رییس کل دادگستری: نظارت بر بازار از حالت سنتی خارج شود

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: نظارت بر بازار باید از حالت سنتی خارج و سیستماتیک شود تا مردم شاهد نابسامانی در قیمت‌ها نباشند.

رییس کل دادگستری: نظارت بر بازار از حالت سنتی خارج شود

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی که با حضور “محمدحسن سرابیان” معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تعزیرات حکومتی در بیرجند برگزار شد، افزود: جایگاه سازمان تعزیرات حکومتی در کشور از نظر اقتصادی و نابسامانی‌هایی که در بازار به وجود می‌آید، کلیدی و حساس است.
 

وی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات بازار است اما در زمینه رسیدگی به پرونده‌ها مهمتر از آن نظارت و مدیریت بازار است و اگرچه سازمان تعزیرات حکومتی هم اقدامات خوبی در این زمینه داشته اما متولی بازرسی و نظارت دستگاه‌های دیگری هستند که نظارت‌ها باید هدفمند شود و مبتنی بر فناوری روز باشد.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز در بازار به نظارت مستمر نیاز داریم و بیشترین مشکلات در این بخش است.

وی افزود: گرانی‌های فراوان و افسارگسیخته‌ای که اتفاق می‌افتد ناشی از نبود نظارت دستگاه‌هایی است که متولی هستند و اگر نظارت درست شکل بگیرد حالت پیشگیری خواهد داشت.

حجت الاسلام حمیدی گفت: در حال حاضر نظارت‌ها مستمر نیست و باید هر روز بازار را تحت کنترل و نظارت داشته باشیم نه اینکه فقط در مناسبت‌ها طرح نظارتی اجرا شود.

وی تصریح کرد: باید طرح‌هایی اجرا شود که نظارت سیستماتیک را بر بازار حاکم کند یعنی برای کالا از واحد تولیدی تا به دست مصرف‌کننده می‌رسد، نظارت به حدی باشد که امکان تخلف به حداقل برسد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: امروز پیشرفت‌های بزرگی در حوزه فناوری داریم که از این ظرفیت‌ها باید برای بازرسی و نظارت استفاده بهینه شود.

وی گفت: نابسامانی در بازار بیشتر مورد گلایه مردم است تا اصل گرانی زیرا یک کالا در بازار چند قیمت دارد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: اگر افزایش قیمت معقول و با نظارت یکسان اتفاق بیفتد، شاید مردم زیاد نگران نباشند و این روند باید توجیه افکار عمومی را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار داشت: تعزیرات بخش عمده‌ای از این کار را انجام می‌دهد و در خراسان جنوبی هم با توجه به عضویت تعزیرات در شورای قضایی از فعالیت‌ها مطلع بودیم و از ظرفیت دادستان‌ها هم استفاده شد لذا در زمینه رعایت حقوق عامه به کمک تعزیرات حکومتی در بازار آمدیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی به انتخابات ۲۸ خرداد هم اشاره کرد و گفت: در رابطه با انتخابات که مسأله بسیار مهم سیاسی و اجتماعی است ما وظیفه فردی و ‌یک‌ وظیفه سازمانی داریم که برای قوه قضاییه و سازمان‌های تابعه وظایف نظارتی و رسیدگی به برخی جرایم و تخلفات دیده شده و در ‌ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی باید وظایف را انجام دهیم.

وی افزود: ضمن اینکه کوچکترین جانبداری نباید در این زمینه صورت گیرد و در انتخابات بی‌طرفی کامل را داشته باشیم در رابطه با اصل انتخابات و موضوع مشارکت عمومی هیچ‌ کس نباید بی‌تفاوت باشد.

حمیدی اظهار داشت: ما وظیفه داریم  هم خودمان مشارکت فعال داشته باشیم و هم دیگران را تشویق به حضور در انتخابات و امر به معروف کنیم.

برداشت‌های شخصی ملاک عملکرد قرار نگیرد

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: برداشت‌های شخصی نباید ملاک عملکرد مدیران قرار گیرد تا خدمات قانونمند به مردم ارایه شود.

محمد حسینی افزود: وقتی مجموعه‌ای برای هدف مشترک تلاش می‌کند خروجی مطلوب آن بستگی به هماهنگی بین اجزا دارد و هرچه این مجموعه نزدیک‌تر و همراه‌تر باشد، خروجی بهتر و به نفع مردم است.

وی گفت: اعتماد و همراهی به معنای واقعی باید در یک مجموعه به وجود آید و این همراهی و همگامی در روند امور تاثیرگذار و فوق‌العاده مهم است.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی از یک نگاه استان مرزی است که در بخش تعزیرات گرفتاری‌های استان‌های مرزی را دارد.

وی اظهار داشت: این استان از نظر درآمد سرانه بسیار پایین است و مردمی هستند که بخش قابل ملاحظه‌ای در معیشت نیازمند کمک هستند و به لحاظ دینی و انقلابی باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

در این آیین از خدمات سه ساله محمدحسین اشرفی تقدیر و حسین حسن‌پور به عنوان مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی معرفی شد.

حسن‌پور پیش از این مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گلستان بود و اشرفی نیز به افتخار بازنشستگی نایل شد.