؟
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران به همراه مدیرکل، مدیران و مسئولان مخابرات در ایام عیدی به بازنشستگان مخابرات اهانت و خیانت کرد.
اعتراض | دوشنبه, 01/01/1401 - 09:52 | | پاسخ | پیوند ثابت
خواربار دی، بهمن و اسفند ماه سال 1400 بازنشستگان مخابرات منطقه تهران به خاطر بی مدیریتی و بی نظمی مدیران و مسئولان شرکت مخابرات تا الان که 1 فروردین 1401 هست هنوز واریز نشده است ما باید چکار کنیم به کجا شکایت کنیم

چرا این همه دروغ تا کی با دروغ به بازنشستگان مخابرات وعده می دهید
درحالیکه شرکت‌های دیگر بازنشستگان خودشان را با عیدی مضاعف به استقبال سال نو می فرستند،مخابرات با مدیران بی لیاقتش ماراشرمنده خانواده هایمان کرد.



بازنشسته مخابر… | دوشنبه, 01/01/1401 - 10:01 | | پاسخ | پیوند ثابت
هزاران بار درمورد پرداخت نکردن وام تعاون توسط مخابرات منطقه تهران از مهره ماه 1399 تاکنون در رسانه ها اعتراض کرده ام ولی متاسفانه هیچ کس هم هیچ اقدامی، پیگیری، بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟
عملکرد و رفتار بی شرمانه مخابرات منطقه تهران از مهر ماه 1399 تاکنون وام تعاون بنده را نداده است ولی برای یکی از بازنشسته مخابرات منطقه تهران همسایه ی ما هست مبلغ 6 میلیون تومان در اسفنده ماه 1400 واریز کرده است چرا؟
بازنشسته مخابرات منطقه تهران
بازنشسته مخابر… | سه شنبه, 01/02/1401 - 09:53 | | پاسخ | پیوند ثابت
جناب آقای عیسی زارع پور
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
هزاران بار درمورد پرداخت نکردن وام تعاون توسط مخابرات منطقه تهران از مهره ماه 1399 تاکنون در رسانه ها اعتراض کرده ام ولی متاسفانه هیچ کس هم هیچ اقدامی، پیگیری، بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟
عملکرد و رفتار مخابرات منطقه تهران از مهر ماه 1399 تاکنون وام تعاون بنده را نداده است ولی برای یکی از بازنشسته مخابرات منطقه تهران همسایه ی ما هست مبلغ 6 میلیون تومان در اسفنده ماه 1400 واریز کرده است چرا؟
بازنشسته مخابرات منطقه تهران
اعتراض | سه شنبه, 01/02/1401 - 11:05 | | پاسخ | پیوند ثابت

رییس مجلس قانون بودجه ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد ولی متاسفانه هیچ فایده ای، نتیجه ای، سودی و ارزشی برای کارمندان، کارگران و بازنشسته های، مردم و کشور ندارد.
مدیران بی ادب شرکت مخابرات ایران در این مدت 13 سال چه غلط می کردند تاکنون بخشی از مطالبات بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور پرداخت نکردند چرا؟
چرا در این مدت 13 تکلیف مطالبات بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور مشخص و روشن نشده است.

اعتراض | سه شنبه, 01/02/1401 - 11:17 | | پاسخ | پیوند ثابت
بن خواربار همه کارکنان رسمی مخابرات با حقوق پرداخت شده است
ولی متاسفانه بن خواربار همه بازنشستگان مخابرات دی، بهمن و اسفنده ماه 1400 تاکنون پرداخت نشده است چرا؟
اعتراض | یکشنبه, 01/07/1401 - 12:53 | | پاسخ | پیوند ثابت

مشکل اصلی مخابرات پول نیست و تاکنون هم نبوده است مشکل اصلی مخابرات ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظارتی، بی نظمی، اهانت و خیانت و سکوت مدیران و مسئولان بوده است
اعتراض | یکشنبه, 01/07/1401 - 13:04 | | پاسخ | پیوند ثابت

واریز نشدن بن خواربار دی، بهمن و اسفندماه سال 1400از بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور، شرم آور و تاسف بار است