هجوم نقدینگی و ظرفیت پایین تولید، دلیل گرانی خودرو است

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره مصوبه جدید این کمیسیون مبنی بر حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و ورود آن به بورس، اظهار داشت: ریشه معضلات حوزه خودرویی به عدم نظارت صحیح و بازدارنده بازمی‌گردد. گرچه حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، ممکن […]

هجوم نقدینگی و ظرفیت پایین تولید، دلیل گرانی خودرو است

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره مصوبه جدید این کمیسیون مبنی بر حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و ورود آن به بورس، اظهار داشت: ریشه معضلات حوزه خودرویی به عدم نظارت صحیح و بازدارنده بازمی‌گردد. گرچه حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، ممکن است اقدام مثبتی باشد اما کماکان عدم نظارت باعث بدتر شدن شرایط می‌شود، زیرا برخی خودروسازان از ظرفیت موجود برای تولید خودرو تنها از یک شیفت ‌کاری استفاده می‌کنند و عملاً برای تکمیل ظرفیت نوبت خالی خودشان که به تولید بیشتر منجر می‌شود، اقدامی نمی‌کنند.

نماینده مردم سنقر در مجلس افزود: نظارت بر اجرای صحیح مصوبه باعث و تحولات بازار خودرو موجب می‌شود تا خودرو جایگاه واقعی خودش را پیدا کند، بدین‌صورت که فردی که مصرف‌کننده واقعی است خودرو مدنظر خودش را می‌خرد و استفاده می‌کند؛ اما متأسفانه شرایط و نابسامانی‌ها باعث می‌گردد تا نقدینگی به سمت خودرو سرازیر شود و از آنجایی هم که ظرفیت تولید خودرو پایین است، به‌نوعی کفه عرضه و تقاضای خودرو برابر نیست و همین خودبه‌خود باعث بحران می‌شود.

کنترل سوداگری با ابزار مالیات

سید جواد حسینی کیا همچنین درباره ورود خودرو به بورس تصریح کرد: دولت باید سوداگران خودرو را شناسایی کند و برای آن‌هایی که در بورس قیمت‌های بالایی برای خودرو پیشنهاد می‌دهند و به اقدامات سوداگرانِ می‌پردازند مالیات در نظر بگیرد و این مالیات را در جامعه توزیع کند. حتی دولت می‌تواند به باز توزیع این مالیات در بخش‌های عمومی مانند حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها و انواع خدمات بیمه‌ای مرتبط با خودرو اقدام کند.

طرح مجلس درباره خودرو هنوز در مرحله بررسی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: طرح مجلس درباره تحول بازار خودرو و مباحث مطرح‌شده درباره آن، هنوز در حد بحث کارشناسی و بررسی‌ها مانده و تصویب نشده است. بحث‌های کارشناسی درباره آن در حال انجام است و به‌محض نهایی شدن به صحن ارجاع می‌شود و در آنجا با نظرات دیگر نمایندگان می‌توان چکش‌کاری‌های لازم را انجام داد تا طرح پخته‌ای بیرون بیاید. امیدواریم اقدامات خوبی صورت بگیرد و به‌سرعت نهایی و تصویب شود تا شاهد بهبود بازار خودرو باشیم.